Test: Cannondale Trail 3

Venijnige klimmetjes, smalle paadjes, rul zand, pittige afdalingen en scherpe bochten. Is biken door uitdagend terrein voor jou een feestje? Dan is de Trail van Cannondale graag van de partij.

Trail. Het gebruiksdoel van de mountainbike van Cannondale staat met grote letters op de bovenbuis geschreven. Met zijn lange bovenbuis, korte stuurpen, brede stuur, luie balhoofdhoek en compacte achtervork heeft deze dikke Amerikaan alle kenmerken van een trailbike. Volle bak jakkeren over brede bospaden, ronde tijden aanscherpen, als eerste over de eindstreep komen? Nee, daar is de fiets niet voor gebouwd.

Met groot gemak

Maar wel om er lekker mee in de zandbak te spelen. De Trail laat zich plat door scherpe kombochten sturen en raast als een tank over wortelpassages en stroken rul zand. En met je billen zwevend boven de noppen van de achterband neem je met het grootste gemak lastige afdalingen. Op de smalle, slingerende paadjes van de vaste routes rond Drunen en de Utrechtse Heuvelrug komt deze fiets dan ook goed uit de verf.

"Op het aluminium frame valt weinig af te dingen"

Dit is nummer drie uit de lijn van Trail fietsen van Cannondale. Op het aluminium frame valt weinig af te dingen. Het is stijf en goed afgewerkt, de achtervork biedt genoeg ruimte voor breed rubber, is geschikt voor een steekas en heeft een inbouwbreedte volgens de Boost standaard. Cannondale monteert de Judy. Judy is een luchtgeveerde en oliegedempte voorvork met 100 mm veerweg uit de Rockshox stal. Licht is Judy niet, maar ze doet haar werk goed.

Bonte verzameling

De versnellingsbak is samengesteld uit een bonte verzameling onderdelen van verschillende merken. Beide derailleurs komen uit de SLX-groep van Shimano, de cassette is van het merk Sun en het crankstel komt uit de fabriek van FSA. Schakelen naar een andere versnelling gaat niet bepaald rap. Vooral het wisselen naar een ander voorblad moet met beleid gebeuren.

"Een paar pondjes zou de Trail best mogen missen"

Cannondale kiest voor een crankstel met twee bladen. Die bladen met 36 en 26 tanden in combinatie de 11-42 tands cassette zorgen voor een breed bereik. Geen overbodige luxe. Wanneer het pad naar boven leidt, dan voel je dat er aardig wat gewicht om de assen draait. Maar niet getreurd, de velgen zijn geschikt voor tubeless banden en dat scheelt meteen gewicht. Want een paar pondjes zou de Trail best mogen missen. Dat kan de pret overigens niet drukken, de drie is een feestnummer.

Prijs: 999 euro

INFO: Cannondale