• Materiaal
  • Gewijzigd op 4 juni 2024

Test: Specialized CruX Sport

Veel fietsers kiezen in de winter voor de mountainbike, fietstrainer of blijven hun kilometers op de weg maken. Weinig mensen kiezen voor een cyclocrosser. Onterecht, want een crossfiets is veelzijdiger dan je denkt. Wat heeft de CruX in zijn mars.
Test: Specialized CruX Sport

De CruX is gemaakt voor crosswedstrijden. Dat is duidelijk. De geometrie is agressief en het carbon frame reageert goed op elke trapbeweging. Fijn bij korte races, maar iets te stijf bij langere ritten. In het ontwerp is goed rekening gehouden met uitdagingen in de cross. Bij steile trappetjes hijs je de fiets comfortabel op je schouders door de afgeronde bovenbuis. De achterbrug en voorvork hebben genoeg ‘clearance’, zodat modder zich niet ophoopt. En de afmontage is hufterproof. De snelspanners hebben plaatsgemaakt voor steekassen die je met een multitool aandraait én de CruX is uitgerust met Shimano 105. Een betrouwbare en robuuste schakelgroep.

Perfecte allrounder

Ja, de fiets is snel. Heel snel. Wat me echter het meest opvalt is het vertrouwen dat de fiets me geeft. De lange wielbasis, de lage bottom bracket en scherpe voorzijde zorgen voor stabiliteit en scherp stuurgedrag. Tel daar de indrukwekkende Specialized Tracer 33 mm banden en krachtige hydraulische schijfremmen bij op en je hebt een heerlijke gooi- en smijtfiets. Prima kwaliteiten waarmee je tijdens de cross in bochten en bij obstakels het verschil maakt. 

"Saaie rondjes waar je al lang op was uitgekeken, worden plots weer een stuk spannender."

De CruX is echter meer dan een high-end wedstrijdfiets. Menig racefietser fiets ik uit het wiel, op een kasseienstrook kom ik in de buurt van een KOM en ook offroad is geen pad opgewassen tegen mij en mijn fiets. Op de ‘old school’ mountainbikeroutes ben ik zelfs sneller dan op mijn mountainbike. De CruX vliegt over de brede, modderige paden. Ook technische singletracks met wortels, dropjes en kombochten zijn geen probleem. Ik beweeg de fiets soepel onder mijn lichaam door en vang de klappen op met mijn lichaam. Dat vraagt meer van je techniek, waardoor dat saaie rondje waar je al lang op was uitgekeken, plots weer een stuk spannender wordt. Geen 120 mm veerweg of dikke 2,3” bandjes die jouw fouten vergeven. 

 

Conclusie

De CruX is een perfecte allrounder die zich op ieder terrein thuis voelt. Of dat nu op de weg, in het veld of op mountainbikeroutes is. Deze Specialized is betrouwbaar, veelzijdig en bovenal snel. Zoek je een comfortabele fiets voor langere afstanden? Kijk dan gerust verder. 

PRIJS € 2.999,- (geteste uitvoering)

INFO SPECIALIZED.COM

PLUS
+ Snel 
+ Betrouwbaar
+ Veelzijdig

MIN
- Niet comfortabel op langere ritten

 

Beeld: Michaël Salens, De Grote Plaat

Fietssport Magazine: inspiratie op je deurmat

Fietssport Magazine is hét tijdschrift voor sportieve wielrenners en mountainbikers. Elke 2 maanden ontvang je inspiratie, persoonlijke verhalen, nieuws uit de branche, reisverhalen en tips over training, voeding en gezondheid, zo op je deurmat.

Meer info
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant