• Materiaal
  • Gewijzigd op 6 maart 2018

Test: Specialized Allez Elite

Specialized is vooral bekend door zijn carbon racefietsen in de duurdere prijsklasse, zoals de Roubaix en Tarmac. Toch maken de Amerikanen ook al heel lang degelijke en betaalbare aluminium racefietsen. Voor 2018 is de Allez Elite volledig vernieuwd.

De vormgeving van het frame van de Allez Elite is, met de laag aangezette staande achtervork, opvallend harmonieus en zonder opsmuk. Ook de fraaie, lichte, volledig carbon voorvork draagt daaraan bij. De ‘hydroformed’ framebuizen zijn van hoogwaardig E5 Premium aluminium.

Kijkend naar details dan vallen de nokjes op voor een drager of spatbord, zowel op de voorvork als de achtervork en het mannetje tussen de achtervork. Ook valt op dat het frame, mede door de relatief lange liggende achtervork van 415mm, ruimte biedt voor 28mm banden.

De kabels worden keurig door het frame geleid. Verder wordt de racer gecompleteerd met DT Swiss R460 wielen met 25mm Espoir Sport banden, Specialized stuur, stuurpen, zadelpen met Toupé Sport zadel, Praxis Alba compact crankstel. De Praxis remmen zijn van Tektro en de schakelhendels, derailleurs en cassette zijn Shimano 105. Het compact 50/34 crankstel biedt met de 11-32 cassette een groot bereik. Compleet, zonder pedalen, weegt de fiets 8,9 kg.

Even wennen 

De eerste testritten was het wel even wennen aan deze Allez Elite. De zitpositie voelde in het begin nogal anders dan bij mijn eigen fiets. Maar na enkele ritten voelde ik dat alle kracht efficiënt werd omgezet in snelheid. En het Toupé Sport zadel voelde als een comfortabele zetel.

Het frame is heel stijf, maar biedt ruim voldoende comfort. Dat laatste blijkt vooral tijdens de langere ritten. Wie nog meer comfort wil, kan voor 28 mm banden kiezen. De Allez Elite is door zijn geometrie prima geschikt voor langere ritten en minder geschikt voor criteriums. Hij is lekker rustig en koersvast.

"Afdalen voelt met deze Allez Elite vertrouwd"

Bij het klimmen merk je dat het niet de lichtste fiets is, maar door het hoge rendement en het grote bereik van de aandrijving kun je toch veel cols bedwingen. Afdalen voelt met deze Allez Elite vertrouwd, en hoewel hij stabiel en koersvast is, stuurt hij toch scherp en gemakkelijk door de bochten.

Een echte instapper

De Tektro Axis remmen zijn daarbij niet super, maar wel voldoende. Al met al is deze Allez Elite een aantrekkelijke instapper die na verloop van tijd gemakkelijk ge-upgrade kan worden. Denk daarbij aan een Ultegra groep die de fiets al gauw 400 gram lichter maakt of een lichter stel wielen en banden. Op die manier kun je het gewicht van deze Specialized Allez Elite zeker beneden de 7,5 kg brengen.

Met en zonder deze upgrades heeft deze Allez Elite zeer veel gebruiksmogelijkheden, van competitief en prestatief tot recreatief en fietsen met bagage, voor zowel in de zomer als in de winter.

Info: Specialized

 

Johan van Oosten
Door Johan van Oosten

Dit vind je misschien ook interessant