Voorkom zadelpijn: 5x tips

Je rijdt graag toertochten en schuwt de meerdaagse tochten niet. Conditioneel ben je in goede doen, maar meer dan 80 km levert problemen op. Het fietsplezier heeft er ernstig onder te leiden. Het probleem: zadeplijn.

Voorkom zadelpijn: 5x tips

Zadelpijn is een veelvoorkomend probleem bij fietsers, ongeacht het niveau. Kleine wondjes kunnen gaan ontsteken en voor groot ongemak zorgen; de verwijzing 'derde bal' spreekt tot de verbeelding. Maar ook doofheid of tintelingen van de genitaliën kan ontzettend vervelend zijn. Dit komt voor bij zowel mannen als vrouwen.

1. Kies het juiste zadel

Het zadel dat standaard op je racefiets gemonteerd is, past zelden bij je lichaam. Je zit niet lekker, gaat een verkeerde houding aannemen met fysieke klachten tot gevolg. Maar welk zadel kies je nu? Er zijn zoveel verschillende modellen. Je hebt harde en zachte zadels, heren- en damesmodellen, met en zonder gat. Belangrijke eigenschappen bij een zadel zijn:

  • De juiste breedte
  • Ondersteuning onder je zitbotjes
  • Voldoende ruimte om het bekken te kantelen
  • Bij bekkenkanteling geen druk in de schaamstreek

Om te bepalen welk zadel het beste bij je past, doe je een zadeldrukmeting, bijvoorbeeld bij een Sport Medisch Adviescentrum. Met behulp van sensoren wordt de druk op je zadel dynamisch gemeten. Aan de hand van de uitslagen van de test kan een passend zadel geadviseerd worden. 

2. Monteer je zadel op de juiste manier

Je kunt het zadel het best zo recht mogelijk monteren en licht kantelen waar nodig. Soms zijn zadels te ver voorover of achterover gekanteld waardoor de druk op de schaamstreek of het zitvlak te groot wordt. Bovendien zit je niet goed op je fiets waardoor je klachten kunt krijgen.

3. Verzorg je achterste

Elke ren(st)er heeft wel eens een geïrriteerde huid rondom het zitvlak na een training, toertocht of wedstrijd. Met name na meerdere lange etappes in bijvoorbeeld een etappekoers. Het is dan ook zaak het zitvlak goed te verzorgen tijdens en na het fietsen. Tijdens het wielrennen kun je zinkzalf gebruiken voor je zitvlak. Deze zalf blijft onder alle omstandigheden goed op de huid zitten en beschermt je achterste. Na een training of wedstrijd volstaat een verzorgende zalf zonder toevoegingen.

4. Draag een fietsbroek met een goede zeem

Een fietsbroek voorkomt klachten zoals een geïrriteerde huid, schuurplekken en zadelpijn. De zeem absorbeert zweet, geeft demping en zorgt voor comfort. Bezuinig niet op een goede fietsbroek. En misschien overbodig: draag GEEN onderbroek onder je fietsbroek;)

5. Was je fietsbroek

Na een dag lang hard werken is het verstandig je fietsbroek in de wasmand te gooien. Was je broek met anti-bacterieel wasmiddel zodat kleien bacteriën zich niet in jouw zeem kunnen nestelen. Zij zorgen ervoor dat je irritatie aan je zitvlak kunt krijgen.