Test: Merida Big Nine XT-edition

De Big Nine is een fraaie verschijning. Het alu frame is prachtig afgewerkt, de kabels lopen netjes door het frame en de kleurcombinatie is strak. Maar hoe houdt deze 29” hardtail uit de Merida-stal zich op onze vaderlandse routes?

De Big Nine is een crosscountry georiënteerde fiets. Dat is duidelijk wanneer ik mij op het zadel installeer. De fiets is voorzien van een langere stuurpen dan ik gewend ben waardoor ik een 'diepe' zit heb. Ik ben benieuwd of deze sportieve houding leidt tot snellere rondetijden.

Indrukwekkende afmontage

De Big Nine XT-edition is afgemonteerd – je raad het al – met een Shimano XT drivetrain. De moderne 2x11 groep schakelt als een zonnetje en biedt je voldoende tandjes om overal boven te komen. Tenminste in Nederland.

Verder is de fiets voorzien van diverse Merida onderdelen én de indrukwekkende Manitou Machete. Deze voorvork filtert oneffenheden in de grond moeiteloos weg én bevat een lock-out waarmee je de vering op slot gooit. Handig op het asfalt. Een erg complete XC-mountainbike. En dat voor een zacht prijsje.

Het bos in

De aanrijdroute naar het bos is perfect om aan de Big Nine te wennen. Ik trek korte sprintjes, spring wat van stoeprandjes en ga hier en daar flink in de remmen. De Big Nine voelt licht aan en reageert prima op elke trapbeweging. Eenmaal op de route klim ik soepel naar de top van een aantal heuvels. 

Omlaag is een ander verhaal. De Big Nine voelt een beetje ‘lomp’ aan op de bochtige singletracks op de Utrechtse Heuvelrug. Ik heb het gevoel dat ik minder snel afdaal, toch een belangrijk onderdeel van het mountainbiken. Een fiets die directer stuurt, heeft mijn voorkeur.

Zodra de slingerende trails weer achter me liggen, gaat het gas vol open. Daar is de Big Nine in zijn element. 

Conclusie

Op de Big Nine valt weinig af te dingen. Het is een oerdegelijke XC-machine met een goede afmontage. Een prima fiets om door de Nederlandse bossen te crossen en je rondetijden aan te scherpen. Wordt de trail spannender (lees krappe bochten, obstakels of steile afdalingen)? Dan voelt de Big Nine zich minder thuis.

PRIJS: € 1.299

INFO: Merida