• Materiaal
  • Gewijzigd op 9 mei 2019

Test: Merida Scultura Disc 5000

Ben je een fietser die graag lange afstanden fietst, waarbij je veel comfort wilt tijdens het fietsen? Dan is een endurance fiets iets voor jou. Fietssport testte de Scultura Disc 5000 van Merida. Een echte endurance fiets.
Test: Merida Scultura Disc 5000

De kleurencombinatie wit met zwarte accenten is fraai. De Scultura wordt overigens alleen in deze combi geproduceerd. Wil je liever een zwarte, rode of groene fiets? Dan heb je pech ;-). De bovenbuis loopt in een fraaie boog bij de zadelpen door naar de achtervork. Qua design is dit goed bedacht.

Doelgroep

De Merida Scultura plaats ik in de categorie endurance fietsen. Een fiets voor de mensen die comfort willen tijdens het fietsen. Met een frame, aangepast op meer dempend vermogen. Waar ik zelf groot fan ben van de aero monsters van tegenwoordig, heb ik tijdens de proefritten op de Scultura heerlijk comfortabel op de fiets gezeten.

Fiets je graag lange afstanden, dan is deze endurance racer een goede keus. Idem dito als je tijdens de Ronde van Vlaanderen Cyclo niet van links naar rechts over de kasseien wil stuiteren. Maar ook in de bergen kun je prima met de Scultura uit de voeten. Uiteraard zul je op iedere endurance racer een stuk comfortabeler fietsen dan op een stijf aero model.

"Eenmaal op snelheid rolt de fiets prima"

Verwacht niet dat je op deze racer de bordjesprint zult gaan winnen. De power in de benen is uiteraard belangrijk om hard te kunnen sprinten, maar de fiets speelt ook een rol. Tijdens de testritten merk ik dat de fiets bij het aanzetten niet direct op snelheid wil komen. Maar eenmaal op snelheid rolt de fiets prima.

Zeker geen zwaargewicht

Kun je met deze fiets het hooggebergte bedwingen? Er zijn lichtere fietsen op de markt. Maar met 8,5 kg is de Scultura tussen vergelijkbare fietsen tot 2.500,- euro zeker geen zwaargewicht. Om een paar voorbeelden te noemen. De Trek Domane SL 5, 9,39 kg en de Cannondale Synapse Disc, 9,4 kg, zijn een stuk zwaarder.

Even wennen

Helaas heb ik de fiets niet kunnen testen in het hooggebergte. Maar bij mijn testronde over de Utrechtse Heuvelrug ging de fiets prima omhoog. Het stuurgedrag van de Merida Scultura is ook prima in orde. Het was even wennen aan het brede stuur wat op de fiets gemonteerd zat, maar de Scultura stuurt strak door de bocht. De schijfremmen zorgen voor uitstekend te doseren remkracht en goede remprestaties onder alle omstandigheden.

Geen pijntjes

De fiets heb ik exact hetzelfde afgesteld als mijn eigen racefiets. Heel eerlijk, op mijn eigen fiets heb ik, zeker bij lange ritten, regelmatig last van mijn onderrug. Op de Scultura heb ik totaal geen last gehad van pijntjes. Plezier in het fietsen bestaat niet alleen uit het winnen van de bordjessprint. Pijnvrij fietsen zorgt misschien wel voor veel meer plezier.

Tot slot wel een puntje van kritiek. Na afloop van de testrit over de Heuvelrug sta ik samen met een maat naar de fiets te kijken. Hoewel het persoonlijk is, vinden we allebei een fiets met hogere velgen veel mooier. Velgen maken wat mij betreft de fiets echt af. Dan maar iets minder comfort, mijn oog wil ook wat.

Ter vergelijking heb ik de velgen van mijn eigen racer even in de Scultura gezet (zie foto). Hoge velgen zijn aerodynamischer, maar ook schokgevoeliger. Extra comfort is wellicht de reden geweest om te kiezen voor een lage wielset. Er kan bij Merida dan ook niet gekozen worden voor een andere wielset. De Scultura is immers een endurance fiets.

Accepteer je iets minder comfort? Informeer dan bij de Merida dealer. Waarschijnlijk kan er dan wel gekozen worden voor een dikkere set wielen.

Prijs: €2.499,-

Info: Merida

 

Meer reviews zien?

Upgrade dan naar een FietssportPLUS-account. Je ontvangt dan 4x per jaar Fietssport Magazine, het grootste fietsmagazine van Nederland, boordevol tips, inspiratie en reviews.

Upgrade
Gerrit Vermeulen
Door Gerrit Vermeulen

In zijn schuur staat een racefiets, mountainbike, strandracer en een TI Raleigh fiets uit de jaren tachtig. In zijn verhalen staat de passie voor het fietsen altijd centraal.

Dit vind je misschien ook interessant