Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
De gravelbike is een hype. Een truc van gehaaide marketeers om onze uitpuilende fietsschuurtjes verder te vullen. Toch? Nou, nee. De gravelbike is een mooie toevoeging aan het bestaande gamma sportieve fietsen. Toegegeven, gravelracers lijken op crossers. Ze hebben een dropbar, zijn uitgerust met schijfremmen en rollen op dikke banden. Toch is er één wezenlijk verschil. Crossers zijn gemaakt om een uur lang heel hard te fietsen. Gravelracers zijn bedoeld voor fietsers die lange dagen in het zadel doorbrengen, dwalend over verlaten bospaden en gravelstroken.
Comfort was het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Specialized Diverge. Een carbon frame met uitstekende dempingseigenschappen en een ontspannen geometrie vormt de basis van de Diverge. De lage bottombracket brengt stabiliteit en het stuur met naar buiten staande beugels zorgt voor voldoende vertrouwen in de afdalingen en op technische stroken. De carbon Roval wielset met 38 mm Specialized Sawtooth banden wordt aangedreven door de simpele, hufterproef en onderhoudsarme 1x11 SRAM Force groepset. Moet je hard in de remmen? Geen probleem met de hydraulische Force schijfremmen.
Naast het dempende frame zijn er meer onderdelen die een belangrijke bijdrage leveren aan het comfort. De Diverge is uitgerust met de zadelpen en Future Shock die je ook terug vindt op de Roubaix, de endurance racer van Specialized. Future Shock is een vering tussen balhoofd en stuur. In de balhoofdbuis zit een zuiger die 20 mm op- (3 mm) en neerwaartse (17 mm) beweging mogelijk maakt. Het systeem moet klappen opvangen waardoor je handen en polsen minder worden belast.
Bekijk de werking van de Future Shock op deze video.
Zoals dat hoort bij een avonturenfiets is er voldoende ruimte om spullen aan je fiets te hangen. Er is plek voor drie bidonhouders: twee tussen de driehoek en eentje onder de downtube. Daarnaast heeft Specialized een box ontwikkeld voor je binnenbandje en multitool. Deze past precies onderin de driehoek van je frame. Daarnaast kun je – als je wilt – zowel voor als achter bagagedragers monteren.
De Diverge komt zijn best tot zijn recht op terrein waar je je op de racefiets niet aan waagt maar waar je mountainbike overkill is. Om de Diverge op zoveel mogelijk verschillende paden te testen denk ik in mijn hoofd een grote ronde uit door het Rijk van Nijmegen. Een tocht van +/- 120 km, zoveel mogelijk offroad en zonder GPS. Je bent avonturier of je bent het niet.
Voordat ik thuis wegrijd breng ik de Sawtooths op spanning. Maar hoeveel bar pomp je in vredesnaam in die brede banden? Ik start op 5 bar. Dat rolt prima op het asfalt maar stuitert teveel op het eerste grindpad dat ik oprijd. Beetje lucht eruit en door. Stoppen, lucht eruit en verder. Na een paar keer heb ik de sweetspot gevonden. De Diverge doet in bochten precies wat ik wil en ik rits het ene na het andere bospad aaneen, knal zo nu en dan over een gravelstrook en stuiter zelfs nog over een aantal singletracks. Geen probleem voor deze allround fiets.
"De Diverge is zo comfortabel dat je oneindig meters blijft maken."
Wanneer ik in Groesbeek de grens passeer en het Duitse Reichswald in rijdt, stuit ik op de eerste problemen. De SRAM Force drivetrain schakelt soepel en ik heb tot dan genoeg aan de elf tandjes. Maar de hellingen in dit bosgebied lopen op tot 20%. Te heftig voor deze 1x11 set-up. Voor heftige tochten in het buitenland waar je vaker op dit soort hellingen getrakteerd wordt, zijn twee bladen geen overbodige luxe.
Afgezien van enkele heftige klimmen ervaar ik geen centje pijn. Het frame, de brede banden, de zadelpen én de Future Shock filteren een groot deel van de trillingen weg. De Diverge is zo comfortabel dat je oneindig meters blijft maken.
De Specialized Diverge is een ideale allround racer. Ideaal voor wielrenners die avontuur boven snelheid stellen en mountainbikers die de brede paden in het bos liever wat harder fietsen. Het ideale compromis voor fietsers die niet kunnen kiezen tussen de mountainbike of de racefiets. Houd je van beide maar heb je maar plek voor één fiets? Dan is de Diverge een goede keuze.
PRIJS € 4.699,- (beschikbaar vanaf € 999,-)
INFO SPECIALIZED.COM
PLUS
+ Comfort
+ Allround
MIN
- Trager dan een racefiets, minder controle dan een mountainbike
- 1x11 Niet genoeg voor de hele steile klimmen
Fietssport Magazine is hét tijdschrift voor sportieve wielrenners en mountainbikers. Elke 2 maanden ontvang je inspiratie, persoonlijke verhalen, nieuws uit de branche, reisverhalen en tips over training, voeding en gezondheid, zo op je deurmat.
Meer infoFietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
"Niet voor niets is overachieve ons motto"
Op zoek naar een nieuwe helm? Lees dan verder.
Betrouwbare verlichting voor donkere ritten.
Goede investering in zichtbaarheid.
Strak en scherp geprijsd brilletje.
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer