Vanuit het historisch centrum van Stavelot rijd je het pas gerestaureerde bruggetje over de Amblève over en daar vertrekt hij al, dat monster van Stockeu. Je kunt hem niet missen. Er vertrekken een paar klimmetjes in alle richtingen, maar de Stockeu is degene waar de localsblikjes Jupiler op de overhangende takken hebben gespietst. Vooral het eerste stuk is moordend. Tot bij het monument van Eddy Merckx, ongeveer halverwege. Het is een steen waaruit een rennerslijf in brons komt gekropen, of toch de linkerkant van die renner, samen met een deel van zijn stuur en zijn linkerpedaal. Eddy’s kont staat er niet op. Het was wel een goed idee dat ze er destijds ook Merckx’ naam hebben bijgebeiteld, want het hoofd van het beeld lijkt meer op dat van Freddy Maertens. “In volle finale van een Touretappe in 2010 reden we de afdaling van de Stockeu: roekeloos, halsoverkop, drijfnat. Maar er lag olie op de weg. In 200 meter ben ik twee keer tegen het wegdek gesmakt. Ik was over mijn hele lichaam gehavend, mijn ellebogen lagen open, maar ik voelde geen pijn. Pijn is een relatief begrip” Andy Schleck Museum van het Circuit van Spa-Francorchamps Stavelot is een van de oudste stadjes van ons land. Het werd al in 648 gesticht door de heilige Remaclus. Zijn abdij, aan de overkant van het bruggetje over de Amblève als je van Le Stockeu komt, werd 1000 jaar later volledig verwoest door de troepen van de Franse Zonnekoning, maar later heropgebouwd in Luikse barokstijl. De abdijsite is voortdurend in renovatie en oogt nog altijd indrukwekkend. Naast ruïnes vind je er ook enkele musea, onder andere het Museum van het Circuit van Spa-Francorchamps. In de overwelfde kelders van de abdij staat een grote verzameling raceauto’s en -motoren die mee de geschiedenis van ‘het mooiste circuit ter wereld’ hebben geschreven. Wie zijn Trek, BMC of Merckx heel even moe gezien is, kan zich hier komen vergapen aan een Ferrari, Bugatti of Arrows. By: Bahamontes (2018)