Zondag 29 mrt 2026
Weesp (Noord Holland)

Stelling van Amsterdam

Afstand:

Starttijd
09:00 - 11:00
De route is op de volgende manieren te volgen
GPS
Deelnemers verwacht
Rustig
Startlocatie
Papelaan 126
Kosten deelname
€ 6,50 - € 6,50
Kenmerken
Scan & Go
Starttijd

09:00 - 11:00 uur.

De route is op de volgende manieren te volgen

GPS: Download na de inschrijving het GPX-bestand van de route en laad deze vervolgens in je navigatietoestel. Zo sta je goed voorbereid aan de start.

Deelnemers verwacht

Rustig, je hebt alle ruimte om van de route en de verzorging te genieten.

Startlocatie

Papelaan 126
plan route

Kosten bij voorinschrijven

Normaal tarief € 6,50, PLUS-accounts betalen € 5,50

De online inschrijving is geopend tot en met 28 maart 2026.

Kosten deelname

Normaal tarief € 6,50, PLUS-accounts betalen € 5,50

Scan & Go

Met Fietssport PLUS ga je snel van start met Scan & Go. Geen papieren formulieren invullen of afkoelen in een lange wachtrij. Laat jouw persoonlijke Scan+Go barcode scannen bij de inschrijftafel en geniet van je rit. Ook kun je je voor steeds meer tochten online inschrijven. Zo stel je vooraf jouw plekje veilig en hoef je tijdens het inschrijven niet met muntgeld te toveren. Na inschrijving ontvang je de barcode per mail én in je Fietssport-profiel. De korting die PLUS-leden ontvangen wordt automatisch verrekend.

Kenmerken

Scan & Go
Daginschrijving mogelijk

Starttijd
09:00 - 11:00
De route is op de volgende manieren te volgen
GPS
Deelnemers verwacht
Rustig
Startlocatie
Papelaan 126
Kosten deelname
€ 6,50 - € 6,50
Kenmerken
Scan & Go
Starttijd

09:00 - 11:00 uur.

De route is op de volgende manieren te volgen

GPS: Download na de inschrijving het GPX-bestand van de route en laad deze vervolgens in je navigatietoestel. Zo sta je goed voorbereid aan de start.

Deelnemers verwacht

Rustig, je hebt alle ruimte om van de route en de verzorging te genieten.

Startlocatie

Papelaan 126
plan route

Kosten bij voorinschrijven

Normaal tarief € 6,50, PLUS-accounts betalen € 5,50

De online inschrijving is geopend tot en met 28 maart 2026.

Kosten deelname

Normaal tarief € 6,50, PLUS-accounts betalen € 5,50

Scan & Go

Met Fietssport PLUS ga je snel van start met Scan & Go. Geen papieren formulieren invullen of afkoelen in een lange wachtrij. Laat jouw persoonlijke Scan+Go barcode scannen bij de inschrijftafel en geniet van je rit. Ook kun je je voor steeds meer tochten online inschrijven. Zo stel je vooraf jouw plekje veilig en hoef je tijdens het inschrijven niet met muntgeld te toveren. Na inschrijving ontvang je de barcode per mail én in je Fietssport-profiel. De korting die PLUS-leden ontvangen wordt automatisch verrekend.

Kenmerken

Scan & Go
Daginschrijving mogelijk

Starttijd
09:00 - 11:00
De route is op de volgende manieren te volgen
GPS
Deelnemers verwacht
Rustig
Startlocatie
Papelaan 126
Kosten deelname
€ 6,50 - € 6,50
Kenmerken
Scan & Go
Starttijd

09:00 - 11:00 uur.

De route is op de volgende manieren te volgen

GPS: Download na de inschrijving het GPX-bestand van de route en laad deze vervolgens in je navigatietoestel. Zo sta je goed voorbereid aan de start.

Deelnemers verwacht

Rustig, je hebt alle ruimte om van de route en de verzorging te genieten.

Startlocatie

Papelaan 126
plan route

Kosten bij voorinschrijven

Normaal tarief € 6,50, PLUS-accounts betalen € 5,50

De online inschrijving is geopend tot en met 28 maart 2026.

Kosten deelname

Normaal tarief € 6,50, PLUS-accounts betalen € 5,50

Scan & Go

Met Fietssport PLUS ga je snel van start met Scan & Go. Geen papieren formulieren invullen of afkoelen in een lange wachtrij. Laat jouw persoonlijke Scan+Go barcode scannen bij de inschrijftafel en geniet van je rit. Ook kun je je voor steeds meer tochten online inschrijven. Zo stel je vooraf jouw plekje veilig en hoef je tijdens het inschrijven niet met muntgeld te toveren. Na inschrijving ontvang je de barcode per mail én in je Fietssport-profiel. De korting die PLUS-leden ontvangen wordt automatisch verrekend.

Kenmerken

Scan & Go
Daginschrijving mogelijk

Starttijd
09:00 - 11:00
De route is op de volgende manieren te volgen
GPS
Deelnemers verwacht
Rustig
Startlocatie
Papelaan 126
Kosten deelname
€ 6,50 - € 6,50
Kenmerken
Scan & Go
Starttijd

09:00 - 11:00 uur.

De route is op de volgende manieren te volgen

GPS: Download na de inschrijving het GPX-bestand van de route en laad deze vervolgens in je navigatietoestel. Zo sta je goed voorbereid aan de start.

Deelnemers verwacht

Rustig, je hebt alle ruimte om van de route en de verzorging te genieten.

Startlocatie

Papelaan 126
plan route

Kosten bij voorinschrijven

Normaal tarief € 6,50, PLUS-accounts betalen € 5,50

De online inschrijving is geopend tot en met 28 maart 2026.

Kosten deelname

Normaal tarief € 6,50, PLUS-accounts betalen € 5,50

Scan & Go

Met Fietssport PLUS ga je snel van start met Scan & Go. Geen papieren formulieren invullen of afkoelen in een lange wachtrij. Laat jouw persoonlijke Scan+Go barcode scannen bij de inschrijftafel en geniet van je rit. Ook kun je je voor steeds meer tochten online inschrijven. Zo stel je vooraf jouw plekje veilig en hoef je tijdens het inschrijven niet met muntgeld te toveren. Na inschrijving ontvang je de barcode per mail én in je Fietssport-profiel. De korting die PLUS-leden ontvangen wordt automatisch verrekend.

Kenmerken

Scan & Go
Daginschrijving mogelijk

Word lid van Fietssport en profiteer

Probeer nu
Organisatie
TFC Weesp
Website
tfcweesp.nl

Onze Stelling van Amsterdam toertocht kent maar liefst verschillende afstanden. Bij de langste afstand (184 kilometer) kom je langs de volgende verdedigingswerken: Torenfort aan de Ossenmarkt, Fort Uitermeer, Fort bij Nigtevecht, Fort bij Abcoude, Fort aan de Winkel, Fort Botshol, Fort Waver-Amstel, Fort Uithoorn, Fort aan de Drecht, Fort bij de Kwakel, Fort Kudelstaart, Fort bij Aalsmeer, Fort bij Vijfhuizen, Fort aan de Liede, Fort bij Penningsveer, Fort bij Veldhuis, Fort aan den Ham, Fort bij Krommeniedijk, Fort bij Marken-Binnen, Fort bij Spijkerboor, Fort aan de Jisperweg, Fort aan de Middenweg, Fort aan de Nekkerweg, Fort benoorden Purmerend, Fort bij Kwadijk, Fort bij Edam, Fort bij Diemerdam, Westbatterij Muiden, Muizenfort, Fort HLees meer >> Muiden en, tenslotte weer langs het torenfort aan de Ossenmarkt. De drie kortere afstanden (121 kilometer, 102 kilometer en 82 kilometer) buigen eerder af en missen een hoop van de laatstgenoemde verdedigingswerken. In de twee langste varianten zit na zo’n 78 kilometer een overtocht met de veerpont (Veer F21) over het Noordzeekanaal. Deze veerpont vertrekt iedere 20 minuten.
Met ingang van 2026 zijn wij helaas gestopt met het uitpijlen van onze toertochten. De inspanning van het uitpijlen weegt niet langer op tegen de aantallen toerfietsers die nog ‘op pijlen rijden’. Onze routes zijn uiteraard wel als gpx beschikbaar.
De Stelling van Amsterdam was een verdedigingslinie, gelegen op 15 tot 20 kilometer rond het centrum van de stad. De Stelling is zo’n 135 kilometer lang, bevat 45 forten en is aangelegd tussen 1880 en 1920. De complete Stelling van Amsterdam staat samen met de Nieuwe Hollandse Waterlinie op de Werelderfgoedlijst van Unesco.
Primair was de Stelling van Amsterdam een waterlinie. In geval van vijandelijke aanvallen konden grote delen van het gebied rond Amsterdam onder water worden gezet. De vijand zou dan niet kunnen oprukken. De forten om een eventueel oprukkende vijand onder vuur te kunnen nemen, werden gesitueerd op plaatsen waar de waterlinie wordt doorkruist door dijken, wegen of spoorlijnen. In 1880 lag het traject voor een nieuwe stelling vast en legde men de laatste hand aan het ontwerp van de forten en begon men met de aanleg. De verdedigingslinie bestond uit drie onderdelen, de inundatiegebieden van het voorliggend terrein, de militaire forten en de beschermde stad Amsterdam.
Delen van de Haarlemmermeer en Beemster kwamen binnen de stelling te liggen om in de behoefte van weide- en landbouwgrond te voorzien. Er kwamen steenkooldepots en pakhuizen voor voedsel en graan. Er lagen twee kruitfabrieken binnen de Stelling, De Oude Molen in Ouderkerk aan de Amstel en De Krijgsman in Muiden.
In geval van een grootschalige vijandige aanval kon, door gedurende drie dagen de bemaling en de uitwatering te staken, het hele gebied onder water worden gezet. Bij sommige fronten waren extra maatregelen nodig om water vanuit de toenmalige Zuiderzee, onder andere bij Muiden, naar binnen te laten stromen. Verder waren er hoogteverschillen tussen de gebieden die onder water kwamen te staan. Hier werden extra sluizen aangelegd om te voorkomen dat het water in dieper gelegen gebieden, zoals polders, te hoog kwam te staan en het water in de hoger gelegen polders te laag. Andere polders waren te groot waardoor het te lang zou duren om het gewenste waterpeil te bereiken. De Geniedijk Haarlemmermeer verdeelde de Haarlemmermeer in een zuidelijk en noordelijk deel. Het zuiden werd onder water gezet en het noordelijk deel bleef droog en lag binnen de stelling.
In 1883 begon men met de bouw van het eerste object, het Fort bij Abcoude. Dit fort bestond uit aardwerken, waarin zeven bomvrije ruimten waren aangebracht en dat werd omringd met een gracht. Het fort bleek bij oplevering al achterhaald door de technologische ontwikkelingen. De komst van de brisantgranaat maakte het noodzakelijk om toekomstige forten uit beton, in plaats van metselwerk te vervaardigen. In 1897 werd de aanleg van de nieuw ontworpen betonnen forten herstart. De forten van de Stelling zijn gebouwd volgens een standaardmodel. Voor een fort werd eerst het aardwerk aangelegd. De grond, meestal veen, werd eerst afgegraven. In de plaats hiervan kwam zand dat boven het maaiveld uitstak. Het gewicht deed de grond gedurende enkele jaren inklinken en zo werd een stevige basis verkregen voor de gebouwen. Voor de bouw van een fort werden zo'n 1900 heipalen in de grond geslagen. De muren aan de frontzijde zijn gemaakt van 1,5 meter dik beton en de binnenmuren en de muren aan de keelzijde zijn 1 meter dik. De ruimten in de forten zijn gewelfd. Bij de zijmuren is de hoogte 2,0 meter en in het midden is de hoogte 2,75 meter. De gebouwen zijn zo'n 4,6 meter hoog waardoor het dak een maximale dikte heeft van bijna 2 meter. Het dak is niet egaal vlak, het loopt af naar de voormuur en hier zijn waterafvoeren.

Online inschrijven

Wat anderen van deze toertocht vinden.

0,0

0 reviews
Route
Route-aanduiding
Omgeving

Er zijn geen reviews voor deze toertocht.