10x Tips voor het rijden over kasseien

In het voorjaar is het wekelijks genieten van de Monumenten in de wielersport. Eendaagse wielerkoersen die het uiterste vragen van renners. Tijdens deze prestigieuze klassiekers is het afzien op steile klimmen en oneindige kasseienstroken.

10x Tips voor het rijden over kasseien

Waag jij je dit seizoen aan de kasseienstroken uit de Ronde van Vlaanderen of de Hel van het Noorden? Of zoek je de kasseien van Drenthe of Zeeuws-Vlaanderen op? Met deze tips vlieg je over deze hobbelige secties en ben je jouw fietsmaten te snel af.

In het boek KOERSEN OVER KASSEIEN & KIEZELSTENEN worden de kasseienstroken in Nederland letterlijk op de kaart gezet.

De voorbereiding op je kasseienrit is essentieel. Zorg dat je jouw racefiets kasseienproof maakt. Sommige racefietsen zijn speciaal ontwikkeld voor ruw terrein. Ze hebben een langere wielbasis en een ontspannen houding voor meer stabiliteit. De Specialized Roubaix – wat wil je met zo’n naam – heeft zelfs vering in de stuurpen die trillingen absorbeert. Ook de achterkant is gemaakt om impact op je lichaam zoveel mogelijk te beperken. Het frame en de zadelpen bevatten hebben dempende eigenschappen. Heb je geen profploegenbudget? Dan kun je met kleine aanpassingen je rit een stuk comfortabeler maken.

Op de site van SPECIALIZED lees je meer over de Roubaix.

1. Brede banden

Moderne racefietsen worden steeds vaker uitgerust met bredere banden (25 of zelfs 28 mm) in plaats van de ‘oude’ 23 mm standaard. Continental stelt dat het comfort met 20% toeneemt als je de 23 mm banden vervangt door 25 mm banden en dat de toename zelfs 80% is bij vervanging van een 23 mm band door een 28mm band. Voor meer comfort is het belangrijk dat je de bandenspanning aanpast aan de breedte van je band. Kies op de kasseienstroken voor een maximale bandenspanning van 6 of 7 bar (afhankelijk van je gewicht). Sommige profs rijden zelfs met een spanning van 4,5 bar. Heb je geen materiaalwagen of dure velgen? Dan adviseren wij je om iets meer lucht in je banden te pompen;)

Johan vertelt je meer over de voor- en nadelen van BREDE RACEFIETSBANDEN.

2. Alu velgen

Je banden zijn het gevoeligste onderdeel van je fiets op een kasseienstrook. Maar ook je velgen zijn extra kwetsbaar. Kies voor aluminium velgen op de kasseien. Deze hebben over het algemeen een beter dempend vermogen en zijn bij vervanging of reparatie minder kostbaar dan carbonvelgen.  

Een van de vele stroken in de klassieker Parijs-Roubaix

3. Stuurlint

Je handen, polsen en armen krijgen behoorlijk wat te verduren tijdens een hobbelige rit over kasseienstroken. Monteer een stuurlint met goede dempende eigenschappen. Sommige linten zijn voorzien van een gel pad die schokken beter absorbeert.

4. Training

Het fietsen van de Ronde van Vlaanderen cyclo vraagt meer van je lichaam dan een rondje door de polder. Het is afzien op steile klimmen zoals de Koppenberg of de Oude Kwaremont en op de diverse kasseienstroken wordt je lichaam goed door elkaar geschut. Bereid je zowel fysiek als mentaal goed voor op een helse tocht.

Delta Cycling teammanager Jim van de Berg vertelt meer over TRAINING voor jouw uitdaging. 

5. Fietscheck

Een standaard fietscheck voordat je op pad gaat is altijd een goed idee. Controleer je bandenspanning, zorg dat je remmen goed werken en dat je wielen en stuur goed vast zitten voordat je op je fiets springt. Dokker je over kilometers kasseien? Ben dan extra streng. Zorg dat de boutjes van je zadelpen en stuur goed zijn aangedraaid, zet je zadeltas stevig vast en zorg voor houders die je bidon strak vastklemmen. Niets zo vervelend wanneer je over een slingerende bidon van je fietsvriend(in) gelanceerd wordt.      

NTFU-instructeur Lammert laat je zien hoe je een snelle FIETS- EN HELMCHECK uitvoert.

6. Armen ontspannen

Tijd om te fietsen! Wanneer je een strook nadert, positioneer je handen dan op het rechte deel van je stuur of in de beugels, ontspan je armen en laat de fiets het juiste spoor kiezen. Plaats je handen niet op de remgrepen, je hebt daar minder grip en het stuur stuitert snel uit je handen. Voorkom ook het strekken van je armen en polsen. Dat ga je snel voelen naar een paar kilometer kasseien.

7. Juiste spoor

Fietsen over de rug van de kasseienstrook is de beste keuze. De kasseien liggen daar het beste doordat ze op deze plek het minst beschadigd worden door (landbouw)verkeer. Daar is het wegdek ook het schoonst. Aan de randen van de stroken verzamelen je banden veel vuil en gruis wat tot een lekke band kan leiden.

8. Anticipeer

Kijk niet een metertje voor je voorwiel maar kijk ver vooruit zodat je kunt anticiperen op gaten in de weg en scheef liggende kasseien kunt vermijden. Je wordt bovendien minder snel verrast door een verraderlijk klimmetje.

9. Zwaar verzet

Kies voor een zwaar verzet en druk je gewicht achterop je zadel voor betere grip. Probeer je snelheid vast te houden zodat je niet van de ene kuil naar de andere botst maar als het ware over de kasseien heen vliegt. Kies uiteraard niet voor een te zware versnelling waardoor je halverwege stilvalt. Voorkom dat je op de pedalen moet gaan staan. Je gewicht verschuift vanaf je achterwiel waardoor je grip verslechterd. Vooral tijdens natte omstandigheden is dit een no-go.

10. Stoempen

Kasseien rijden is afzien, kilometers lang op de pedalen stoempen! Houd tempo en bijt door. Dan ligt die ellendige strook snel achter je.