Door Bart van de Vossenberg
Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.
Een veelzijdige, comfortabele racefiets die zijn mannetje staat tijdens wedstrijden, clubritten en lange ritten op eindeloze wegen. Zo positioneert Trek de vernieuwde Domane. Maar kan dat wel, een fiets die uitblinkt in alles? Tijd voor een test.
De Domane is een echte comfortracer, een fiets waarmee je moeiteloos een volle dag op pad kunt. In 2019 kreeg het model een make-over: ruimte voor (nog) bredere banden en een splinternieuw frame met de vertrouwde IsoSpeed technologie.
Verschillende materiaalsoorten, meebuigende zadelpennen en trillingsdempers. Fabrikanten proberen vanalles om racefietsen comfortabeler te maken. Trek koos met IsoSpeed voor een andere benadering.
Het systeem ontkoppelt de zitbuits van de bovenbuis waardoor de zitbuis kan bewegen onder invloed van de krachten van het wegdek. Daardoor beweegt de fiets mee met de weg terwijl het gevoel behouden blijft. Bij de duurdere versies (Domane SL6 en 7) kun je deze IsoSpeed decoupler instellen zodat deze meer of minder trillingen filtert. Bij onze testfiets kan dat niet.
Ook aan de voorzijde is de Domane voorzien van IsoSpeed. Ter hoogte van de bovenste balhoofdlager zit een tuimelconstructie die vergelijkbaar is met die aan de achterzijde. Daardoor kan de stuurbuis bewegen ten opzichte van het frame waardoor er extra verticale flexibiliteit aan de voorzijde van het frame ontstaat.
Het systeem filtert trillingen zodat je benen, rug en handen langer fris blijven. Niet onbelangrijk bij lange ritten.
De Domane is veelzijdiger dan ooit. Het nieuwe frame heeft ruimte voor extra brede sloffen. Standaard is de SL5 uitgerust met 32 mm banden, maar je kunt zelfs tot 38 mm gaan. Daarmee tover je deze wegfiets in één klap om tot gravelbike.
Ook het verborgen compartiment onder de bidonhouder is ideaal voor avonturiers. Tenminste als je jouw gereedschap in de opening in het frame gepropt krijgt. Dat vereist wat oefening, het past allemaal maar net.
Alle techniek en nieuwigheden komen tegen een prijs. De Domane SL5 is geen ‘feather weight’. Deze comfortracer tikt de 10 kg net niet aan. Dat is zwaar voor een carbon racer, zeker in deze prijscategorie. Vooral bergop kan dat een probleem zijn.
“Comfortabeler wordt het niet”
Comfortabeler wordt het niet. Dat blijkt na de eerste rit op deze donkerrode racebolide. Na een lange rit over slecht geasfalteerde wegen, Nijmeegse kasseien en hier en daar een gravelstrookje, ben ik fris genoeg om er een laatste spurt uit te persen. Dan komt echter ook het manco van deze fiets aan het licht: hij is een tikkie traag. Bergop is het hard werken en het duurt even voordat je op topsnelheid ligt. Dat komt door de dikke sloffen in combinatie met de zware alu wielset. Cruise je eenmaal op een stabiele snelheid? Dan is de SL5 niet af te stoppen.
De Domane stuurt stabiel en is koersvast. Veel volbloed racers sturen direct en een tikkie nerveus. Deze comfortracer niet. De SL5 stuurt voorspelbaar en is koersvast. Dat geeft vertrouwen in snelle afdalingen én het fietsen in groepen.
De Domane SL5 is ideaal voor fietsers die comfort belangrijk vinden, lange ritten maken én af en toe van de gebaande paden willen. Vind je absolute snelheid belangrijk of let je op de kilo’s? Kies dan beter voor een echte racemachine als de Madone. Upgradetip: met een lichtere wielset versnel je eenvoudiger en wordt klimmen een stuk leuker.
Plus: comfortabel, voorspelbaar stuurgedrag, Shimano 105-groep, looks
Min: zwaar, wielset
Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.
Maak gebruik van je account en alle andere voordelen van Fietssport
Maak gebruik van je account en alle andere voordelen van Fietssport