8x Tips voor je eerste funklasse wedstrijd

Je steekt in de vorm van je leven, fietst je vrienden elke week het snot voor de ogen en pakt de ene naar de andere KOM/QOM. Je bent klaar voor een wedstrijd!

8x Tips voor je eerste funklasse wedstrijd

Natuurlijk rijd je niet meteen schouder aan schouder met Niki Terpstra of Anna van der Breggen. Je eerste wedstrijd rijd je in de funklasse. De funklasse is bedoeld voor wielrenners en mountainbikers die pas beginnen met het rijden van wedstrijden én nog geen wedstrijdlicentie hebben. Rijd je binnenkort jouw eerste funklasse wedstrijd? Dan hebben wij 8 tips voor je. 

1. Ga anders trainen

Een funklasse wedstrijd duurt niet lang. Op de weg fiets je afstanden tot 30 km en op de mountainbike rijd je ongeveer een uur lang over een parcours. Dat vraagt een ander soort conditie dan tijdens een toertocht. Het is knallen vanaf de start. In aanloop naar een wedstrijd bouw je jouw conditie op met intervaltrainingen waarbij je inspanning afwisselt met rustmomenten.

2. Zorg voor een licentie of lidmaatschap

Om deel te kunnen nemen aan een funklasse wedstrijd is een basislidmaatschap van de KNWU of een NTFU-lidmaatschap verplicht. Het basislidmaatschap kun je afsluiten via een KNWU-vereniging of voorafgaand aan een evenement bij de organisatie. Het NTFU-lidmaatschap kun je afsluiten door lid te worden van een wielerclub óf door een PLUS-account te nemen. 

3. Schrijf je in

Op de site van de KNWU vind je een kalender met funklasse wedstrijden. Bij een aantal wedstrijden kun je online inschrijven, maar vaak is er alleen daginschrijving mogelijk. Meld je dan (op tijd) bij de inschrijfbalie, betaal die paar euro inschrijfgeld en starten maar!

4. Doe een materiaalcheck 

Voordat je van huis gaat, doe je een materiaalcheck. Niets zo vervelend als je fiets roet in het eten komt en je van een podiumplek houdt. Daarnaast zorg je natuurlijk dat je wielerkleding, helm, drinken en sportvoeding klaar ligt.

NTFU-instructeur Lammert legt je uit hoe je een snelle helm- en fietscheck uitvoert.

5. Arriveer op tijd

Wil je niet gestrest aan de start staan? Zorg dan dat je spullen klaar liggen, je fiets in orde is en je op tijd van huis vertrekt. Zorg dat je minimaal één uur voor de start aanwezig bent, zodat je rustig kunt inschrijven, je startnummer kunt bevestigen, het parcours kunt verkennen én een warming-up kunt doen.

6. Verken het parcours

Op de site van de organisator vind je vaak een kaartje van het parcours. Bekijk waar de bochten, klimmetjes en lastige punten zich bevinden en bepaal jouw strategie. Ga je een mountainbikewedstrijd rijden? Zoek dan uit of er technische uitdagingen zoals drops of rock gardens in het parcours zitten waarmee je rekening moet houden. Soms is er voorafgaand aan de start ruimte om het parcours te verkennen. 

7. Doe een warming-up

Van start tot finish rijdt je een uur lang tegen je limiet. Je wilt namelijk een mooie tijd neerzetten of voor een plek op het podium gaan. Je hartslag schiet na het startschot onmiddellijk omhoog en je spieren krijgen het zwaar te verduren. 
Breng je ademhaling voor de start op orde en voorkom blessures door een goede warming-up te doen. 

Bekijk hier hoe je een goede warming-up en cooling-down op de mountainbike doet.

8. Rijd je eigen tempo

Je bent niet de enige fanatieke, goedgetrainde renner aan de start. Het tempo kan ook in de funklasse erg hoog liggen. Laat je niet verleiden om mee te gaan met het wielergeweld. Rijd je eigen wedstrijd, blijf gefocust en probeer onderweg steeds een plekje op te schuiven. En belangrijker nog: geniet!