Laatst gewijzigd op 8 mei 2020
Laatst gewijzigd op 8 mei 2020

Test: Giant TCR Advanced SL Disc

Onlangs lanceerde Giant de nieuwe TCR-serie. Fietssport mocht het paradepaardje, de Advanced SL Disc, meenemen naar de Posbank. Met klinkers, steile klimmetjes, snelle afdalingen en mooie bochten een ideale plek om deze aan de tand te voelen.
Test: Giant TCR Advanced SL Disc

Toen in 1988 de eerste TCR gepresenteerd werd, stond de wielerwereld op zijn kop. Giant was de eerste fabrikant die een sloping frame produceerde. Team Once reed destijds op deze revolutionaire fiets. De concurrentie vroeg zich af of Once geen onrechtmatig voordeel haalde uit de nieuw toegepaste technologie. Het frame werd door de UCI goedgekeurd en meerdere fabrikanten volgden het voorbeeld van Giant. Vele TCR-modellen volgden en nu komt Giant met de nieuwste TCR.

Eerst de profs

Voor wie het profwielrennen goed heeft gevolgd, zou al een glimp opgevangen kunnen hebben van de nieuwste telg uit de stal van Giant. Een eerste versie van de nieuwe TCR was vorig jaar al te bewonderen in de GP Montreal. Sterker nog: Greg van Avermaet won deze wedstrijd op het nieuwe model. Wereldtopper Van Avermaet was zelf nauw betrokken bij de ontwikkeling van de fiets. 

Liefde op het eerste gezicht

Op het eerste oog verschilt de TCR niet heel veel van de vorige versie. Wat wel opvalt? De onderbuis is platter gemaakt, het balhoofd is wat slanker en de voorvork is wijder. De TCR Advanced SL Disc is standaard uitgevoerd met SRAM Red, 42mm Cadex-wielen plus power- en cadansmeter. Voorzichtig haal ik de fiets op de parkeerplaats van voetbalclub DVOV in Rozendaal uit de auto. Dat gewicht, wow! 6,7 kg... Het voorwiel zet ik in de voorvork.

Met mijn grafische achtergrond houd ik van mooie vormen. De designers hebben de steekas fraai afgewerkt. Heel strak. Schoenen aan en gaan. De testroute brengt mij via de Emmapiramide, Zijpenberg en Holleweg naar de Posbank.

"Het is genieten op de TCR; hij stuurt strak door de bochten"

Bij het sturen valt nog iets op. De kabelvoering van de vork naar het stuur en van het stuur naar het frame. Dit is zo netjes gedaan dat de kabels niet tegen het frame komen als er maximaal ingestuurd wordt. Op deze manier geen kans op beschadigingen.

Een lichtgewicht

De TCR is goedgekeurd door de UCI en mag daarom gebruikt worden in wedstrijden. Ons testmodel (maat L) weegt 6,7 kg. Daarmee is hij in zijn segment één van de lichtste fietsen op de markt. Is het het gewicht of de 42 mm hoge velgen? Of een combinatie? De fiets is in ieder geval wel wat gevoelig voor zijwind.

De ingenieurs van Giant zijn teruggegaan naar de basis en hebben elk detail en elke functie van de TCR geanalyseerd en opnieuw ontworpen. Resultaat? Een frameset die meer dan 10% lichter is zonder aan stijfheid in te boeten. Hierdoor is de fiets zeer efficiënt in het overbrengen van de geleverde power op de pedalen.

Sneller door de wind

De TCR is ook aerodynamisch flink verbeterd. Het balhoofd is slanker geworden om de luchtstroom te bevorderen. Hoewel de TCR geen echte aero-fiets is, zijn er wel degelijk technieken gebruikt die we uit de luchtvaart kennen. Met een duur woord noemen we dat airfoil. Denk aan de vorm van een vleugel van een vliegtuig. Die is aan de voorkant breder dan aan de achterkant. Deze ellipsvorm zorgt voor een sterk verbeterde aerodynamica.

De testgegevens van Giant geven aan dat er bij een vermogen van 200 W over een afstand van 40 km, 34 seconden sneller wordt gereden ten opzichte van de vorige generatie TCR-fietsen. Je fietst nu makkelijker door de wind en een solo-ontsnapping heeft meer kans van slagen. Daarnaast kan bij de nieuwe TCR gespeeld worden met verschillende banddiktes tot een maximum van 32 mm. Zo kun je op vrijwel alle soorten wegdek genieten van een comfortabele rit. 

Nieuwe zetel

Tot zover alle vernieuwingen? Nee, ook het zadel is aangepakt. Wijder, een korte neus en een ergonomische uitsparing in het midden voor meer comfort en ondersteuning. Verder wordt de TCR geleverd met CADEX-wielen. De 42 mm hoge full carbon velgen en spaken (ook full carbon) zorgen voor een uitstekende krachtoverbrenging, reageren direct en zijn aerodynamisch.

Diverse componenten zijn vernieuwd, zoals het zadel Fleet SLR met een kortere neus.

In drie uitvoeringen

De nieuwe TCR komt in drie verschillende uitvoeringen in de winkel. Het topmodel is de TCR Advanced SL. Daarna volgen de TCR Advanced Pro en de TCR Advanced. Bij alle modellen is het rijgedrag en de efficiënte krachtoverbrenging vrijwel gelijk. De Advanced SL is de lichtste en efficiëntste van de drie. Maar daar hangt dan ook een stevig prijskaartje aan... Daarom geniet ik nog maar van een extra rondje over de Posbank. Na ongeveer 70 km keer ik tevreden terug. De fiets gaat voorzichtig in de auto en het dekentje gaat weer keurig over de fiets. Test geslaagd.

Pluspunten

  • met 6,7 kg een echte lichtgewicht
  • verbeterde stijfheid zorgt voor nog meer efficiëntie in krachtoverbrenging
  • in het frame geïntegreerde snelheids- en cadansmeter
  • banden tot 32 mm mogelijk

Minpunten

  • gevoelig voor zijwind
  • de stijfheid zorgt voor minder comfort bij hobbelige wegen

Prijzen

  • TCR Advanced SL 0 Disc (adviesprijs: 10.199,- euro)
  • TCR Advanced SL 1 Disc (adviesprijs: 7.299,- euro)
  • TCR Advanced Pro 0 Disc (adviesprijs: 4.999,- euro)
  • TCR Advanced Pro 1 Disc (adviesprijs: 3.799,- euro)
  • TCR Advanced Pro Team Disc (adviesprijs: 3.850,- euro)
  • TCR Advanced Pro 2 Disc (adviesprijs: 3.099,- euro)
  • TCR Advanced Pro Disc Frameset (adviesprijs: 2.299,- euro)
  • TCR Advanced 1+ Disc (adviesprijs 2.899,-)
  • TCR Advanced 1 Disc (adviesprijs: 2.499,- euro)
  • TCR Advanced 2 Disc (adviesprijs: 2.099,- euro)
  • TCR Advanced 1 (adviesprijs: 2.199,- euro)
  • TCR Advanced 2 (adviesprijs: 1.799,- euro)

Meer info over de nieuwe TCR-serie zie Giant Bicycles.

Geschreven door Gerrit Vermeulen

Deel dit artikel