Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
Bij moderne frames is de verticale demping van schokken heel beperkt. Ook de wielen geven weinig demping, zeker de wielen met hoge velgen. Dat betekent dat de noodzakelijke demping van schokken en trillingen plaatsvindt door de banden. Lucht kun je samendrukken en is daardoor een goede schokdemper. Naarmate er een groter volume lucht in een band zit zal de demping beter zijn.
Dat betekent dat 28mm banden beter dempen dan 25mm banden en dat 25mm banden beter dempen dan 23mm banden. Doordat schokken en trillingen beter dempen, is het comfort hoger en als gevolg daarvan treedt er minder snel vermoeidheid op. En zeker zo belangrijk is dat hoe beter schokken worden gedempt, hoe minder klachten er van nek, schouder, polsen en van de onderrug optreden.
Dat is een van de redenen dat in bijvoorbeeld Parijs-Roubaix de profs fietsen met 28mm banden. Een andere reden is dat een groter volume aan lucht minder snel leidt tot stootlekken (snakebites) omdat de stootenergie over een groter luchtvolume wordt verdeeld. Om stootlekken te voorkomen moet de bandenspanning bij een 28mm band minimaal 4,5 bar, een 25mm band minimaal 6 bar en een 23mm band minimaal 7,5 bar zijn.
"Continental stelt dat het comfort met 20% toeneemt als je de 23mm banden vervangt door 25mm banden en dat de toename zelfs 80% is bij vervanging van een 23mm band door een 28mm band"
Meer demping betekent ook dat de wielen en de wiellagers minder lijden onder de stootbelasting en trillingen en daardoor langer meegaan. Steeds meer frames bieden ook de ruimte om een 25mm of zelfs een 28mm band te monteren. Overigens komen de voordelen van een bredere band nog meer tot uitdrukking bij een iets breder velgbed, dan tot nu toe gebruikelijk.
De efficiëntie van banden wordt beïnvloed door twee factoren: de luchtweerstand en de rolweerstand. De luchtweerstand speelt een belangrijkere rol naar mate de snelheid toeneemt. Bredere banden vergroten het totale oppervlak marginaal en hebben dus weinig invloed op de luchtweerstand. Bij de huidige frames met dikke buizen is de invloed van bredere banden op de luchtweerstand bijna te verwaarlozen.
"In tegenstelling tot wat velen denken, is de rolweerstand bij brede banden bij gelijke bandenspanning lager dan bij smallere banden"
Zo heeft een 23mm band bij 9 bar een hogere rolweerstand dan een 28mm band bij 6 bar. Echter, smalle banden kun je harder oppompen. Maar meer druk betekent een kleiner contactoppervlak van de band met het wegdek en dus minder grip en grotere kans op lekrijden. Ook gaat het ten koste van het comfort.
De rolweerstand is de energie die bij het afrollen van de band verloren gaat. Deze rolweerstand bestaat uit twee componenten, de vervormingsweerstand (ca. 20%) en de afrolweerstand (ca. 80%).
Bij het afrollen op de weg wordt een band afgeplat. De band vervormt en krijgt een zijdelingsuitstulping. De vervorming bouwt al rollend op de weg voortdurend op en af. Dat kost op die manier voortdurend vervormingsenergie. De energieverliezen zijn des te hoger naarmate de band meer wordt afgeplat.
Bij het afrollen van de banden op het wegdek ontstaat er voor de banden een verdikking. Deze verdikking zorgt ervoor dat de band als het ware voortdurend over die verdikking moet kantelen. Ook de afrolweerstand wordt groter bij een lagere bandenspanning, omdat de verdikking groter zal zijn.
Bij gelijke bandenspanning wordt een smallere band meer afgeplat en vervormt dan een bredere band. Het contactvlak van de dunnere band is smaller en langer dan van de bredere band. Bij de smallere band zijn de bult en de verdikking groter dan bij de bredere band. Daardoor is er een groter energieverlies (= grotere rolweerstand) bij de smallere band.
Hoe meer oneffenheden er in het wegdek zitten, hoe groter het verschil in rolweerstand is ten nadele van de smallere band. De bredere band blijft ronder en beter rollen. Dit nadeel van de smallere band kun je compenseren met een hogere bandenspanning. Echter één van de nadelen daarvan is dat dan het comfort afneemt, door toename van trillingen en stoten. En het contactoppervlak met de weg wordt nog kleiner, de grip neemt af en bij het remmen ga je eerder slippen.
Door het grotere contactoppervlak bij de bredere band heeft de band meer grip op het wegdek. Iedere fietser weet hoe belangrijk dat is voor de veiligheid, vooral in bochtige afdalingen en op een nat wegdek speelt dat een belangrijke rol. Bredere banden zijn dus veiliger en zorgen tevens voor meer stabiliteit en een betere wegligging.
Het feit dat een bredere band een groter luchtvolume heeft, betekent ook dat de band bij een lek minder snel leeg is, wat van belang kan zijn bij een lekke voorband in een bocht of in een snelle afdaling.
Elke maand uitdagende tochten, mooie routes en interessante tips & tricks in je mailbox? Meld je gratis aan voor de Fietssport nieuwsbrief.
Meld je aanRedactie Fietssport
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
"Niet voor niets is overachieve ons motto"
Op zoek naar een nieuwe helm? Lees dan verder.
Betrouwbare verlichting voor donkere ritten.
Goede investering in zichtbaarheid.
Strak en scherp geprijsd brilletje.
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer