Laatst gewijzigd op 21 april 2020
Laatst gewijzigd op 21 april 2020

Help jouw fietsclub en fietswinkel

De uitbraak van het coronavirus heeft impact op iedereen. Ook op jouw fietsclub, de toertochtorganisatie én jouw fietsenwinkel. Kun jij ze ondersteunen? Jazeker, we geven je tips.
Help jouw fietsclub en fietswinkel

Hoe langer de maatregelen rondom het coronavirus duren, hoe meer kans dat er financiële problemen ontstaan in allerlei branches. Ook bij jouw fietsclub, organisatoren van toertochten/goede-doelen-events en de fietsenwinkels.

Alle activiteiten bij de verenigingen liggen stil, toertochten gaan in ieder geval tot 1 september niet door en de fietsenzaken krijgen te maken met dalende verkoopcijfers en leveringsproblemen.

Jouw fietsclub

Fietsen is een sociaal gebeuren. Vooral bij je fietsclub, waar je, normaal gesproken, met een groep gelijkgezinde wielrenners of mountainbikers je wekelijkse trainingen afwerkt, samen toertochten rijdt of met z'n allen afreist naar uitdagende locaties in binnen- en/of buitenland. Nu fiets je in je eentje of je zoekt elkaar online op, maar het is toch een geheel andere beleving.

"Je NTFU-/Fietssport PLUS-lidmaatschap loopt door tot het eind van dit jaar, dus ook tijdens soloritten fiets je goed verzekerd rond"

Ondersteun daarom jouw fietsclub door ook na 31 december 2020 NTFU-/Fietssport-lid te blijven, zodat zij volgend seizoen al die leuke fietsactiviteiten weer voor jou kunnen organiseren.  

De toertochtorganisatie

De meeste NTFU-clubs organiseren ook toertochten, jouw fietsclub waarschijnlijk ook. Had jij je planning helemaal klaarliggen voor uitdagende toertochten in het voorjaar? Balen natuurlijk, dat je daar een streep door moest zetten, maar wat kun je wel doen?

Vraag niet je geld terug

Het is de vraag of een toertochtorganisatie jouw inschrijfgeld wel kan terugbetalen. Voordat de grote dag van een tot in de puntjes goed verzorgde toertocht plaatsvindt, zijn er door de organisatie al vele kosten gemaakt, denk aan het aanvragen van vergunningen, huur van een fietsenstalling, promotiekosten, inkoop van medailles of wielershirts, etc. 

“De bankrekening van een toertochtorganisatie is dus niet rijkelijk gevuld”

Als je toch je geld wilt terugvragen, doe het dan op een vriendelijke manier. Organisatoren staan onder grote druk, zoals vele anderen. Het gaat niet om grote bedragen, maar mocht je het echt niet kunnen missen, blijf aardig en redelijk.

Zie het als een donatie

Bij veel toertochten schuift je deelname door naar 2021. Voor nu, zie het als een donatie om de organisatie de gelegenheid te geven volgend jaar wel die uitdagende toertocht neer te kunnen zetten.

Je deelname aan een goede-doelen-event

Had jij deze zomer een goede-doelen-event, zoals de Alpe d’huZes of HomeRide, op het oog? Jammer natuurlijk dat al je voorbereidingen ineens moet staken, maar weet dat je inspanning niet voor niets is geweest. 

Goede-doelen-organisaties worden in deze coronacrisis dubbel getroffen, doordat sponsorwervende events zijn afgelast en donaties daardoor snel teruglopen. Ook deze events worden meestal doorgeschoven naar volgend jaar, waarbij je donatie automatisch naar de volgende editie wordt meegenomen.

Jouw fietsenwinkel

Evenals in vele andere sectoren wordt de fietsbranche ook hard getroffen. Productie- en distributielijnen haperen of liggen helemaal plat, terwijl de fietsenwinkels wel open kunnen blijven. In de afgelopen weken zien de fietsenzaken echter de verkoop van nieuwe fietsen langzaamaan teruglopen en de werkplaats steeds leger worden. Hoe kun jij jouw favoriete fietsenzaak ondersteunen? 

Plan een afspraak

Zo maar de winkel binnen lopen, gaat nu niet, want de fietsenzaak moet ervoor waken dat er niet teveel klanten tegelijk in de winkel rondneuzen en ze daardoor niet aan de 1,5-meter-regel kunnen voldoen.

"Veel fietsenzaken hebben de showroom gesloten, maar de werkplaats wel geopend"

Ben je op zoek naar een nieuwe racefiets of mountainbike, bel of mail de winkel en maak een afspraak. Zo kan iedereen veilig werken en jij veilig shoppen.

Respecteer de huidige maatregelen

Biedt je jouw fiets aan voor een onderhoudsbeurt? De tijd dat je hier op kon wachten was al voorbij, maar in deze periode betekent een wachtende klant dat een ander niet naar binnen kan. Ter bescherming van de fietsmonteur en jezelf: maak voordat je je fiets inlevert alle contactpunten van je fiets goed schoon en herhaal deze handeling als je je fiets weer ophaalt. En na je bezoek goed je handen wassen...

Vraag hulp op afstand

Ben je zelf een sleutelaar, maar kom je er even niet uit? Een vakkundig advies kan je verder op weg helpen. Sommige fietsenzaken bieden de mogelijkheid aan om te videobellen via bijvoorbeeld Skype.

Koop een cadeaubon

Heb je momenteel niets nodig bij je favoriete fietsenmaker om de hoek, dan is een tegoedbon (of een cadeaubon voor iemand anders) een mooie manier om hem financieel te ondersteunen. Wees loyaal, koop lokaal!

Geschreven door Wilma Vorselman

Deel dit artikel