• Materiaal
  • Gewijzigd op 29 oktober 2023

Test: Salsa Warbird gravelbike

Als je een fiets vernoemt naar de Spitfire - een pijlsnel gevechtsvliegtuig uit WOII - dan schept dat verwachtingen. Want deze Britse jager was snel, wendbaar en bijzonder innovatief. Hoe zit dat met deze volbloed Amerikaanse gravelracer?
Test: Salsa Warbird gravelbike
Test: Salsa Warbird gravelbike
Salsa is bekend en geliefd in het Wilde Westen, maar zal de meeste Hollandse polderbeukers weinig zeggen. Toch is Salsa allesbehalve een groentje in de gravelscene. Wat heet: het merk uit de staat Minnesota lanceerde in 2008 misschien wel de allereerste gravelbike ter wereld. En jawel, dat was de Warbird.

In die tijd popten de eerste gravelevenementen in de Verenigde Staten op. Die werden dan verreden op cyclocrossers of racefietsen waar je met moeite 30 millimeter rubbers in gepropt kreeg. Op de finish had je dan vijf kilo modder aan je frame, een door elkaar geschud lijf en gevoelloze handen. Omdat de mensen van Salsa zelf deelnamen aan deze tochten, vonden ze dat dat beter moest kunnen. Ze ontwierpen een aluminium fiets met een comfortabele en stabiele geometrie, schijfremmen en voldoende ruimte voor brede banden. De gravelbike was geboren.

Simpel maar doordacht

Inmiddels zijn we vijftien jaar verder en ga ik op pad met de vierde generatie van deze bijzondere vogel. Eerlijk is eerlijk: dat anderhalve decennium aan ontwikkeling zie je er op het eerste oog niet aan af. Andere merken lijken alles uit de kast te trekken om comfort en controle toe te voegen. Zo heeft de Canyon Grail een dubbeldekstuur, vind je een Lefty vork op de Cannondale Topstone en lanceerde Specialized de Diverge SRT met achtervering.

Het frame van de Warbird lijkt vrij traditioneel. Lijkt, want ook Salsa heeft een truc om trillingen te filteren. Zij noemen dat het Vibration Reduction System, kortweg VRS. Salsa heeft de staande vork een kwartslag gedraaid, waardoor deze doorbuigt en zo kleine oneffenheden absorbeert die anders rechtstreeks je rug in schieten. Een ogenschijnlijk simpele oplossing voor het ‘comfortprobleem’ bij het rauzen over onverharde hobbelpaden, maar effectief en goed doordacht.


Dat ‘goed doordachte’ zie je ook terug in de afmontage van de Warbird. De ontwikkelaars kiezen verkiezen daarbij betrouwbaarheid en veelzijdigheid vaak boven de lichtste onderdelen. Nu is een gravelbike per definitie een fiets waar je alle kanten mee op kunt en dat geldt zeker ook voor de Warbird. Door de vele bevestigingsnokken op het frame en de vork kun je ‘m gebruiken als pakezel en dagenlang bikepacken.

Er is zelfs een extra kabelleiding voor een naafdynamo zodat ook de nacht je niet afremt. Omdat je in je bandenkeuze tot 45 mm of bij 27,5” wielen tot 2 inch banden kunt gaan, hoeft ook het terrein geen beperkende factor te zijn. Tel daar de betrouwbaarheid van de dubbele Shimano GRX 810 schakelgroep en de aluminium WTB-wielen bij op en je bent niet te stoppen.

Compromisloze snelheidsduivel 

Als voormalig eigenaar ken ik Salsa vooral als een liefhebbersmerk dat liever staal gebruikt dan carbon en waar prestatie ondergeschikt is aan avontuur. Dat ‘vooroordeel’ kan na een aantal ferme trappen de prullenbak in. 

De Warbird is een echte racemachine die je eenvoudig op gang trekt en houdt. De fiets voelt snel zonder oncomfortabel te worden. En dat is knap. Bij de meeste gravelbikes is het toch kiezen tussen die twee. Bij comfortabele fietsen mis je dat snelle agressieve gevoel, terwijl snelle gravelracers ware marteltuigen kunnen zijn die je na twee uur met alle liefde terug in de schuur hangt. 

"De fiets voelt snel zonder oncomfortabel te worden"

Ik ben ervan overtuigd dat VRS daar een belangrijke rol inspeelt. Ik testte het systeem eerder al op de Salsa Cuttroath, een mountainbike met krom stuur, en kwam tot dezelfde conclusie. VRS voegt veel comfort toe zonder in te leveren op rijeigenschappen. Daar komt bij dat, in tegenstelling tot veren en dempers, je nul onderhoud hebt aan deze toepassing. 

Tenslotte wil ik nog een lans breken voor de dubbele schakelgroep, zoals je die ook vindt op deze legergroene Warbird. Een dubbel voorblad met extra derailleur mag dan grammen toevoegen en kwetsbaarder zijn. Maar door de kleinere stapjes tussen de verzetten, merk ik dat ik soepeler fiets en ook makkelijker snelheid houd op snelle gravelpaden of lange stroken asfalt. Wat mij betreft weer een juiste keuze van Salsa.

Uitgebalanceerd en goed doordacht

Vijftien jaar na de introductie van de Warbird lijkt de vergelijking met het Spitfire gevechtsvliegtuig nog steeds gerechtvaardigd. De fiets is bijzonder snel en wendbaar, maar dat zijn meer gravelbikes. Wat de Warbird onderscheidt ten opzichte van deze racers is het brede inzetbereik en het comfort. Met een prijs van een 4.999 euro is deze Salsa zeker niet goedkoop, maar je krijgt daar wel een goed doordachte, uitgebalanceerde gravelbike voor terug waarmee je records aan diggelen rijdt en niet je lichaam. 
 

Pluspunten

+ Snel
+ Comfortabel
+ Veelzijdig

Minpunten

- Verkrijgbaarheid
- Niet goedkoop

Ga naar salsacycles.com voor uitgebreide info over de Salsa Warbird.




foto's Ard Krikke
 
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant