• Materiaal
  • Gewijzigd op 29 januari 2023

Test: Cube Nuroad C:62 SL

Een neuroot is een zenuwpees, iemand die zich moeilijk aanpast aan verschillende situaties. Aldus het woordenboek. Een ietwat vreemde verwijzing naar onze testfiets. Deze razendsnelle gravelracer laat zich namelijk niet in één hokje plaatsen.
Test: Cube Nuroad C:62 SL
Test: Cube Nuroad C:62 SL

Vorig jaar was de Nuroad al verkrijgbaar als scherp geprijsd alu-model. Een enorm populaire fiets, zo bleek. Niet zo gek dat Cube besloot de range eens flink uit te breiden. De Nuroad is dit jaar maar liefst in acht verschillende uitvoeringen verkrijgbaar: van de randonneur-achtige Pro FE (Fully Equiped) met spatborden, bagagedrager en geïntegreerd voor -en achterlicht tot de SL met SRAM AXS-groep. 

Dit topmodel is uitgevoerd in Carbon ‘n’ Prizmblack kleurstelling. Over smaak valt niet te twisten, maar niet elke tweewieler die bij de Duitse fietsgigant van de lopende band rolt, heeft zo’n hoog rockster-gehalte als deze gravelbike. In een donker, houten fietsschuurtje is de fiets al een plaatje. Maar hij gaat pas stralen als je het matzwarte frame met zijn strakke lijnen buiten uitlaat. De bovenbuis is namelijk afgewerkt met een speciale regenbooglak die glinstert bij blootstelling aan zonnestralen. De details maken het geheel echt af. De fiets bevat een topcap, setje stuurdoppen, cassette en ketting in oil slick kleur.

Nieuw: carbon

De carbon Nuroad komt in drie varianten. De meest voordelige Pro-versie is uitgerust met Shimano GRX400 en Fulcrum Rapid Redwielen. De Nuroad Race heeft een lichtgewicht aluminium wielset van Newmen, aangedreven voor een 2x11 GRX-set. En voor iets meer dan vierduizend euro rijd je op de SL (Super Light). Alle drie de frames zijn opgebouwd rondom hetzelfde C:62 frame en uitgerust met diverse nokjes, zodat je de Nuroad kunt omtoveren tot pakezel voor bikepacking. 

De C staat overigens voor carbon en 62 voor de verhouding tussen koolstofvezels (62%) en de speciale hars (32%) die Cube gebruikt voor de productie van het frame. Het resultaat is een vederlicht frame van slechts 1.100 gram dat stijf is waar nodig, maar tegelijkertijd comfortabel op de plekken waar dat kan. Dat comfort is niet alleen te danken aan het framemateriaal, maar ook aan het ontwerp. Zo zorgt de laagaangezette staande achtervork voor voldoende flex zodat oneffenheden in het terrein niet recht je onderrug inschieten. En is er ruimte gemaakt voor rubbers tot 45 mm. Rijd je met spatborden? Dan kun je nog steeds met 40 mm banden rijden. Daardoor kun je tijdens je rit eenvoudig schakelen tussen asfalt, gravel, bospaden of zelfs singletracks. 

De SL is verder nog uitgerust met de elektrische, draadloze SRAM AXS 12-speed-aandrijflijn, remmen doe je met de hydraulische Force-remmen en de carbon wielset is van Newmen. Dat is heel veel fiets voor 4.049 euro.

Vedergewicht

Genoeg tech-talk, tijd voor praktijktest. Ik test de fiets in heuvelachtig terrein waarbij ik afwisselend over slechte asfaltstroken, snelle hardpack gravelpaden, modderige bospaden en natuurlijke singletracks rijd. Benieuwd of de Cube haar claim waarmaakt: is deze Nuroad echt een alleskunner? 

Na een korte warming-up over het asfalt, duik ik de eerste ‘strade bianche’ in. Ik trap de Nuroad goed op zijn staart en schiet weg bij mijn collega. Ik versnel door en schiet een brede grindweg in die steil omhoogloopt. Daar valt op hoe licht deze fiets is. Ik heb nauwelijks door dat ik op een gravelbike rijd. Veel gravelbikes zijn gebouwd voor comfort. Vaak voelt de fiets daardoor wat log en sloom aan. Niets van dat bij de Nuroad. Deze gravelbike is superlicht en lekker reactief. Elke trap is raak. Bovendien kom je met de Eagle-cassette met 10-50 vertanding overal boven. Of die mooie regenboogcassette echt nodig is, waag ik overigens te betwijfelen. Heb je een stevig stel polderpoten, dan kom je in de Veluwse, Limburgse en Sallandse heuvels ook prima boven met een 11-speed. 

Wendbaar als een crossfiets

Na de klim volgt een serie bochtige singletracks die de Mathieu van der Poel in mij naar boven haalt. Wat een heerlijke gooi-en-smijtfiets. Je gooit de ‘kont’ makkelijk de bocht om en je kunt lekker scherp insturen. Dat crossgevoel is niet zo gek als je de geometrietabel erbij pakt. De cijfers tonen veel overeenkomsten met een veldrijfiets, alleen de wielbasis is wat langer voor extra stabiliteit.  

Die lichtvoetigheid en speelsheid heeft echter ook zijn beperkingen: de Nuroad voelt wat zenuwachtig als de route ruiger wordt. Op een modderige track met boomwortels verlies ik bijna de controle maar hervind ik net op tijd de balans. De gemonteerde tubeless Tenaci- banden van Ere Research zijn prima voor strakke gravellanen, maar bieden te weinig grip bij lastige omstandigheden. Deze banden wijken overigens af van de standaard afmontage. Normaal is de SL uitgerust met WTB Riddler-rubbers. Die hebben een grover profiel en zouden dus meer grip moeten bieden. Uiteindelijk denk ik dat een stuur met wat meer flare – de bocht loopt naar buiten – me meer vertrouwen geeft op technische secties.

Eindoordeel

Al met al heeft de Nuroad C:62 SL de test glansrijk doorstaan. Deze gravelbike is als een Zwitsers zakmes: pijlsnel op klimmen, comfortabel op lange gravelstroken en wendbaar op slingerende singletracks. Alleen op technische paden mis je wat controle, maar daar heb je mountainbikes voor. Voor een nette prijs krijg je een heel complete gravelbike die ook nog eens wat kopjes laat draaien door zijn fraaie design. 

Plussen

  • Superlicht 
  • Wendbaar 
  • Veel waar voor je geld

Minnen

  • Minder geschikt voor echt ruig terrein
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant