10:00 - 11:00 uur.
GPS: Download na de inschrijving het GPX-bestand van de route en laad deze vervolgens in je navigatietoestel. Zo sta je goed voorbereid aan de start.
Rustig, je hebt alle ruimte om van de route en de verzorging te genieten.
Driebondsweg 1
plan route
Normaal tarief € 32,00, PLUS-accounts betalen € 29,00
De online inschrijving is geopend tot en met 21 mei 2025.
Normaal tarief € 32,00, PLUS-accounts betalen € 29,00
5.321 hm
Daginschrijving mogelijk
Word lid van Fietssport en profiteer
Probeer nu
In zeven seizoenen Groninger brevetten hebben we bijna alle klassieke brevetafstanden gedaan (4x een 200, 1x een 300, 3x een 400 en 3x een 600) maar nog nooit de langste BRM-afstand: de 1000 kilometer. Het achtste seizoen brengt daar verandering in en wat is een mooier richtpunt voor een eerste 1000-kilometertocht dan de hoogste berg in Noord-Duitsland, de Brocken, die ruim boven de 1000 meter uitkomt (1141 meter boven zeeniveau om precies te zijn).
Uiteraard moeten er behoorlijk wat kilometers worden gemaakt om überhaupt bij een heuvel te komen. Het eerste deel van de route gaat door het lege noordoosten van de provincie Groningen, richting Nieuwe Statenzijl. Hier heb je een prachtig uitzicht over de Dollard en, dankzij bakjedo
Lees meer >>
en.nl, is er (meestal) uitstekende koffie te vinden. Dit is ook gelijk de grensovergang en steken we over naar Nedersaksen.
Nedersaksen voelt vertrouwd aan: het landschap is net als in (Noord-)Nederland een afwisseling van zandgronden en veengebieden. En als je een oudere inwoner de streektaal hoort spreken, dan hoor je daar Gronings en Drents in terug. Maar het is ook anders. Het landschap glooit net iets meer dan bij ons. De nieuwe gebouwen en infrastructuur conformeren zich aan de normen van de bondsrepubliek. Voor de onoplettende fietser is het meest opvallende verschil de lagere bevolkingsdichtheid: veel ruimte en weinig voorzieningen.
Dat is een van de redenen waarom we dwars door Hannover gaan. Met meer dan een miljoen inwoners in de regio is dit een verrassend grote stad met alle voor- en nadelen die daar bij horen. De voordelen zijn o.a. een ruime selectie van hotels met 24-uurs check-in. De snellere randonneur heeft daarmee voldoende keuze voor de (eerste) nachtrust na 300km.
Na Hannover begint het Duitse middelgebergte. De glooiïngen worden langzaam echte heuvels en na Langelsheim begint het echte klimwerk als we de Harz betreden. Alhoewel de Harz een lange geschiedenis heeft met mijnbouw (sinds de 10e eeuw, vooral zilver) wordt de recente geschiedenis vooral gekenmerkt door toerisme. Men kwam om te wandelen in de uitgestrekte naaldwouden of voor de wintersport. Door een combinatie van monocultuur en een keverplaag zijn de naaldwouden niet meer zo indrukkend als ze ooit waren en de wintersport is ook tanende, maar de Harz blijft een geweldig fietsgebied met lange klimmen en heerlijke afdalingen. En de meeste indrukwekkende van die bergen is de Brocken: vanaf het dorpje Schierke is het 10km met een gemiddeld stijgingspercentage van 5% en vlak onder de top zit je vaak boven de 10%.
De Brocken staat bekend als de heksenberg, waar op Walpurgisnacht (30 april) heksen met de duivel dansen. Vroeger moesten die arme heksen helemaal naar boven lopen met al hun proviand. Tegenwoordig gaat er een trein naar boven en is er een restaurant op de top zodat je van het wijde uitzicht kunt genieten (en sindsdien zijn er ook weinig heksen en duivels meer gesignaleerd). Het meest duistere in de recente geschiedenis is dat de berg bijna exact op de voormalige Duits-Duitse grens ligt en vele jaren in de Sperrzone tussen beide landen lag. Gelukkig herinnert nu enkel een klein herdenkingsbord aan deze gebeurtenissen.
We maken nog wel een klein lusje door de voormalige Democratische Republiek want pas vanaf Blankenburg gaat de route weer westwaarts waarbij er zeker nog het nodige klimwerk in zit (van de 6000 hoogtemeters in de route zitten er ruim 5000 tussen kilometer 350 en kilometer 750). Verder volgt de terugweg rustige wegen over het Noordduitse platteland. We gaan door een Veluwe-achtig gebied, die Hümmling, waar net naast de route veel hunebedden te vinden zijn. Kort daarna zijn we weer in Nederland en komen we door de historische vesting Bourtange. Na de laatste kilometers door de Veenkolonieën wacht er warme soep en brood bij de finish.
Het is wellicht een overbodige waarschuwing, maar aanzienlijke delen van de route bevinden zich boven de 500 meter en gaan door dunbevolkte gebieden. Wees voorbereid op koude en natte weersomstandigheden en zorg voor een noodvoorraad eten.
[De inschrijving gaat ongeveer een maand voor de datum van het brevet open]
[GPS tracks worden circa een week voor het brevet hier beschikbaar gesteld]
Er zijn geen reviews voor deze toertocht.