Laatst gewijzigd op 3 maart 2020
Laatst gewijzigd op 3 maart 2020

Op avontuur met Shimano's nieuwe GRX-groep

Fietssport heeft de nieuwe Shimano GRX-familie uitgebreid mogen testen. Een nieuwkomer die binnen dendert als een ervaren rot, in het gravelbiken welteverstaan.
Op avontuur met Shimano's nieuwe GRX-groep

Gravelbiken bevindt zich ergens tussen de race- en mountainbikewereld (en je mag daar lekker tussendoor fietsen). Hoewel al enkele jaren in opkomst, duurde het even voordat Shimano het gravel instuurde. Inmiddels kunnen we stellen dat het gravelbiken een blijvertje is en precies op dat moment komen ze met de hiervoor ontworpen GRX-componenten.   

Kies je eigen samenstelling

Shimano is deze gravellijn vanaf 2016 gaan ontwikkelen vanuit de stevige basis van hun bestaande race- en mountainbikeonderdelen. Het resultaat is, naar eigen zeggen, een 'familie aan componenten', in plaats van de vertrouwde groepsets zoals daar is 105, Ultegra of XT. 

De GRX-componenten zijn meer een verzameling bouwblokken waar je je eigen samenstelling kiest. Voordeel daarvan is dat je de beste combinatie kan maken op jouw wensen. Nadeel is dat je niet meer in een oogopslag ziet wat de kwaliteit van de afmontage is, want overal staat slechts GRX op. Voor het type moet je letterlijk de kleine lettertjes lezen. 

Zelf aan de slag

Tijdens de officiële lancering van GRX in de Benelux mochten wij een Ridley Kanzo Adventure afmonteren met de GRX-componenten. Tijdens het ‘imbussen’ sprongen de nieuwe vormen (ten opzichte van de weggroepen) van de remhendels, handgrepen en derailleur meteen in het oog. 

De eerste indruk

De grepen zijn vlakker en hoger, wat moet zorgen voor meer grip. Op de plek van je handpalm hebben de grepen ribbels, waardoor je minder vermoeid moet raken in pols en handen. Deze aanpassingen blijken goed te werken. Net als de nieuwe vorm van de remhendels, die makkelijker aan te grijpen zijn. De derailleur komt uit het mountainbiken en heeft naast een kettingstabilisator het Shadow RD+ systeem, wat zorgt voor een betere kettingspanning. Ook dit effect is goed te merken. 

"Een gravelbike is gemaakt om plezier mee te maken"

De fiets lijkt nog het meest op een racer en daarin schuilt het plezier. Op de weg hou je bijna de vertrouwde snelheid, maar duik je het asfalt af dan begint de lol pas echt. Door mul zand, gravelstroken of singeltracks, letterlijk iedere ondergrond is aan je besteed.

Maar waar je met een mountainbike overal op en af kan sturen, de vering denkt immers met je mee, word je nu gedwongen het pad voor je te lezen. Laat maar zien welke techniek je in huis hebt. 

Overal en altijd onder controle

Ben je uitgespeeld, dan zoek je gewoon de verharding weer op. De GRX-componenten blijken zo te zijn ontworpen dat je in al deze omstandigheden controle kan houden, met name merkbaar in de grip op de shifters, de makkelijk te bedienen remhendels en de strakke kettingspanning. 

De GRX-componenten zijn te krijgen in 1x11, 2x11 en 1x10 aandrijving. Ook Di2 is mogelijk. Extra’s als remhendels, een ‘dropper post’ (waarbij je het zadel tijdelijk lager kan zetten bij een technische afdaling) en speciale gravel wielsets (bredere velgen) zijn eveneens verkrijgbaar. 

"Ook zijn deze componenten te combineren met de bekende wegonderdelen van Shimano" 

Daarom zal je andersom ook steeds vaker race- en mtb's zien met GRX-componenten. De GRX-derailleur is bijvoorbeeld een mooie uitkomst voor een rit over de kasseien in Vlaanderen of Noord-Frankrijk, waar je een strakke kettingspanning goed kan gebruiken.

Resultaat duurtest

Vanaf november 2019 tot nu fietsten we zo’n 1500 km met de GRX RX810 (te vergelijken met Ultegra) componenten. Door moeder natuur en de passie voor fietsen zijn er gedurende deze kilometers liters met bagger en regen op de onderdelen afgevuurd. 

Het resultaat? De componenten hebben wat littekens, gravelbiken kan een ruige sport zijn, maar werken nog even strak als bij onze eerste kennismaking. Alleen de Ultegra ketting is na zo’n 1.200 km bedankt voor bewezen diensten, wat nu ook voor de (LO3A) remblokjes gaat gelden. 

Shimano liet even op zich wachten met onderdelen speciaal voor het gravelbiken, maar komt meteen met kwaliteit binnen. We zijn dik tevreden met GRX!

Nog meer avontuur in de praktijk

Check ook deze geweldige video van Shimano: naar de top van de Alpe d'Huez, maar dan net even anders, via een gravel route.

Geschreven door Redactie Fietssport

10 x mooiste graveltochten van 2020

Wist je dat er steeds meer graveltochten worden georganiseerd door NTFU-clubs? Wij selecteerden de 10 mooiste voor je.

Gravelrides

Deel dit artikel