• Advertorial
  • Gewijzigd op 9 februari 2024

De opmars van de Franse groeibriljant Ekoï

Ekoï is bezig aan een opmars. Het Franse bedrijf groeide vorig jaar in Nederland met 129 procent en sponsort vier ploegen in het profpeloton. Bovendien draagt het bij aan de veiligheid door het sponsoren van de cursus Wegkapitein van de NTFU.
De opmars van de Franse groeibriljant Ekoï
De opmars van de Franse groeibriljant Ekoï
Als partner van de cursus Wegkapitein van de NTFU laat het merk in woord en daad blijken veiligheid voor de wielrenner op nummer één te zetten. En op dat punt zit het wel goed bij Ekoï. Hun producten zijn immers in samenspraak met wielerprofs ontwikkeld. Functionaliteit, professionaliteit én kwaliteit zijn daarbij vanzelfsprekend. 

Ekoï werd in 2001 opgericht door Jean Christophe Rattel. Hij had zijn sporen reeds verdiend in de fietsbranche, maar besefte dat hij heldere ideeën had om een reeks artikelen te verbeteren en richtte zijn eigen bedrijf op. Aanvankelijk gevestigd in het Noord-Franse Roubaix, verhuisde de onderneming enkele jaren later naar het Zuid-Franse Fréjus. Vandaaruit wordt letterlijk de hele wereld bediend. Want Ekoï heeft vandaag de dag een uniek distributiesysteem: de verkoop gaat volledig online. Laurien Hoos: “Nou ja, we zijn verkrijgbaar in één winkel in Italië en bij een shop in Frankrijk, aan de voet van de Mont Ventoux, maar in de regel gaat alle verkoop inderdaad via de site.”

Laurien Hoos, global export manager van Ekoï, verhuisde een kleine tien jaar geleden naar Frankrijk. De voormalig zevenkampster, deelneemster aan de Olympische Spelen in Peking 2008, ontdekte tijdens haar kennismaking met Ekoï direct de behoefte van het bedrijf om te excelleren, een houding die ze als voormalig topatlete in zichzelf herkent. 

Tourrit Puy de Dome

Hoos vertelt vol enthousiasme over de speciale aanpak van Eköi. Het bedrijf heeft in alle landen waar het actief is een agent die feeling heeft met de lokale markt. “Dat is een belangrijke voorwaarde om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen.” En is volgens Hoos ook een belangrijk aspect bij de verkoop van onder meer helmen, brillen, kleding én – onder aanvoering van een speciale schoenenengineer – schoenen. “We hebben tegenwoordig op alle terreinen specialisten, dat maakt dat je écht het beste kunt maken.” 

"We ontwerpen het met de profs, maar stellen het daarna beschikbaar voor iedereen. Voor mannen én vrouwen"

Met name de helmen van Ekoï zijn vermaard. Deze zijn, in nauw overleg met wielerprofs ontworpen. In het profpeloton wordt een viertal prominente ploegen gesponsord. Eköi is de officiële leverancier van onder meer helmen en brillen aan Cofidis, Arkéa-Samsic, Israel-Premier Tech en Lotto-Dstny.
Als de profs, na testen in het lab, eenmaal content zijn met het ontwerp, wordt eerst een proefversie voor in de koers gemaakt, waarna deze – na uitvoerige testen – ook voor de consument in productie wordt genomen. “We ontwerpen het met de profs, maar stellen het daarna beschikbaar voor iedereen. Voor mannen én vrouwen, want we maken voor beide een lijn. In Nederland en België is de dameslijn goed voor negentien procent van onze verkopen.”

Hoge standaard

De hoge standaard die profs aan de dag leggen, komt ook tot uiting tijdens het ontwerpen van, bijvoorbeeld, nieuwe helmen. “We werken samen met onder anderen Caleb Ewan en Victor Lafay aan de helmen, en Michael Woods is bijvoorbeeld zeer te spreken over onze shirts. Was je opgevallen dat hij tijdens de Tourrit naar de Puy de Dome, die hij won, zijn shirt nog zo goed als dicht had? Terwijl het een graad of 40 was volgens mij. Dat was te danken aan de ultra-ademende en ventilerende Graphene vezels waar we de shirts van Israel-Premier Tech, in samenspraak met de ploeg, van hebben gemaakt. Die technologie zit tegenwoordig ook verwerkt in bijna alle shirts die we aan de consument verkopen.”

Toertochten

Eköi is bovendien een gewaardeerde partner van de NTFU, de Franse firma sponsort de cursus Wegkapitein. “Wij vinden veiligheid onder wielrenners een belangrijk thema en dragen graag via dit project een steentje bij.” Als onderdeel van de samenwerking zal Eköi, dat overigens afgelopen jaar een groei van liefst 129 procent in ons land kende, bij minimaal zeven toertochten acte de présence geven in 2024.

"Eköi is een gewaardeerde partner van de NTFU, de Franse firma sponsort de cursus Wegkapitein"

“We willen mensen de mogelijkheid geven om onze artikelen te testen, om de spullen fysiek in de handen te voelen. Al hebben we ook unieke garantie- en retourvoorwaarden en een uitstekende klantenservice. Alles wat je bij ons in de webshop bestelt, kan je zonder verzendkosten retourneren. Dus dat zou niemand tegen hoeven houden om online te bestellen.”

Ekoï wil bij die gelegenheden, maar bijvoorbeeld ook tijdens de Wegkapitein-cursussen, Nederlandse fietsclubs helpen bij de collectieve aanschaf van artikelen. Zo is er de mogelijkheid om voor een grotere groep helmen te bestellen tegen een gereduceerd tarief. Hoos: “Daarbij gaat het echt om tientallen procenten korting. Juist omdat we zelf de distributie doen, en er geen tussenhandel is, zijn zulke kortingen mogelijk.”

Dit artikel kwam in samenwerking met Ekoï


 
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant