Laatst gewijzigd op 6 september 2020
Laatst gewijzigd op 6 september 2020

Kooptips én test: 3x eMTB’s

Elektrische mountainbikes. In het buitenland zijn ze niet meer weg te denken uit de bergen en bikeparks. Maar ook in ons vlakke landje zet de opmars van de eMTB gestaag door. Hoog tijd voor een verkenning: waar let je op bij de aankoop?
Kooptips én test: 3x eMTB’s

Specialized, Trek en Cube stelden een elektrische mountainbike beschikbaar, die wij aan de tand mochten voelen voor een test:

•    Specialized Levo SL Expert 
•    Trek Rail 9.8 
•    Cube Stereo Hybrid 160 HPC 

Waar let je op?

Allereerst op je bankrekening. Een beetje eMTB kost al gauw 3.500 euro. Je kunt het daarna zo gek maken als je wilt: voor de S-Works Levo SL Founders Edition tel je 15.000 euro neer. Onderzoek of de winkel en het merk goede service en nazorg bieden én of je een testrit kunt maken. Door het lezen en bekijken van reviews kun je een mooie shortlist maken. Laat jouw definitieve keuze afhangen van je persoonlijke rijervaring.

“Try before you buy”

Wat wil je met je eMTB gaan doen? Wil je lekker toeren over Nederlandse bos- en grindpaden en kun je wel een duwtje in de rug gebruiken? Of zoek je ondersteuning voor buitenlandse trips of  wil je bikepark-bezoeken? Afhankelijk van jouw rijstijl maak je een keuze. 

Hardtail of full-suspension?

Anders dan een financiële reden, kunnen we niet bedenken waarom je een elektrische hardtail moet kopen. Een full-suspension mountainbike biedt meer comfort en grip. Met een fully scheur je harder over singletracks en tackle je de meest uitdagende terreinen. Een elektrische hardtail is prima geschikt voor woon-werkverkeer of relaxed fietsen over bos- en grindpaden. 

Hoeveel veerweg kies je?

Voor elke rijstijl zijn er eMTB’s te koop: van crosscountry (XC) tot downhill, en alles daartussen. Elk model kent een andere veerweg. XC-mountainbikes hebben een 100 tot 120 mm travel, terwijl downhill- en endurobikes tot wel 200 mm veerweg hebben. Veel eMTB’ers kiezen voor de gulden middenweg: 140 of 150 mm. Misschien wat overkill voor de Nederlandse parcoursen, maar door de trapondersteuning heb je minder last van het extra gewicht of energieverlies bij het inveren. 

Ga je voor carbon of alu?

Vrijwel alle eMTB’s hebben een carbon of alu frame, of een mix van beide. Carbon heeft betere dempingeigenschappen en is vaak lichter dan aluminium. Dat verschil kan bij een frame oplopen tot zo’n 500 gr. Aluminium is daarentegen beter bestand tegen piekbelasting. Daarom kiezen sommige fabrikanten ervoor om de driehoek (boven-, onder- en zadelbuis) van carbon te maken en de kwetsbare achterbrug uit aluminium te vervaardigen. Overigens is niet elk carbonframe hetzelfde, en datzelfde geldt ook voor aluminium. De kwaliteiten van het frame hangen af van de kennis en kunde van de fabrikant. Staar je niet blind op het materiaal. 

Wielmaat en banden

Wat is beter: 29” of 27,5” (650b)? Een oneindige discussie waar je niet uitkomt. Elk formaat heeft zijn voor- en nadelen. Steeds meer modellen zijn uitgerust met 29” wielen. De 650b wielen zie je terug op kleine framematen én op eMTB’s die gemaakt zijn voor de gravity-categorieën (downhill en enduro). Kleinere wielen kun je sterker maken, doordat de afstand tussen naaf en velg kleiner is. 
Rond de velgen leg je natuurlijk nog een setje rubbers. Zorg dat de banden voldoende bestand zijn tegen lekrijden en dat ze – afhankelijk van je rijstijl – het juiste noppenprofiel bevatten. 

Welke motor kies je?

Het hart van de eMTB is de motor. Letterlijk, want vrijwel alle elektrische mountainbikes zijn tegenwoordig voorzien van een middenmotor (of trapasmotor) die – volgens EU-richtlijnen – tot maximaal 25 km/u ondersteunt. De middenmotor heeft een lage, centrale gewichtsverdeling en zorgt voor een intuïtief rijgevoel. Bekende systemen voor eMTB’s zijn Shimano, Bosch, Yamaha, Bafang en Fazua.

Specialized ontwierp in 2019 een eigen motor voor haar elektrische modellen. De kracht, het gewicht en wijze van ondersteuning verschillen per model. De kracht van de motor wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm) en wordt ook wel ‘koppel’ (torque in het Engels) genoemd. Hoe hoger het getal, hoe meer krachtiger de motor. Bedenk wel of je al die power nodig hebt.

"Wat heb je aan een motor met 75 Nm als je topfit bent en voornamelijk een rondje Appelscha fietst?" 

Bovendien is kracht niet het enige waarop je moet letten bij de motor. De wijze waarop de kracht wordt vrijgegeven, bepaalt of je als een raket wordt gelanceerd of soepel wordt ondersteund. En wat gebeurt er als je sneller dan 25 km/u fietst? Bij ‘oude’ e-bike systemen ontstond er zoveel wrijving dat het voelde alsof je een tank vooruit moest trappen. Geloof ons: dat wil je niet als je aanrijroute naar de trails meer dan 5 km bedraagt. Let tenslotte op het geluid dat de motor produceert. Dat lijkt pietluttig, maar kan – bij een vervelende brom – echt op je zenuwen werken.  

Technologie voor eMTB’s uitgelegd door Shimano. 

De accu

De meeste eMTB’s zijn voorzien van lithium-ion-accu’s. Die zijn licht van gewicht en hebben een lange levensduur. De capaciteit van een accu wordt weergegeven in Watt uur (Wh), hoe meer Wh hoe langer een volle accu meegaat. Afhankelijk van de fiets varieert dit tussen de 250 Wh tot 1.000 Wh. 
De capaciteit van een accu neemt naar verloop van tijd wel af. Een precieze levensduur is lastig te geven, deze is afhankelijk van de belasting en manier van laden. Bosch stelt dat na 500 volledige laadcycli (van 0% naar 100%) de accu nog steeds over 60 tot 70% van de oorspronkelijke accucapaciteit beschikt. Na 1.500 keer laden heeft de accu nog een capaciteit van 20 tot 30%. Meestal geeft de fabrikant een indicatie voor het aantal laadcycli. 

Afmontage 

Het complete pakket moet kloppen. De afmontage moet duurzaam zijn: onderdelen als vork, dempers, remmen en de drivetrain krijgen meer te verduren dan op een normale mountainbike. Er komt namelijk meer kracht op te staan. 

Geschreven door Bart van de Vossenberg

Deel dit artikel