• Materiaal
  • Gewijzigd op 2 juni 2025

Snelle fietsbanden van Specialized

Zeg je Specialized, dan denk je aan flitsende fietsen. Het Amerikaanse merk biedt echter veel meer, waaronder banden. In 2025 keren ze terug naar hun roots, met een fris, gestroomlijnd rubberassortiment en een band die ‘de snelste van de WorldTour’.
Snelle fietsbanden van Specialized
Snelle fietsbanden van Specialized
Allereerst moet er iets opgehelderd worden: Specialized mag dan bekend staan als een populair, high-end fietsenmerk, het succesverhaal van de Amerikanen begon toch echt met rubber. In de jaren zeventig bracht oprichter Mike Sinyard met een band het eerste product onder de naam van Specialized op de markt. Sindsdien is de fabrikant zich blijven ontwikkelen om in allerlei segmenten, van race tot mountainbike, vooruitstrevend te kunnen zijn en blijven. 

Halvering aantal banden

Het assortiment omvatte tot begin van dit fietsseizoen liefst 265 varianten. Dat waren er te veel, volgens de productmanagers die aan de knoppen draaien.

"Specialized haalde flink de bezem door het rubberassortiment. Dat betekent minder keuzestress, meer focus"

Met de uitdagingen in de toeleveringsketen tijdens de coronapandemie en de voorraadoverschotten nadien nog vers in het geheugen, haalde Specialized flink de bezem door het rubberassortiment. Het aantal SKU’s, oftewel het aantal unieke banden, werd ruimschoots gehalveerd. Er zijn 122 items overgebleven. “Dat betekent minder keuzestress, meer focus”, zegt productmanager Oliver Kiesel.

Meer focus

Vooral de nichemodellen zijn gesneuveld. Wat overblijft zijn banden met absolute meerwaarde. Alle doelgroepen worden daarbij bediend: of je nou racefietser, gravelaar of mountainbiker bent.

“We leggen de banden bij de doorontwikkeling langs alle denkbare meetlatten om ervoor te zorgen dat ze ook echt boven de grijze massa uitsteken. Er is oog voor alle belangrijke aspecten, van performance, comfort en lekbestendigheid tot aan controle en duurzaamheid.”

Snelste band

Ga je voor pure snelheid en/of wil je wedstrijden rijden? Dan kun je kiezen voor de blikvanger in het vernieuwde assortiment: de RapidAir TLR. Een pure wedstrijdband die volgens productmanager Oliver Kiesel de snelste in de WorldTour is. Ten opzichte van het voormalige paradepaardje S-Works Turbo TLR heeft deze band een lagere rolweerstand (drie watt voordeel), minder luchtweerstand (twee watt voordeel) en een lager gewicht (25 gram lichter).

“We hebben testen gedaan en daaruit blijkt dat je over een afstand van 40 kilometer 33 seconden sneller bent bij een gemiddelde van 45 per uur. Dat is een aanzienlijk verschil.”

Doorontwikkeling in wegassortiment

De S-Works Turbo TLR verdwijnt overigens niet. Die is opgefrist, met tien procent minder rolweerstand, mede door een ander patroon op het loopvlak. “Bovendien is hij een stukje lichter geworden: twintig gram om precies te zijn”, zegt Kiesel. “Daar waar RapidAir TLR een snelle race only-band is, is de Turbo TLR allrounder en geschikt voor koersen en trainingen.”

"De Mondo is er voor de kilometervreter die lange afstanden wil afleggen zonder lek te rijden"

En dan is er nog de Mondo. Deze endurance-band is er voor de kilometervreter die lange afstanden wil afleggen zonder lek te rijden. De band debuteerde niet voor niets tijdens Parijs-Roubaix in 2023. Deze band biedt extra lekbescherming en heeft een dikker loopvlak waardoor hij langer meegaat. De rubbersamenstelling is dezelfde als de snellere banden in het assortiment. Kiesel: “De Mondo is er met zijn duurzame karakter dus vooral voor zorgeloze duurritten.”

Drie gravelmodellen

In de gravelhoek beweegt het merk net zo sterk. Daar biedt Specialized nu de Pathfinder TLR voor de wedstrijdrijder, Tracer TLR voor de allrounder en de duurzame Terra TLR voor avonturiers die lange ritten willen maken. Laatstgenoemde vervangt de geprofileerde Rhombus die uit het assortiment verdwijnt. Kiesel: “Alle drie hebben hetzelfde nieuwe karkas (60 TPI, red.) voor betere lekbescherming.

Om de snelheid te bewaken hebben we goed naar de rubbersamenstelling in het centrale loopvlak gekeken. De noppenpatronen van de gravelbanden zijn anders dan voorheen voor betere grip en controle.”

Mountainbike

Specialized heeft tot slot ook vernieuwd in het mountainbikeassortiment. Bij de cross country-modellen is er vooral aandacht naar gewichtsbesparing uitgegaan. De Air Trak voor wedstrijdrijders is 55 gram lichter dan de Renegade Control 2BR die uit het gamma verdwijnt. De Fast Trak voor allrounders is geschikt voor alle cross country-omstandigheden en 60 gram lichter dan zijn voorganger. Daar waar de Air Trak beschikbaar is in drie uitvoeringen, heeft de Fast Trak vier varianten. 

"Het noppenpatroon moet meer tractie en controle op technische omlopen creëren"

Voor de liefhebbers van trail en enduro heeft Specialized de Butcher- en Eliminator-banden. Nieuw hier is het noppenpatroon dat meer tractie en controle op technische omlopen moet creëren. “De Eliminator is de meest allround variant in dit segment, de Butcher leent zich juist meer voor parcoursen met een losliggende bovenlaag”, zegt Kiesel. “Beide zijn er in uiteenlopende maten en met verschillende rubbersamenstellingen en karkassen.”

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Specialized

Tekst: Rik Booltink
Beeld: Specialized

 
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant