De R is weer in de maand

De temperaturen zijn deze periode wisselend, zon en regen vechten om een plekje. De herfst en de winter zijn de seizoenen dat veel mensen verkouden zijn en griep krijgen. Hoe ga je daar als fietser mee om?

De R is weer in de maand

Jaarlijks hebben we te maken met een of meerdere griepgolven. Grote kans dus dat jij hier ook mee in aanraking komt of op zijn minst een verkoudheidje te pakken krijgt. Heel vervelend als je net in een goede opbouw naar die uitdagende toertocht zit, of naar een ander doel toewerkt. En ook gewoon irritant dat je niet kunt fietsen als het lekker weer is buiten. Daardoor bestaat het risico dat je te snel weer op de fiets stapt. Met een verkoudheid is dat nog niet zo erg is. Maar het kán gevaarlijk zijn om te vroeg te gaan fietsen, daarom zetten we hier toch de ‘spelregels’ voor fietsen en ziek zijn weer even op een rijtje.

Koorts

Het allerbelangrijkste om in de gaten te houden is of je koorts hebt. Want als dat het geval is, dan mag je in géén geval sporten. De virusinfectie kan dan namelijk terechtkomen in je hartspier, met als gevolg een ontsteking van de hartspier, en dat is uiteraard levensgevaarlijk. Zorg er dus voor dat je je temperatuur meet als je je niet lekker voelt en twijfelt of je wellicht griep hebt. Doe dit altijd voordat je pijnstillers neemt, omdat die je lichaamstemperatuur kunnen beïnvloeden. Bij een temperatuur boven de 38 graden heb je koorts. 

Verkoudheid versus griep

Griep gaat gepaard met koorts en bij griep mag je absoluut niet fietsen. Omdat het verschil tussen een griep en verkoudheid zo belangrijk is in het bepalen of je kunt fietsen, zetten we hier even de verschillen naast elkaar. Bij een verkoudheid horen: een verstopte neus, niezen, keelpijn, hoesten en soms ook verhoging (tot 38 graden), tranende ogen, oorpijn en hoofdpijn.

Bij griep komen daar spierpijn, koude rillingen, vaak een plotseling begin van de ziekte, vermoeidheid en dus ook koorts bij. Je kunt ook zeggen dat je je bij een verkoudheid gewoon ‘niet zo lekker’ voelt, terwijl je je met griep echt ‘doodziek’ voelt. Kort gezegd mag je trainen zodra je klachten zich tot je hoofd beperken. Heb je ook klachten beneden je nek, dan is het beter om even te stoppen met elke vorm van sport.

Herstel

Goed, je hebt griep gehad,  maar voelt je nu weer beter. Hoe pak je dat vervolgens aan? Bij griep kun je het beste aanhouden dat je na het aantal dagen dat je koorts hebt gehad, nog eens het dubbele aantal dagen rust houdt. Heb je dus drie dagen koorts gehad? Houd dan nog zes dagen daarna volledige rust. Dat klinkt erg lang, maar het is voor je eigen veiligheid!

Bouw vervolgens rustig op. Het beste advies daarbij is om goed naar je lichaam te luisteren en vooral niet te ambitieus of te hard voor jezelf te zijn. Het eerste fietsritje doe je altijd rustig aan en is slechts om te kijken of je weer voldoende hersteld bent. Ga dan dus niet mee met een lange groepsrit maar ga maximaal een uurtje naar buiten en blijf in de buurt van je huis.

Er zijn geen vaste regels bij sporten nadat je ziek bent geweest, je bent je eigen graadmeter en je zult aan je lichaam moeten voelen wat je aankan en wat niet.

Want als het niet gaat, stop dan gewoon en probeer het de dag erna opnieuw. Dat geldt ook voor het weer oppakken van sporten na een verkoudheid, of als je eventueel doortraint. Er zijn geen vaste regels bij sporten nadat je ziek bent geweest, je bent zelf je eigen graadmeter en je zult aan je lichaam moeten voelen wat je aankan en wat niet. Als je regulier je hartslag meet zodra je wakker wordt (je ‘ochtendpols’), dan kun je ook daaruit nog wat informatie halen, maar dan moet je je ochtendpols wel al vaker gemeten hebben vóór je ziek wordt, omdat je dan pas weet wanneer je ochtendpols weer terug op het ‘gezonde’ niveau is. Je ochtendpols is namelijk hoger als je ziek bent.