Biken in Zuid-Limburg

Zuid-Limburg was het, is het en wil het nog meer zijn: hét wielerwalhalla van Nederland. Met zo’n 150 km aan vernieuwde routes wordt er ook flink aan de weg getimmerd om het aanbod voor de mountainbiker te vergroten.

Biken in Zuid-Limburg

Nou ja, aan de weg getimmerd? Eigenlijk is dat nou precies net níet de bedoeling, meent Ger Wagemans, voorzitter van Mountainbike Ontwikkeling Zuid Limburg (MOZL). “Valkenburg mag dan bij de meeste fietsliefhebbers bekend staan als wielerstad, mountainbikers geven er eerder de titel ‘asfaltstad’ aan’’, weet hij. Hoog tijd dus om de fietsregio in het meest bergachtige stukje van Nederland ook voor deze doelgroep op de kaart te zetten. 

Prima basis

Mooie hellingen zijn er immers al, snelle afdalingen ook en het routenetwerk dat twintig jaar geleden in het heuvelland geboren werd, is een prima basis om het aanbod te upgraden naar de nieuwe maatstaven, getekend door parcoursen en technische singletracks. “Het zijn natuurlijk allemaal schitterende trails die door heel Nederland als paddenstoelen uit de grond schieten’’, fronst MOZL-secretaris Jean Debeij. “Maar ik heb trailbouwer Patrick Jansen wel even bedankt voor wat hij ons heeft aangedaan’’, vervolgt hij met een knipoog.

"In deze 5 km lange singletrack moet je je niet vergissen hoor!"

Toch is het waar, Zuid-Limburg kan niet achterblijven in het rollercoaster aanbod elders en daarom zet Patrick Jansen van Track & Trails ook zijn spade in Nederland’s hoogste flanken. Een mooi voorbeeld daarvan is het parcours dat sinds december 2017 over de St. Pietersberg slingert. Jean: “In deze 5 km lange singletrack moet je je niet vergissen hoor! Ik durf rustig te zeggen dat het de zwaarste van Nederland is.’’

Wijds uitzicht

Hierna staat een bochtige trail over de voormalige stortplaats langs de Lange Akker in Berg en Terblijt op de agenda en de beroemde Cauberg kan je volgens de planning het komende najaar offroad rijden. Het belooft een slingerpad van onder het loof te zijn, maar wel één die hoog boven het gezellige plaatsje Valkenburg uit toornt. Zo word je op een wijds uitzicht getrakteerd, voordat je naar de vlaai bij het Shimano Experience Centre stuurt.

“Het flora- en faunaonderzoek is klaar, geen bijzonderheden. Ook de wandelclubs zijn enthousiast en keuren de plannen goed. Rest ons alleen nog een inloopmiddag te organiseren voor omwonenden en het aanvragen van de omgevingsvergunning. Maar dan zullen we hard aan het werk gaan om op dit unieke plekje een mooi parcours te vervaardigen’’, belooft Jean.

Plan van aanpak

Een nieuw of vernieuwd duurzaam routenetwerk aanleggen en polijsten gaat nou eenmaal niet zomaar. Wil je het goed aanpakken, dan moeten de handen ineen geslagen worden om natuur, economie, recreatie en sport te verbinden. Meer mountainbikers in de regio mag tenslotte niet betekenen dat wandelaars van de paden worden gereden.

En ook flora en fauna mogen niet lijden onder de dikke banden van bikers. Toerisme en economie moeten voegen met de lokalen en het karakter van Limburg wil MOZL niet verloren laten gaan tijdens het creëren van zogeheten ‘new school’ parcoursen. Eén grote rollercoaster á la Tracks & Trails zal het dus ook niet worden.

"We vervangen zoveel mogelijk asfalt door off road paden en voegen uitdagende elementen toe aan bestaande stukken"

“We hebben nu zo’n 450 km aan mountainbikeplezier liggen, daarvan gaan we er 150 aanpakken’’, verduidelijkt de secretaris zijn verhaal. “Dat wil zeggen dat we waar mogelijk nieuwe routes aanleggen. Ten tweede vervangen we zo veel mogelijk asfalt door off road paden en de derde stap is om uitdagende elementen toe te voegen aan bestaande stukken.’’ Iets waar MOZL in de gemeente Valkenburg een goede en succesvolle partner heeft gevonden. Beide partijen bouwen vol overtuiging aan deze win-winsituatie.  

MTB Card

Het totale project is begroot op 1,1 miljoen euro, waarvan de eerste 277.000 euro startsubsidie van de provincie binnen is. Ook de gemeentes stoppen een flinke duit in de zak. ”Blijft er nog een dikke driekwart miljoen over’’, rekent Jean vluchtig. Geld dat bij sponsoren vandaan moet komen. Grote jongens, maar ook de mountainbiker zelf kan een steentje bijdragen. Zo zullen de lokale verenigingen de vrijwillige arbeidsuren op hun schouders nemen en worden de gebruikers verzocht een MTB Card Zuid-Limburg aan te schaffen. 

"Een verplicht vignet werkt als een rode lap op een stier"

Geen verplicht vignet dus? “Nee, geen verplicht vignet’’, luidt het antwoord. Dat werkt volgens het MOZL-bestuur als een rode lap op een stier. “Wij wensen supporters die de routes ondersteunen, omdat ze er lol aan beleven. Dat mag voor elk bedrag en kan al simpelweg door voor tien euro de MTB Card te kopen’’, tipt Ger Wagemans.

Shimano Experience Center

En als je dan toch in de buurt bent, is een bezoek aan het dit jaar geopende Shimano Experience Center een must. Het is groot, veelzijdig en heeft alles om de jaarlijks honderdduizend gasten te verrijken. Leen een fiets, test de nieuwste technologieën uit en sla vooral de downhill simulator en, natuurlijk, de Limburgse vlaai niet over. Zoals Shimano in contact wil komen met de consument, komen haar klanten nu dichter bij de nieuwste snufjes dan ooit. 

Tekst: Christine Ros