Laatst gewijzigd op 8 februari 2019
Laatst gewijzigd op 8 februari 2019

Test: Trek Checkpoint SL 6

De test van de Trek Checkpoint SL 6 werd mijn vuurdoop, want nog nooit had ik me begeven op de grind- en zandpaden in de omgeving van Utrecht. Dat wordt een hele uitdaging, dacht ik. Niets bleek minder waar.
Test: Trek Checkpoint SL 6

Met Vleuten als basis rees de volgende vraag bij mij op. Is de Checkpoint SL 6 wel geschikt voor mijn woonomgeving? Moet ik niet naar Drenthe, Brabant, Limburg of de Achterhoek om deze fiets te kunnen testen? Speurend op internet, kwam ik er al snel achter dat ook Utrecht genoeg onverharde wegen kent. Aan de oostkant van Utrecht bleek een mooie gravelroute te liggen. Met een groepje Stampers uit De Meern ging ik op pad.

Het grote genieten

Gelukkig rijdt de Trek Checkpoint SL6 ook prima op de weg. Vanuit Vleuten is het zo’n 10 km naar het begin van de route. Maar eenmaal op de route, kan het grote genieten beginnen! De lol begint bij Tienhoven op de Nieuweweg richting Egelshoek. Afwisselend over een kort gemaaid graspad en grindpaden crossen we hier dwars door het veen naar Westbroek. Mijn metgezellen stralen van oor tot oor. Ik ben de enige op een gravelbike. Het lijkt de anderen niet te deren dat ze hun carbon racers over de hobbelige paden sturen. Respect! Ik ben zelf toch wel erg blij met mijn 35 mm brede bandjes (Schwalbe TL-EX G-One Tubeless Ready).

'In alle bochten houd ik de controle over de fiets, ook als hij gaat glijden'

Niet alleen met de bredere banden met kleine noppen ben ik heel blij. Vooral in de bochten heb ik veel profijt van het profiel. Het geeft veel grip, waardoor ik een stuk sneller de bochten kan nemen. Ook de schijfremmen zijn dik in orde. Krachtige Flat Mount hydraulische schjifremmen en Bontrager Paradigm Comp Disc wielen met Shimano RT800 Ice-Tech FREEZA remschijven plus remblokken met koelvinnen zorgen voor extra betrouwbaarheid en remkracht.

Aan die remkracht moet ik wel even wennen. Het remt zo direct en krachtig, dat ik een paar keer iets te hard rem. Gevolg, een slippend en schuivend achterwiel. Maakt me dat onzeker? Nee, integendeel. In alle bochten houd ik de controle over de fiets, ook als hij gaat glijden. Ook voor het betere stuntwerk kun je de Checkpoint dus gebruiken.

Lol en lek

Maar goed, genoeg techniek. De grote vraag is, heb je lol op deze fiets? Ja! Ligt dat aan de fiets of aan de omgeving? Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Beetje van beiden. We knallen bij Maartensdijk, Soest en de Lage Vuursche over prachtige grindwegen. Bij Soest hoor ik voor de tweede keer iemand ‘LEK!’ roepen. De Checkpoint houdt zich prima, maar de racebandjes van de racers hebben het blijkbaar toch wat zwaarder.

Het mag de pret niet drukken. Ik ben op stap met mannen die lol beleven aan de onverharde paden. Af en toe een lekke band is ingecalculeerd. Tijdens het vervangen van de band, blijkt maar weer dat ook daar veel lol aan te beleven valt. Voor fietsers is er niets leukers dan iemand te zien tobben bij het verwisselen van een binnenband. 

De juiste bandendruk

Mocht je overigens geen gravelbike bezitten en toch op avontuur willen over de onverharde wegen, check dan goed de staat van je buitenband en zorg voor de juiste bandendruk en de juiste banden. Rond de 6 bar is prima, zeker bij droog weer. Qua banden adviseer ik minimaal 25 mm banden en kies voor een band met een hogere lekbestendigheid.

'We rijden bijna 30 km alleen maar over grind- of zandwegen!'

Band weer in orde, we kunnen weer verder. Richting Hilversum! Daar begint het genieten pas echt. Hilversum is omsingeld door heide en bos. Je kunt hier bijna onafgebroken over gravelpaden fietsen. We rijden bijna 30 km alleen maar over grind- of zandwegen! Door een prachtige omgeving van bos en heide. 

Tijdens deze 30 km merk ik hoe comfortabel de Checkpoint is. Met 4 bar heb ik de banden best hard opgepompt. In de veronderstelling dat de rit voornamelijk over het asfalt zou gaan, gaf ik de voorkeur aan minder rolweerstand. Dat was dus een misvatting, desondanks worden de meeste oneffenheden prima door het frame geabsorbeerd en fiets ik heerlijk over de heide en door het bos. 

Ontkoppelen

De Isospeed decoupler van Trek ‘ontkoppelt’ de zitbuis van de bovenbuis, waardoor de zitbuis kan bewegen onder invloed van de krachten van het wegdek. Het resultaat is een fiets die meebeweegt met de weg, terwijl het gevoel en de efficiëntie van het traditionele racefietsontwerp behouden blijft.

Helaas fietsen we via Loosdrecht en Maarssen weer richting Vleuten. Het gravel ligt achter ons. Aan al het goede komt een eind en dat betekent dat ook de Checkpoint weer terug moet naar Trek. De mooie herinneringen zijn blijvend!

Prijs: 3.799,-
Info: Trek  

Geschreven door Gerrit Vermeulen

Deel dit artikel