Materiaal Gewijzigd op 11 mei 2021

Test: Trek Supercaliber 9.8 GX

Nu de Nederlandse trails steeds uitdagender worden, lijkt half Nederland op een uit de kluiten gewassen trailbike te rijden. Ook onze testfietsen krijgen steeds meer veerweg, een agressieve geometrie en brede sturen. Maar de Supercaliber is anders.

Test: Trek Supercaliber 9.8 GX
Test: Trek Supercaliber 9.8 GX

De Supercaliber is een échte snelheidsduivel, gemaakt voor wedstrijden en KOM-jachten. Het topmodel met SRAM XX1 groep en Bontrager Kovee XXX wielen weegt slechts 9,3 kg (in maat M), en ook ons lieflijker geprijsde 9.8-model is met een kilootje meer een vedergewicht. Niet gek voor een full-suspension mountainbike, want dat valt van een afstandje nauwelijks op. 

Als je dichterbij komt, zie je warempel een achterdemper onder de bovenbuis. IsoStrut – zoals Trek het veersysteem noemt – zit opgesloten in een buisconstructie die voorkomt dat de demper draait, doorbuigt of beschadigd raakt. Een 60 mm FOX-demper verbindt het frame met een scharnierloze staande achtervork.  Dit systeem moet zorgen voor een directe krachtsoverbrenging en scherp hardtail racegevoel. Mooi pluspunt: door het minimalistische design van de demper, is er plek voor twee bidons. Ideaal voor een lange MTB-marathon.   

Verder is de Supercaliber uitgerust met een FOX Performance 32 vork met 100 mm travel, een lockout die zowel de vork als demper tegelijk ‘in het slot gooit’, een SRAM GX Eagle groep, Shimano XT-remmen en een carbon Bontrager wielset. 

Specs

De praktijk

Is de Supercaliber net zo snel in het bos als op papier? Om meteen met de deur in huis te vallen: jazeker. We hebben deze XC-racer maar enkele dagen aan de tand kunnen voelen, maar de Trek heeft in die korte tijd een onuitwisbare indruk gemaakt. 

Allereerst het klimmen, want wie omlaag wil moet eerst omhoog. De Supercaliber schiet als een Sputnik raket omhoog. Elke trap op deze lichtgewicht is raak en zelfs op technische klimmen met wortels of stepups behaal ik voordeel ten opzichte van mijn eigen trailbike. Door de achterdemper houd ik continue contact met de ondergrond en door de speelse geometrie – een korte wielbasis en steile balhoofdhoek – is het eenvoudig anticiperen op oneffenheden. 

Maar hoe eenvoudig het klimmen is, des te meer energie kost het afdalen. Door het rijden op volgeveerde machines met dropperposts en brede sturen zijn we lui geworden, zeker in afdalingen en bochtige secties. De mountainbikes van tegenwoordig zijn vergevingsgezind en corrigeren kleine stuurfoutjes of verkeerde lijnkeuzes. Daarmee maskeert de moderne technologie de soms gebrekkige techniek van de rijder. 

Dat laatste wordt snel duidelijk. Waar het klimmen als vanzelf gaat, vergt het afdalen iets meer energie. Of beter gezegd concentratie. De eerste bochtjes stuur ik te vroeg in en dreig ik de grip op mijn voorwiel te verliezen. Maar na een tijdje hervind ik me en weet ik het gewicht over beide wielen te verdelen. 

Het vertrouwen en de snelheid nemen met elke afdaling en bocht verder toe. Tegen het einde van de rit lijkt de grip oneindig. De Bontrager banden graven zich – met dank aan het verfijnde IsoStrut systeem – bij elke bocht diep in de bosgrond in. Het lijkt wel alsof de buitenbanden voorzien zijn van een strip dubbelzijdige plakband. Als je de energie erin legt, is de Supercaliber een vernuftige en goed uitgebalanceerde mountainbike. Zeker op de snelle flowtrails in ons overwegend vlakke landje. 

Conclusie

De Supercaliber is een volbloed XC-racer, een fully die rijdt als een hardtail. Maar waar de fiets inlevert op mm’s veerweg, doet het dat zeker niet op grip; de geïntegreerde demper drukt je achterwiel op de trail terwijl het tegerlijkertijd de scherpe randjes afvlakt. Het resultaat: snelheid, heel veel snelheid. 

E-Caliber

Lijkt de Supercaliber je wel wat, maar wil je een extra dimensie aan je mountainbikeritten toevoegen? Dan is de fonkelnieuwe E-Caliber Wellicht wat voor jou; de door Fazua Evation aangedreven racemachine (250 Wh) vreet ieder terrein met huid en haar op. De XC-geometrie, de IsoStrut demper (60mm), de compromiloze Bontrager onderdelen en de slimme software zorgen voor onbegrensde mogelijkheden.

Vojo testte onlangs beide fietsen en keek wie sterker was: (super)mens Sven Nys op de Supercaliber - of de machine - een amateur op de e-Caliber? 

Bart van de Vossenberg

Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant

Probeer 'm zelf

De Trek Store in Nijmegen is een Demo Center waar je de Supercaliper 9.8 GX zelf kunt proberen. Test de fiets op de rode Trek-route Nijmegen, een uitdagende ronde van ruim 14 km.

Neem contact op
Schwalbe Aerothan sept/okt Schwalbe Aerothan sept/okt
 

Ontvang inspiratie in je mailbox

Ontvang inspiratie in je mailbox

Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang maandelijks de beste artikelen uit ons online magazine.

Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen
Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen