• Materiaal
  • Gewijzigd op 24 november 2020

Test: Specialized Tarmac SL7 Expert

Afgelopen zomer introduceerde Specialized de nieuwe Tarmac SL7-serie met een topmodel waar je meer dan 10.000 euro voor neertelt. Niet te betalen voor de gewone sterveling. Wij gingen op pad met een iets goedkopere variant, de Tarmac SL7 Expert.
Test: Specialized Tarmac SL7 Expert

‘One bike to rule them all.’ Zo presenteerde Specialized de nieuwe Tarmac SL7, die het beste uit twee werelden zou moeten combineren voor de perfecte racefiets; de aerodynamica van de Venge en de snelheid van SL7’s voorganger, de SL6, zouden het nieuwe paradepaardje van dit Amerikaanse merk nog lichter en sneller moeten maken.

Daarvoor doken de ingenieurs opnieuw de boeken en de windtunnel in om het frame zo vorm te geven dat er tijdwinst te boeken valt. Na aanpassingen in onder meer de zadelpen, stuurpen en voorvork konden ze concluderen dat de nieuwe Tarmac maar liefst 33 seconden rapper een afstand van 40 km overbrugt vergeleken met zijn voorganger.

Voor hun wereldberoemde prof- en testrijders als Peter Sagan, Julian Alaphilippe en Anna van der Breggen kan dat natuurlijk het verschil maken tussen een eerste of tweede podiumplaats, maar voor ons wielertoeristen is het minder van belang. Je benen moeten het tenslotte doen, hoe licht en aerodynamisch je fiets ook is. 

Meer comfort

De Tarmac SL7 Expert heeft dezelfde geometrie als de S-Works Tarmac, maar er is een ander soort carbon gebruikt. Daardoor komt deze 120 gram hoger op de weegschaal. Ook de cockpit verschilt wezenlijk van het S-Works-topmodel die een aero, platte vorm heeft tegenover het vrij ronde en voor langere ritten comfortabelere stuur van de Expert. Het testexemplaar was afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2, maar de Expert is ook te leveren met Shimano Ultegra R8000, 11-speed. Dat scheelt je 400 euro in je portemonnee in vergelijking met een afmontage met het elektronische Di2. 

Degelijke wielen

Stuur- en zadelpen plus de 26 mm-banden (er is ruimte voor maximaal 32 mm) komen uit de Specialized-magazijnen, voor de wielen hebben ze gekozen voor de degelijke R470 van DT Swiss, tubeless ready. Als vrouwelijke tester liet ik een Specialized Mimic zadel monteren, want daar had ik reeds positieve ervaringen mee. Met deze opbouw kwam ik, inclusief mijn Shimano SPD-SL-pedalen, op een gewicht van 8,1 kg uit, niet superlicht eigenlijk. 

Man versus vrouw

Vrouwspecifieke fietsen vinden ze een achterhaald idee bij Specialized. Dit baseren ze op de vele data die ze verzameld hebben in via het fietsmetingsysteem Retül. Bij zo’n dynamische fietspositiemeting rolt aan het eind van het onderzoek een gedetailleerd rapport uit de printer, waarna de monteur je fiets kan aanpassen naar je optimale fietspositie.

Ook geeft het rapport een overzicht weer van welke Specialized producten, zoals stuur, zadel, schoenen en voetbed, het beste bij jouw lichaam passen. Hierin hebben ze wel aanbod in vrouwspecifieke producten. De Specialized ingenieurs leerden uit al die data dat alle rijders uniek zijn en de stereotypen van de lichaamsvorm grotendeels onnauwkeurig zijn. Er zijn meer verschillen te vinden tussen twee mannen onderling dan tussen mannen en vrouwen. Zo zou elk Specialized fiets geschikt moeten zijn voor elk type renner.

Gedurfde kleurencombi

Dat gaan we dan graag in de praktijk brengen. Met mijn 1,76m kom ik op een maatje 54 uit voor de Tarmac Expert. Het hoge blingbling-gehalte van het frame is het eerste waar mijn oog op valt. De gewaagde combinatie van glimmend turquoise met donkerroodbruin dat in de zon transformeert naar goudgeel is bijzonder, echt een lust voor het oog.

De fiets heeft sowieso een heel strak uiterlijk, doordat kabels keurig uit het zicht zijn weggewerkt. Mocht je deze kleurstelling niet aanspreken, heb je overigens ook de keuze uit een lichtroze variant en een meer behoudende combinatie van zilver met zwart. 

In de praktijk

Dan de rijervaring. Daar kan ik kort over zijn, want die is subliem. Van klimmetjes op de Posbank, tot klinkerwegen, gravel en snelle asfaltfpaden in de Achterhoek. Heb ik met mijn eigen aluminium frame op klinkerwegen het gevoel dat ik op Belgische kasseien rij, het carbon frame zorgt met de 26 mm banden duidelijk voor meer comfort. Oneffenheden op de weg worden duidelijk meer gladgestreken. De schijfremmen doen zijn werk uitermate efficient. 

Razendsnel schakelen

Een dikker stuurlint om het iets afgeplatte stuur had wat mij betreft wel gemogen. Het voelt vrij hard aan. Het Shimano Di2-systeem is, omdat de bedieningsknoppen vrij dichtbij elkaar liggen, even wennen, maar eenmaal gewend geraakt, schakelt dat razendsnel. Bochten kun je strak in sturen dankzij de efficiënte framegeometrie, elke aanzet is raak.

In mijn laatste testrit reed ik lek, da’s dan wat minder. Ik zou er meteen een ander merk op leggen, want mijn ervaring met de merkbanden uit eigen huis zijn niet echt positief. Ondanks dit dompertje is het een heerlijke fiets voor zowel de fanatieke asfaltvreter als de ontspannen toerfietser. 

Plus

+ de wow-factor
+ strak design
+ veel comfort

Min

- gewicht valt tegen
- lekbestendigheid banden
- pittig prijskaartje 

Prijzen: 5.999 euro met Shimano Di2, 5.599 euro met Shimano Ultegra. Zie voor een overzicht van de complete serie Tarmac SL7 de Specialized site.

Specificaties testfiets

  • Frame: Tarmac SL7 FACT 10r carbon
  • Stuur: Specialized Expert Shallow Drop
  • Stuurlint: Supacaz Super Sticky Kush
  • Voorvork: FACT carbon
  • Groep/remmen: Shimano Ultegra Di2, 11-speed
  • Wielen: Specialized Roval C38 disc, carbon, tubeless ready
  • Zadelpen: S-Works Tarmac carbon
  • Banden: S-Works Turbo, 26 mm
  • Zadel: Specialized Mimic
Wilma Vorselman
Door Wilma Vorselman

Mooi-weer-racefietser en slecht-weer-loper. Gek op de bergen, pasta en cappuccino.

Dit vind je misschien ook interessant