De Cervélo Caledonia 5 is een pracht van een machine: luxe, comfortabel, elegant, stijlvol en decadent, zwevend over de weg, maar in rijgedrag net een beetje saai en in alles net niet uitgesproken. En zoals het een Rolls-Royce betaamt, heeft dit alles ook een prijskaartje. Maar is hij het waard? Ik testte de Caledonia 5 met SRAM Force AXS en Reserve 49-wielset, en dit is wat ik ervan vond.
Bijzondere categorie: hyperintelligent
De Caledonia 5 zit in een bijzondere categorie: niet helemaal een racefiets, niet helemaal een endurancefiets, maar een soort hyperintelligente fiets die van alles een beetje kan. Denk aan een Zwitsers zakmes dat je per ongeluk in de besteklade legt.
Op het vlakke bolt hij heerlijk. Een zeer rustige geometrie, een vrij lange wielbasis en relaxte flex in de zadelpen zorgen voor urenlang ontspannen fietsen. Hard door haakse bochten beuken? Het kan, maar de Caledonia 5 voelt zich als endurance-racefiets als een vis in het water wanneer je heerlijk lange tochten wilt maken met comfort. De Reserve 49 carbon wielset snijdt lekker door de wind als een warm mes door een blok roomboter, terwijl het aerodynamische frame je soms bijna doet vergeten dat dit geen hardcore aero-racer is.
Maar laten we ook meteen eerlijk zijn: als je echt maximale snelheid wilt, zijn er snellere opties. De iets rechtere zithouding ten opzichte van een pure aero-fiets roept de vraag op hoeveel winst je werkelijk behaalt. Je lichaam blijft immers de grootste luchtweerstand veroorzaken, en als je niet in een diepe, agressieve houding zit, gaan veel van die aerodynamische voordelen van het frame simpelweg verloren.
"Dit is een fiets voor de renner die strakke, snelle looks wil, maar niet elke dag over biljartlaken-asfalt rijdt"
De rijeigenschappen zijn dus duidelijk: dit is een fiets voor de renner die strakke, snelle looks wil, maar niet elke dag over biljartlaken-asfalt rijdt, terwijl hij of zij amechtig onderin de beugel aan het stoempen is. Wil je een pure klimgeit? Dan is de R5 een betere keuze. Zoek je een echte aero-racer? Dan is de S5 de koning. De Caledonia 5 doet alles goed, maar blinkt nergens extreem in uit. Een typische alleskunner dus, met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Maar zie ik mezelf hier Parijs-Roubaix of de Strade Bianche mee rijden? Yes, please!
Materialen: carbon uit de toekomst
Cervélo heeft met de Caledonia 5 laten zien dat ze precies weten hoe je een lichtgewicht, stijf en toch comfortabel carbon frame bouwt. Het frame is niet zo ultralicht als een pure klimmersfiets, maar met ongeveer 950 gram voor het kale frame is het allesbehalve een baksteen. De ingenieurs van Cervélo hebben duidelijk goed gekeken naar hun aeroracers en endurancefietsen en iets moois samengesmolten: stijf waar het moet, comfortabel waar het kan.
Toch is er een kleine kanttekening: doordat de fiets niet volledig geoptimaliseerd is voor een enkele discipline, is hij bijvoorbeeld niet zo stijf als een pure racefiets of zo extreem comfortabel als een volledig op endurance gerichte fiets. Dit maakt hem veelzijdig, maar voor sommige rijders wellicht ook een tikje karakterloos.
De interne kabelgeleiding is een knap staaltje technisch vernuft. Niet alleen ziet het er strak uit (en zeg nou zelf, wie wil er nog loshangende kabels in 2025?), maar het draagt ook bij aan de aerodynamica.
Innovaties: slimmer dan jij en ik
De Caledonia 5 zit vol met slimme vondsten. Neem bijvoorbeeld de ruimte voor brede banden: standaard staat hij op 30 millimeter sloffen van Vittoria, maar hij kan tot 34 millimeter (en stiekem ook 35 millimeter) aan. In wielrennerstaal betekent dat: je kunt zonder schuldgevoel een gravelpad inslaan, en als je een bocht op nat asfalt iets te enthousiast aansnijdt, heb je net iets meer grip om een gênante schuiver te voorkomen.
"De Caledonia 5 zit vol met slimme vondsten"
De SRAM Force AXS-groepset past perfect bij deze fiets. Schakelen doe je elektronisch en foutloos, en de draadloze setup draagt bij aan de cleane look. Wil je nog een stapje hoger? Dan moet je naar SRAM Red of Shimano Dura-Ace kijken, maar eerlijk gezegd: als je met Force AXS niet tevreden bent, moet je misschien vanavond ook even checken of er geen erwt onder je matras ligt.
Dan hebben we nog de Reserve 49-wielset. Carbon, tubeless-ready, en met een interne breedte van 23 millimeter lekker breed en stabiel. Een brede band valt daar ook perfect in. Dit is een wielset voor de angstige afdaler; ze zijn diep, breed en rond en geven vertrouwen in de wind, maar als je eenmaal op snelheid bent, krijg je het gevoel dat je een motortje verstopt hebt zitten. (Nee UCI, dat heb ik niet getest, rustig maar.)
"Als de wielen eenmaal op snelheid zijn, krijg je het gevoel dat je een motortje verstopt hebt zitten"
Maar ook hier geldt: diepe wielen zijn fantastisch als je voluit gaat op vlak terrein, maar zodra het bergop gaat, zijn er lichtere opties. Toch lijkt 49 millimeter de gulden middenweg tussen maximaal aero-voordeel en minimaal extra gewicht.
Een opvallende toevoeging is het geïntegreerde opbergvak in de onderbuis van het frame. Maak met het haakje het deksel los waar de bidonhouder op geschroefd zit en aanschouw de ruimte! Dit compartiment biedt, met twee daarvoor gemaakte langwerpige zakjes die je met makkelijke lusjes uit het frame kunt vissen, ruimte voor een multitool, binnenband en CO2-patroon. Een paar reepjes of gelletjes krijg je er ook nog in gepropt. Dus is de tocht lang en zwaar en wil je toch die mooie strakke look van je fiets behouden? Gebruik ‘de geheime kamer’.
Prijs-kwaliteit: is-ie het waard?
De Caledonia 5 met SRAM Force AXS en Reserve 49-wielset kost een lieve duit (€7.499). We hebben het over een bedrag dat je ook op een tweedehands Volkswagen Polo kunt stuk slaan. Maar laat je dat niet afschrikken: voor je geld krijg je een high-end alleskunner die jarenlang mee kan en vrijwel alles aankan wat je erop afvuurt.
Toch blijft de vraag: is hij de investering waard? Als je op zoek bent naar een specialist, dan niet. Een echte klimmer zal een lichtere fiets willen, een pure hardrijder een agressievere, en een aero-fanaat een model met een diepere zithouding. En iemand die stiekem meer van gravel houdt, kan beter omzien naar een gravelbike. Maar als je een alleskunner wilt die snelheid, comfort en veelzijdigheid combineert met een prachtige look en hightech onderdelen, dan is dit een van de beste keuzes die je kunt maken.
Conclusie: een droom op twee wielen, maar niet perfect
De Cervélo Caledonia 5 is een prachtfiets, net als die Rolls-Royce waar je likkebaardend naar staat te kijken als hij langs zweeft. Maar laten we niet vergeten dat hij nergens in uitblinkt: niet de lichtste, niet de stijfste, niet de meest aerodynamische. Ja, hij is prachtig en ja, er zijn specialistischere fietsen te vinden.
Maar als je een veelzijdige racer zoekt die (bijna) alles aankan, dan blijft de Caledonia 5 een ijzersterke optie. Dus als je portemonnee en je partner het toestaan: doen. Echt, doen. Neem alvast een kijkje op
Cervelo.com.
Tekst: Thomas Zijlma
Beeld: Bram de Vrind