Test: Merida One Twenty

Merida’s nieuws voor komend modeljaar is te vinden op offroad terrein. Het plaatsje Ruhpolding in de Zuid-Duitse Alpen is het decor voor de introductie van de nieuwe 2019 modellen, waaronder de nieuwe One Twenty full suspension.

Test: Merida One Twenty

Merida’s key MTB model is volledig onder handen genomen. Het merk sluit zich nu ook aan bij de trend van het inkorten van de achtervork voor meer wendbaarheid, in dit geval met 10 mm. De voorvork is met 67,3 graden (was 69)  juist wat vlakker gelegd om een acceptabele koersstabiliteit te behouden. Verder was gewichtsreductie een ontwikkeldoel. Om dat laatste beet te pakken: het 800 model met alu frame in maat M toont 14,89 kg aan de weeghaak. De carbon 6000 uitvoering met alu achtervork in dezelfde maat komt op 13,94 kg. Beide zijn uitgevoerd met een SRAM GX Eagle 1x12 groep en de eigen Expert TR wielen met een royale 29 mm binnenbreedte van de velg. De wielen zijn voorzien van 2.35 inch brede banden, waar het nieuwe frame ruimte toe biedt. Aan de voorkant rolt een gripvolle Maxxis Minion DHR II WT; de achterkant doet het met een snellere Forekaster van hetzelfde merk. Een KS Integra dropper post is standaard en benadrukt waar deze bike voor is bedoeld: steile en technische trails. 

Wendbaar

De One Twenty is ontzettend wendbaar. Met speels gemak verslindt de Merida de trails die je voor zijn voeten werpt. Dit is een fiets waar je niet aan hoeft te wennen en je easy meteen die smalle trail met dat afgrondje ernaast meepakt. Klimmen gaat ‘m ook goed af. Dankzij de reusachtige 10-50 cassette gecombineerd met 32-er voorblad heb je een enorm bereik, waarmee je de steilste hellingen aankan. Mits je de vork en achterdemper in de daarvoor bedoelde stand plaatst. Zo niet dan vertoont de door de floating demper soepel aansprekende achtervering een duidelijke pompneiging. De 1x set up, waarbij de trekkracht van de ketting altijd precies door de draai-as van de vering loopt, kan dat niet verhinderen. Tot maat M moet je je bidonhouder met enige zorg uitkiezen. Anders blokkeert die de bediening van het hendeltje van de demper lock-out zolang er een berijder op de fiets zit. Een side loader is sowieso aan te raden vanwege de beperkte ruimte, of anders een camelbag. Tot genoemde maat past er namelijk geen normaal formaat bidon in, maar uitsluitend een apart 400 ml model van Merida zelf. 

"De One Twenty een echte allemansvriend waarmee veel trailfun is te beleven."

Trailfun

Afdalen gaat de One Twenty ook prima af. De achtervering met Rock Shox Deluxe RL demper biedt zoals de naam van deze fiets doet vermoeden 120 mm travel. De Rock Shox Revelation RC aan de voorkant biedt 10 mm extra. Op heel erg ruig terrein doe je er goed aan wat meer lucht in vork en demper te pompen dan voorgeschreven om doorslaan te voorkomen. Geen nadeel van deze fiets, maar meer een algemeen punt voor 120'ers, die je nu eenmaal kiest voor het nog enigszins klimbare gewicht. Samenvattend is de One Twenty een echte allemansvriend waarmee veel trailfun is te beleven.

Snelle versie

Naast de (enigszins) zware trail georiënteerde One Twenty is er ook een model dat meer cross country gericht is. Deze bike bevat een 2x11 XT-groep met smallere (22,8 mm) Expert CC wielen. Die zijn zowel voor als achter getooid met snellere, lichtere maar minder grip biedende 2.25" Maxxis Forekasters. Helemaal goed in ons vlakke kikkerland, maar minder optimaal voor het ruige Alpen werk. Dit model was niet beschikbaar als testfiets bij de introductie in Alpenterrein en dat zou zomaar een bewuste keuze kunnen zijn.

Prijzen

One Twenty 6000, € 3699
One Twenty 800, € 2899
One Twenty XT-Edition, € 2399