Test: Rose Team GF Four Disc

Vele fietsfabrikanten zijn aangehaakt bij de trend van de comfortgerichte racer met schijfremmen. De Team GF Four is Rose’s interpretatie hiervan. Fietssport houdt ‘m voor je tegen het licht en ontdekt dat Rose iets anders aankijkt tegen dit thema.

Test: Rose Team GF Four Disc

Gebruikelijk is om een dergelijke Gran Fondo racer een goede koersstabiliteit en schokabsorptie mee te geven evenals een ontspannen zithouding. Dat vinden we ook terug bij de Team GF, zij het voor wat betreft het laatst genoemde punt in een enigszins gematigde vorm.

De trillingdemping is uitstekend voor elkaar mede dankzij de soepele Conti GP 4000-II rubbers in 28-er formaat en de carbon zadelpen van eigen merk. De zithouding komt ongeveer uit tussen klassiek voorover en de gangbare waarden bij comfort racers. Iets minder rechtop dan gebruikelijk in dit genre, maar wel meer aero. En die laatste eigenschap zie je ook terug in andere aspecten van de fiets.

Eigen wielen

Opvallend zijn de met 3 cm best wel hoge alu-velgen van de R Thirty wielen uit eigen huis. Maar ook de zit- en onderbuis van het carbonframe dragen bij aan verminderde luchtweerstand. Ze zijn gemodelleerd met een kammtail profiel, ofwel met een ronding aan de voorzijde en achter afgeplat.

De volumineuze bracketpartij zorgt voor een hoge stijfheid, waardoor je trapkracht optimaal wordt overgebracht. Blijkbaar vindt men bij Rose dat wat minder hard hoeven trappen ook een wezenlijke bijdrage levert aan comfort en ik kan ze geen ongelijk geven. Het komt mooi van pas als je liever lui dan moe bent, maar ook als je er de Marmotte mee wil bedwingen.

"De shifters zijn nogal volumineus, waardoor je handen er veel draagvlak vinden"

Wij rijden met de Shimano 105 Disc uitvoering van de GF Four. De groep functioneert perfect, inclusief de bijbehorende schijfremmen met 160 mm Ice-Tech discs. De shifters zijn nogal volumineus, waardoor je handen er veel draagvlak vinden. Dat past mooi bij het Ritchey Stream stuur, dat inclusief het uitstekend dempende gel stuurlint maar liefst bijna 4,5 cm lang bij 3 cm dik is.

Comfortabel, want het verdeelt de druk over een groter oppervlak, maar heb je kleine handen dan zou het te veel van het goede kunnen zijn. Geen nood in dat geval, want Rose’s bouwdoossysteem staat toe dat je componenten naar keuze kan wisselen al dan niet tegen een schappelijke meerprijs.

Zadelkeuze en gewicht

Dat is ook handig voor het onderdeel dat misschien wel het meest aan individuele smaak onderhevig is: het zadel. Standaard krijg je een Selle Italia TM Flite Flow L2 mee, dat met zijn prachtige afwerking een lust voor het oog is. Mocht die niet bij jouw achterste passen, dan is er aardig wat budget om een andere zetel uit te zoeken.

Nadeeltje van alle comfort features en de schijfremmen is dat deze optellen tot een wat hoger gewicht. Met 8,25 kg voor maat 55 valt dat hoger uit dan de 7,9 die Rose opgeeft. De kale wielset komt op 1729 gram; dat valt gezien de velghoogte nog mee.

"Mag het blitser van jou, dan kies je de helblauwe variant"

De testfiets is met zijn hoogglans gelakte diepdonkergrijze carbonkleur een ingetogen verschijning met als enige frivoliteit het metallic rood aan de binnenzijde van de voor- en achtervorken. Mag het blitser van jou, dan kies je de helblauwe variant.

De Team GF Four scoort hoog op comfort, zoals je mag verwachten in de endurance categorie, maar blinkt daarin uit op snelheid.  Een mooie deal voor wie behalve een soepele ride ook snelheid op het prioriteitenlijstje heeft staan.

Prijs geteste uitvoering: € 2.236,-

Info: Rose



Meer reviews lezen?

Upgrade dan naar een FietssportPLUS-account. Je ontvangt dan 4x per jaar Fietssport Magazine, het grootste fietsmagazine van Nederland, boordevol tips, inspiratie en reviews.

Upgrade

Deel dit artikel

Dit vind je misschien ook interessant