Test: Invence R1 Durance Disc

“Hé, wat is dát voor fiets, dat merk ken ik niet. Ziet er goed uit!”, of soortgelijke bewoordingen vielen meer dan eens te horen in het peloton van mijn club. Die onbekendheid is niet vreemd, want het merk Invence is net uit de kinderschoenen.

Test: Invence R1 Durance Disc

De bedenker ervan is Siebrand van der Veen. Die heeft zijn sporen in de branche al ruimschoots verdiend met het runnen van een fietsenwinkel en als accountmanager van een grote distributeur. Helemaal zelf aan het roer staan van een eigen merk was een sluimerend idee, dat sinds kort in realiteit is omgezet. Het assortiment bestaat uit een comfortabele hardtail MTB, een recht toe recht aan koersfiets en een Look Aerolight meets Scott Foil aerobike, die er wat mij betreft beter uitziet dan beide originelen. En dan is er de R1 Durance Disc, een op comfort georiënteerde racer met markante, strakke styling. Die laatste onderwerp ik aan een test.

Een comfortracer met markante, strakke styling.

Stel je eigen fiets samen

Deze Invence kan je kiezen in veel uitvoeringen, maar je kan ook jouw eigen versie samenstellen met de online bike configurator. Via de website kan je ook meteen je proefrit inplannen, een luxe die niet veel merken bieden. De Durance is er vanaf € 2.998 met de nieuwste Ultegra-groep, Fizik R5 componenten en Mavic Ksyrium wielen. Onze testfiets is opgewaardeerd met Dura Ace remklauwen en shifters alsmede componenten uit de Fizik R3 serie. Dit demomodel rolt op een - met 1784 gram best zware - Allroad Elite wielset, die vooral bedoeld is voor nog bredere banden dan in dit frame passen. Geen nood, want je kan in de uitrustingslijst ook de wat lichtere Ksyrium Elite’s aanvinken. Die passen met 19 mm binnenbreedte van de velg perfect bij de gemonteerde 28 mm bandenset. In de geteste uitvoering komt de R1 Durance op 8,16 kg, een OK gewicht voor een disc racer.

De Allroad Elite wielen zijn een tikkie zwaar, maar betrouwbaar.

Comfort en vertrouwen

Het frame van de Invence is mooi afgewerkt met uiteraard de kabels binnendoor inclusief doorvoer van de hydraulische remleiding naar de voorste schijf door de voorvork. De volumineuze bracket doet wat je ervan verwacht: je trapkracht wordt strak omgezet in snelheid. Het frame voelt stijf aan en stuurt strak door de bocht, waarbij de brede sloffen erg zeker aanvoelen. De besturing neigt meer naar koersstabiliteit dan lichtvoetige wendbaarheid. Een leuke fiets om als een dolle een Alpenpas mee af te razen! Met de schijfremmen kun je ook nog eens erg laat in de ankers voor de haarspelden, rain or shine.

"Een leuke fiets om als een dolle een Alpenpas mee af te razen!"

Dat brede rubber zorgt in combinatie met een lagere bandenspanning ook voor een goed afrolcomfort, zonder dat de rolweerstand er onder leidt. Het vrij harde frame voegt in dat opzicht weinig toe. Als je consequent voor comfort gaat, dan is een flexibeler carbon zadelpen een aanradertje waar het maatwerkconcept je ook de ruimte voor biedt.

Spreekt de styling je aan of rijd je graag op een exclusieve racer, waarvan er niet nog één of meer in jouw pelotonnetje rondrijden, dan heb je met de Invence R1 Durance een mooie optie. De fameuze Großglocknerstraße afzink nodigt jou uit!

Invence R1 Durance Disc: Ultegra vanaf € 2.998,- Geteste uitvoering € 3.575,-


Inspiratie in je mailbox

Elke maand uitdagende tochten, mooie routes en interessante tips & tricks in je mailbox? Meld je gratis aan voor de Fietssport nieuwsbrief.

Meld je aan

Deel dit artikel

Dit vind je misschien ook interessant