Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
In 2018 reed ik voor het eerst op de SystemSix. Cannondale deed toen de gewaagde belofte dat dit de snelste racefiets op aarde was. Bij de ontwikkeling van aerobikes gaat alles om het verslaan van de wind, meestal uitgedrukt in besparing van wattages bij bepaalde snelheden. Daarbij geldt: hoe hoger de snelheid, des te hoger de besparing. Nu rijden de meeste eenvoudige fietsers – inclusief mijzelf – geen gemiddeldes van 40 km in het uur. Dus wat merk je er nu van?
Kort door de bocht: veel. Al na een eerste, korte ronde wordt duidelijk dat ik hier met een snelle fiets te maken heb. Waar dat precies in zit, durf ik niet te zeggen zonder windtunnel. Maar ik kom zelden thuis van een dijkenrondje met 36 km per uur. Halverwege de volgende rit dringt de vergelijking met de film Speed mijn gedachten binnen. Voor de jongere lezers: Speed is een film uit 1994 met onder andere Keanu Reeves en Sandra Bullock. In de actiefilm heeft een gefrustreerde terrorist een lijnbus met bommen beplakt. Als de bus stopt of vaart mindert, gaat de bom af. Er mag dus niet langzamer gereden worden. Nu zal de SystemSix niet ontploffen als je 28 km per uur rijdt, maar leuk vindt-ie het niet. Deze fiets is duidelijk gemaakt voor snelheidsduivels.
Maar om de SystemSix enkel en alleen te bestempelen als knoeperharde aerobike gaat me te ver. Cannondale heeft namelijk haar best gedaan om het rijgedrag aanzienlijk te verbeteren. Bij mijn eerste kennismaking enkele jaren geleden vond ik de fiets enorm hoekig sturen, als een olietankertje zeg maar. Het stuurgedrag is op de nieuwe SystemSix enorm verbeterd. Je hebt nog steeds niet te maken met een direct sturende fiets, maar dat is in dit geval alleen maar prettig. Met de hoge 64 mm velgen wil je juist controle en een vaste lijn, zeker als de wind opsteekt of je een afdaling induikt.
Ook negatieve kenmerken van een aerobike worden goed gemaskeerd. Zo valt het comfort, of beter gezegd het gebrek eraan, mij enorm mee. Op oudere aerobikes heb je na 100 km stoempen op de pedalen toch wel last van je onderrug. Die 100-km-grens wordt op de SystemSix beduidend verder naar achter geschoven. En ook klimmen gaat prima op de fiets, althans als het percentage onder de 6% blijft. Als de klimmen steiler of langer (lees: buitenland) worden dan kun je beter voor een echte klimfiets kiezen.
De nieuwe SystemSix is onverminderd snel en heeft de minpunten van het eerste model goed weggewerkt. Al met al heb je met deze nieuwe aerobike een pijlsnelle allrounder voor de lage landen.
Voordelen
Nadelen
In 2018 reed ik voor het eerst op de SystemSix. Cannondale deed toen de gewaagde belofte dat dit de snelste racefiets op aarde was. Bij de ontwikkeling van aerobikes gaat alles om het verslaan van de wind, meestal uitgedrukt in besparing van wattages bij bepaalde snelheden. Daarbij geldt: hoe hoger de snelheid, des te hoger de besparing. Nu rijden de meeste eenvoudige fietsers – inclusief mijzelf – geen gemiddeldes van 40 km in het uur. Dus wat merk je er nu van?
Kort door de bocht: veel. Al na een eerste, korte ronde wordt duidelijk dat ik hier met een snelle fiets te maken heb. Waar dat precies in zit, durf ik niet te zeggen zonder windtunnel. Maar ik kom zelden thuis van een dijkenrondje met 36 km per uur. Halverwege de volgende rit dringt de vergelijking met de film Speed mijn gedachten binnen. Voor de jongere lezers: Speed is een film uit 1994 met onder andere Keanu Reeves en Sandra Bullock. In de actiefilm heeft een gefrustreerde terrorist een lijnbus met bommen beplakt. Als de bus stopt of vaart mindert, gaat de bom af. Er mag dus niet langzamer gereden worden. Nu zal de SystemSix niet ontploffen als je 28 km per uur rijdt, maar leuk vindt-ie het niet. Deze fiets is duidelijk gemaakt voor snelheidsduivels.
Maar om de SystemSix enkel en alleen te bestempelen als knoeperharde aerobike gaat me te ver. Cannondale heeft namelijk haar best gedaan om het rijgedrag aanzienlijk te verbeteren. Bij mijn eerste kennismaking enkele jaren geleden vond ik de fiets enorm hoekig sturen, als een olietankertje zeg maar. Het stuurgedrag is op de nieuwe SystemSix enorm verbeterd. Je hebt nog steeds niet te maken met een direct sturende fiets, maar dat is in dit geval alleen maar prettig. Met de hoge 64 mm velgen wil je juist controle en een vaste lijn, zeker als de wind opsteekt of je een afdaling induikt.
Ook negatieve kenmerken van een aerobike worden goed gemaskeerd. Zo valt het comfort, of beter gezegd het gebrek eraan, mij enorm mee. Op oudere aerobikes heb je na 100 km stoempen op de pedalen toch wel last van je onderrug. Die 100-km-grens wordt op de SystemSix beduidend verder naar achter geschoven. En ook klimmen gaat prima op de fiets, althans als het percentage onder de 6% blijft. Als de klimmen steiler of langer (lees: buitenland) worden dan kun je beter voor een echte klimfiets kiezen.
De nieuwe SystemSix is onverminderd snel en heeft de minpunten van het eerste model goed weggewerkt. Al met al heb je met deze nieuwe aerobike een pijlsnelle allrounder voor de lage landen.
Voordelen
Nadelen
Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
"Niet voor niets is overachieve ons motto"
Op zoek naar een nieuwe helm? Lees dan verder.
Betrouwbare verlichting voor donkere ritten.
Goede investering in zichtbaarheid.
Strak en scherp geprijsd brilletje.
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer