Advertorial Gewijzigd op 2 april 2021

Schwalbe gaat voor groen

Schwalbe heeft een ‘Binnenband Recycling Programma’ opgezet wat ertoe heeft geleid dat inmiddels alle binnenbanden van het merk recyclebaar zijn geworden. Want samen gaan voor beter, dat schept pas echt een goede band.

Elk jaar belanden er miljoenen binnenbanden in de prullenbak. Iets wat het hele milieuvriendelijke idee van fietsen teniet doet. Om deze verspilling aan banden te leggen is Schwalbe in 2015 gestart met een programma waarbij binnenbanden worden hergebruikt. Toen nog alleen in Duitsland. 

Inmiddels nemen in totaal ruim 2000 dealers in Duitsland, de Benelux en het Verenigd Koninkrijk deel aan dit programma, vertelt Sebastian Bogdahn, Sustainability Manager bij Schwalbe Duitsland met trots. 

“We geloven in een toekomst waarin de fiets een sleutelrol speelt bij het vormgeven van een groenere mobiliteit in onze samenleving. Hierbij is het goed dat er een beweging ontstaat waarin mensen zich meer bewust worden van alle gevolgen die hun dagelijks gedrag veroorzaakt.’’ 

Na die bewustwording is het voor de consument eigenlijk heel simpel. Dealers kunnen kosteloos alle oude binnenbanden naar Schwalbe toesturen, dus wie zijn left overs afgeeft bij de lokale fietsenzaak, heeft al meteen zijn steentje bijgedragen aan een beter milieu, legt Bogdahn uit. 

“Door actief oude binnenbanden in te zamelen en deze te recyclen kunnen wij het energieverbruik met 80% verminderen in vergelijking met de productie van nieuwe grondstoffen. En gelukkig komen we sinds de start van ons project nu al uit op ruim vijf miljoen ingezamelde binnenbanden voor recycling.’’ 

Oneindige kringloop

Schwalbe’s Binnenband Recycling Programma betekent een drie dubbele groene mijlpaal, want door de kringloop die Schwalbe heeft verwezenlijkt, gebruiken ze minder energie, zijn er minder ruwe grondstoffen nodig en blijft er ook nog eens minder afval over. 

Bogdahn spreekt dan ook van een sterk statement tegen de hedendaagse ‘weggooi-maatschappij’. En dat lukt aardig. Het project is sinds vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk gestart met ongeveer honderd dealers. Uiteindelijk heeft Schwalbe als doel om dit breder te trekken naar andere landen.

Maar simpel is het niet. Het is zelfs een enorme uitdaging om een goede balans te vinden tussen duurzaamheid en een continu hoge productprestatie. Vooral het gebruik van alternatieve of gerecyclede grondstoffen bij de realisatie is niet makkelijk. 

Recycling zonder kwaliteitsverlies

Toch is het de fabrikant gelukt een recept te ontwikkelen voor een rubbersamenstelling waardoor iedere nieuwe conventionele Schwalbe binnenband nu al voor 20% uit gerecyclede grondstoffen bestaat. Natuurlijk zonder kwaliteitsverlies, verzekert Bogdahn. 

“Bij het recyclingproces wordt kwalitatief hoogstaand butyl teruggewonnen uit oude binnenbanden. Het terugwinnen van deze binnenbanden is dus in theorie oneindig. Dit is ook wat het programma zo sterk maakt. We hebben hiermee namelijk een langdurige- en duurzame besparing aangebracht in ons energiegebruik en grondstof verbruik.’’

Rest natuurlijk de vraag of we onze buitenbanden net zo goed voor een volgende ronde naar de fietsdealer kunnen brengen. Maar helaas, bij buitenbanden is de ontwikkeling om materiaal terug te verwerven veel ingewikkelder. Deze bestaat tenslotte niet puur uit rubber, maar de fabrikant heeft hierbij ook te maken met de nylonweefsels, hieldraden en de verschillende rubbersamenstellingen die elke buitenband bezit. 

Omdat hier nog geen eenduidig recyclingproces voor is, verzamelt Schwalbe op dit moment alleen binnenbanden in om op transport te zetten naar Indonesië voor het zogeheten dé-vulkanisatieproces. 

Check je bandenspanning

Naast de ‘groene’ gedachte om met gerecycled materiaal te rijden, raadt Schwalbe aan de bandenspanning regelmatig te controleren. Zo maak je dat je langer met je setje kunt doen, benadrukt de Sustainability Manager. 

“Door met te weinig lucht in je banden te fietsen zullen de zijwanden van de band bovenmatig vervormen. Je rijdt dan op de ‘schouders’ van je band en niet in het midden waar de dikste rubberlaag zit. Wat maakt dat het materiaal sneller slijt en dus de band voortijdig vervangen moet worden. Dat is zonde.’’

Hoewel het uit commercieel oogpunt interessanter lijkt wanneer klanten vaker een nieuw setje kopen, is Schwalbe erop gebrand hun producten zo duurzaam mogelijk te maken, als ook de berijders te informeren over bewust gebruik ervan. 

Samen voor beter

Bogdahn: “Onze verantwoordelijkheid naar de samenleving toe en het milieu nemen wij erg serieus. De kosten die hierbij gemaakt worden beschouwen wij daarom als noodzakelijk en mag onze inspanningen niet in de weg staan. Zo stellen wij het Binnenband Recycling Programma kosteloos beschikbaar aan alle fietsdetaillisten.’’ 

Daarbij ziet Schwalbe de ontwikkeling en het beschikbaar stellen van ‘green compound’ en ‘fair rubber’ als een natuurlijk proces binnen het merk en haar identiteit. Daar willen ze meer draagvlak voor creëren door de groene projecten laagdrempelig te houden en beschikbaar te stellen voor alle fietsers en fietsdealers. Want pas als we samen gaan voor beter, schept dat pas echt een goede band. 

Dit vind je misschien ook interessant

Giant - materiaal - april Giant - materiaal - april
 

Ontvang inspiratie in je mailbox

Ontvang inspiratie in je mailbox

Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang maandelijks de beste artikelen uit ons online magazine.

Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen
Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen