• Advertorial
  • Gewijzigd op 8 juni 2024

Op naar 15 miljoen duurzame banden met Schwalbe

Iedereen kent ze wel, die speciale logo’s. In je supermarkt vind je bijvoorbeeld Fairtrade-koffie en chocola met een Max Havelaar-keurmerk. Ook in de fietsenwinkel bestaat een dergelijk keurmerk. Fietsbanden van Schwalbe hebben het Fair Rubber-logo.
Op naar 15 miljoen duurzame banden met Schwalbe
Op naar 15 miljoen duurzame banden met Schwalbe
Maiko Bakker, werkzaam als marketing-salesmanager bij Schwalbe Benelux, weet alles van het Fair Rubber-programma en de recyclingprogramma’s van de bandenfabrikant. “Ieder jaar wordt verder opgeschaald. Totdat we niet anders dan duurzame banden leveren.” Schwalbe is de eerste en tot nu toe enige bandenfabrikant die werkt met het fair trade-label voor rubberproductie. “Fietsers hebben in de zoektocht naar een nieuwe band volop keuze, maar het duurzame aanbod is beperkt.’’ 

Fair rubber

Fair Rubber e.V. is een onafhankelijke stichting die toezicht houdt op een beter betaalde, en vooral ook voor mens en milieu eerlijkere rubberproductie. Inmiddels hebben zich zo’n 2500 boeren aangesloten, waarvan het merendeel natuurrubber produceert in landen als Indonesië, Vietnam en Sri Lanka. “Fair Rubber is een fair trade-label voor natuurrubber, zoals dat ook al bestaat voor cacao en koffie.

"Fair Rubber is een fair trade-label voor natuurrubber, zoals dat ook al bestaat voor cacao en koffie"

Als fabrikant van banden is het moeilijk om zicht te hebben op de keten, mede omdat rubber verbouwd wordt door veel kleine boeren. Zij verkopen hun rubber aan coöperaties. Fair Rubber e.V. houdt daar toezicht op. Doordat we erbij aangesloten zijn en per kilogram natuurrubber een extra bedrag betalen, hebben we nu meer inzicht in onze productieketen en dragen we bij aan een betere toekomst voor de boer.”

Voor eigen rekening

Voor iedere kilo natuurrubber betaalt Schwalbe een premie van pakweg 50 procent van de marktprijs aan de boeren en tappers. Dit komt neer op pakweg 1,50 euro in plaats van 1 euro per kilo. Zij kunnen zo hogere lonen betalen, aandacht geven aan biodiversiteit en de leefomstandigheden van werknemers verbeteren. “Die extra investering nemen we voor onze eigen rekening, omdat we dat belangrijk vinden. De consument betaalt niet extra voor zijn band, omdat wij duurzaamheid belangrijk vinden.” Ook wil Maiko Bakker nog wel benadrukken, de keuze voor eerlijker rubber ‘geen enkele invloed op de kwaliteit van het product.’ 

Al in 2019 kwam Schwalbe op de markt met de eerste band die het Fair Rubber-label droeg. “We zijn voorzichtig begonnen, met twee modellen, de Marathon E-plus en de Pick-Up. Het was aanvankelijk vooral ook zoeken naar boeren die op een duurzamere manier wilden werken. Dat was best een omschakeling. Het is ook niet zomaar een papieren kwestie.

Boeren moeten laten zien dat ze zich willen committeren, er zit een strenge selectieprocedure aan vast. Het geld dat wij extra betalen, moet ook echt gebruikt worden om de leefomstandigheden van het personeel te verbeteren. Scholing, het verbouwen van de gewassen op een milieuvriendelijke manier, beperking van het gebruik van pesticiden; het zijn de soort verbeteringen die wij willen zien. Dat soort verbeteringen maken het verschil, maar je kan ze vaak alleen op gang brengen door een extra financiële prikkel te geven.’’

Magic Mary

Het aantal boeren neemt snel toe. Velen zien de voordelen voor mens en milieu er wel in. Zodoende kan een intensivering van het productieproces van ‘groenere’ banden plaatsvinden. “We produceren inmiddels zestien modellen met fair rubber, ofwel ongeveer de helft van onze productie. Onder meer alle gravelbanden uit de G-One serie, de racefietsmodellen Pro One Tubeless en de mountainbikebanden Nobby Nic, Magic Mary en Big Betty. Uiteindelijk willen we al onze productie, dat zijn nu wereldwijd ongeveer vijftien miljoen banden per jaar, 100 procent fairtrade maken.”

"Vanuit de consument komt steeds meer interesse voor onze initiatieven"

Schwalbe merkt dat de duurzame keuze meer en meer door de consument wordt omarmd. “Vanuit de consument komt steeds meer interesse voor onze initiatieven. Maar het kan nooit kwaad mensen er bewuster van te maken. Vandaar ook dat we onze dealers in het verhaal meenemen, zij verkopen de Fair Rubber-banden. We merken dat zij ook bewust hun klanten een duurzame én kwalitatief hoogstaande optie willen bieden. Schwalbe heeft al in 2013 het doel gesteld om compleet circulair te worden. Maar dit moet nog harder gaan rollen, totdat de consument niet anders meer wil en ook onze collega-merken meedoen in het verhaal.” 
 

Schwalbe zamelde al 10 miljoen banden in

Parallel aan de ontwikkeling van duurzamere banden loopt ook een inzamelingsprogramma van Schwalbe. Een groot aantal fietsenmakers en dealers, 800 in getal in de Benelux alleen al, zamelt gebruikte banden van het merk in, om deze te recyclen. “Dat programma draait inmiddels in tien landen, we hebben inmiddels al 10 miljoen banden gerecycled.” Vooralsnog zijn dat louter binnenbanden, vanaf 2025 wil Schwalbe ook in Nederland buitenbanden gaan inzamelen. “We gebruiken de oude banden als grondstof voor nieuwe banden. Zo wordt de Green Marathon al geproduceerd met gerecycled rubber. Daarin zijn we overigens vooralsnog uniek, geen enkel ander merk heeft zo’n inzamelingsprogramma lopen.”

In samenwerking met Schwalbe
 
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant