Materiaal Gewijzigd op 21 oktober 2021

Test: Cannondale SystemSix

In 2018 lanceerde Cannondale de eerste SystemSix, de snelste racefiets ter wereld volgens de Amerikanen. Is de nieuwste SystemSix aerobike nog sneller geworden? We gingen op pad met een replica van de teamfiets van Education First - Nippo.

Test: Cannondale SystemSix
Test: Cannondale SystemSix

‘Vroeger’ – je weet wel, toen de kratten bier nog van hout waren – waren er hele duidelijke hokjes in racefietsland. Je had superlichte klimgeiten, comfortabele toerfietsen en pijlsnelle aerobikes. Tegenwoordig proberen fabrikanten steeds vaker het gouden ei te vinden, ‘one bike to rule them all’ (zoals Specialized het ooit zei). Ik heb er inmiddels een flink aantal getest. Deze alleskunners worden steeds beter, maar zoals zo vaak bij allrounders: ze excelleren nergens in. Daarom is het fijn dat er ook af en toe specialisten van de band rollen. De nieuwe SystemSix is er zo eentje. Een fiets die is gemaakt voor één doel: pure snelheid. 

“Aero is dood, lang leve aero”

Techniek en cijfertjes 

Een fiets is meer dan een verzameling carbon met twee wielen en een setje pedalen. Onderdelen hebben invloed op elkaar. Een super stijf carbon frame heeft weinig nut als alle energie vervolgens verloren gaat in een slappe wielset. Cannondale heeft de SystemSix daarom benaderd als een holistisch zesdelig systeem. Frame, vork, zadelpen, stuur, stuurpen en wielen werden voor het 2021-model samen en opnieuw ontwikkeld in de windtunnel. 

Alle onderdelen zijn erop gericht om door de wind heen te snijden. Zo is elk onderdeel van het frame, de vork en de zadelpen voorzien van afgekorte buizen om de luchtweerstand te verminderen als je van richting veranderd. De basis van de fiets is opgebouwd uit BallisTec Hi-MOD carbon. Een hele mond vol, maar dit is het meest hoogwaardige carbon van de Amerikanen dat lichte met stijve carbonvezels combineert. 

De Hollogram KNØT wielen komen – net als de zadelpen en cockpit – uit eigen keuken. De 64 mm hoge velgen hebben een voor wegwielen  erg brede 21 mm interne velgbreedte. De standaard meegeleverde 25 mm bandjes vallen hier mooi in, waardoor je een aerodynamisch geheel krijgt. 

Onze paars-roze kogel is afgemonteerd met het betrouwbare en snel schakelende Ultegra Di2 van Shimano. Het geheel heeft een geclaimd gewicht van 7,8 kg in maatje 56. Dat is zwaar voor een klimfiets, maar netjes voor een aerobike. En wees eerlijk: wat ga je merken van die paar extra grammen als 90% van jouw ritten door vlakke polders gaat?

Specs

Meer info op Cannondale.com

Test: Cannondale SystemSix
Test: Cannondale SystemSix

Op de pedalen

In 2018 reed ik voor het eerst op de SystemSix. Cannondale deed toen de gewaagde belofte dat dit de snelste racefiets op aarde was. Bij de ontwikkeling van aerobikes gaat alles om het verslaan van de wind, meestal uitgedrukt in besparing van wattages bij bepaalde snelheden. Daarbij geldt: hoe hoger de snelheid, des te hoger de besparing. Nu rijden de meeste eenvoudige fietsers – inclusief mijzelf – geen gemiddeldes van 40 km in het uur. Dus wat merk je er nu van? 

Kort door de bocht: veel. Al na een eerste, korte ronde wordt duidelijk dat ik hier met een snelle fiets te maken heb. Waar dat precies in zit, durf ik niet te zeggen zonder windtunnel. Maar ik kom zelden thuis van een dijkenrondje met 36 km per uur. Halverwege de volgende rit dringt de vergelijking met de film Speed mijn gedachten binnen. Voor de jongere lezers: Speed is een film uit 1994 met onder andere Keanu Reeves en Sandra Bullock. In de actiefilm heeft een gefrustreerde terrorist een lijnbus met bommen beplakt. Als de bus stopt of vaart mindert, gaat de bom af. Er mag dus niet langzamer gereden worden. Nu zal de SystemSix niet ontploffen als je 28 km per uur rijdt, maar leuk vindt-ie het niet. Deze fiets is duidelijk gemaakt voor snelheidsduivels.  

Maar om de SystemSix enkel en alleen te bestempelen als knoeperharde aerobike gaat me te ver. Cannondale heeft namelijk haar best gedaan om het rijgedrag aanzienlijk te verbeteren. Bij mijn eerste kennismaking enkele jaren geleden vond ik de fiets enorm hoekig sturen, als een olietankertje zeg maar. Het stuurgedrag is op de nieuwe SystemSix enorm verbeterd. Je hebt nog steeds niet te maken met een direct sturende fiets, maar dat is in dit geval alleen maar prettig. Met de hoge 64 mm velgen wil je juist controle en een vaste lijn, zeker als de wind opsteekt of je een afdaling induikt. 

Ook negatieve kenmerken van een aerobike worden goed gemaskeerd. Zo valt het comfort, of beter gezegd het gebrek eraan, mij enorm mee. Op oudere aerobikes heb je na 100 km stoempen op de pedalen toch wel last van je onderrug. Die 100-km-grens wordt op de SystemSix beduidend verder naar achter geschoven. En ook klimmen gaat prima op de fiets, althans als het percentage onder de 6% blijft. Als de klimmen steiler of langer (lees: buitenland) worden dan kun je  beter voor een echte klimfiets kiezen.

Conclusie

De nieuwe SystemSix is onverminderd snel en heeft de minpunten van het eerste model goed weggewerkt. Al met al heb je met deze nieuwe aerobike een pijlsnelle allrounder voor de lage landen.

Voordelen

Nadelen

Bart van de Vossenberg

Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant

 

Ontvang inspiratie in je mailbox

Ontvang inspiratie in je mailbox

Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang maandelijks de beste artikelen uit ons online magazine.

Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen
Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen