Test: Trek Domane ALR4 Disc

Schokabsorptie en een ontspannen zithouding, dat is waar het om draait bij de Domane, de op en top comfortracer van Trek.

Test: Trek Domane ALR4 Disc

Comfort begint bij het frame. Aan de achterzijde wordt de trillingdemping op een hoger plan gebracht door Trek’s IsoSpeed systeem. De zitbuis kan via een kogellagerdraaipunt scharnieren ten opzichte van  bovenbuis, waardoor die de vrijheid heeft om over de hele lengte te buigen. Trillingen in het zadel worden zo afgevlakt.

Het effect bij dit alu frame is lang niet zo sterk als bij de carbonversie van de Domane, maar wel merkbaar. Voeg daarbij het luchtkusseneffect van volumineuze 32 mm banden en je bent klaar voor een opmerkelijke rijbeleving.

"Een paar profielbanden eronder en je hebt ook een mooie gravel racer"

De drempels met kasseitjes, waarmee mijn woonplaats is bezaaid, lijken opeens opnieuw gelegd. Waar ik normaal uit het zadel kom om een aanslag op mijn achterste te ontlopen, blijf ik nu lekker zitten. De spatbordoogjes heb je al; een paar profielbanden eronder en je hebt ook een mooie gravel racer.

Veilig remmen

De houding is ontspannen rechtop, zelfs zonder spacers onder de stuurpen. Het stuur komt circa 4 cm hoger uit dan bij de klassieke race geometrie. Wil je wel die pluche ride, zonder zo ver rechtop te zitten? Neem dan een framemaat kleiner dan je gewend bent en wissel naar een langere stuurpen.

Een andere feature dat je als comforttoevoeging kan zien zijn de schijfremmen. De bedienkracht daarvan is namelijk geringer dan van velgknijpers, vooral in de regen. Dat ze dan véél beter remmen is een dikke veiligheidsplus.

De focus op comfort heeft ook een andere kant. Zo’n sophisticated frame en de disc stoppers kosten wat. Waar de meeste A-merk-fietsen op dit prijspunt tenminste met 11-speed Shimano 105 zijn getooid (ook Trek’s Emonda), doet de Domane het met Tiagra en een verzet minder.

Zou dit de huidige topgroep van Shimano zijn, dan zouden we die met zijn allen roemen om de uitstekende werking. Door het bestaan van 105 en Ultegra weten we alleen dat het perfecter kan, nóg lichter schakelen met een nog duidelijker klik. Tiagra is dus prima, net als de overige afmontage met Trek’s eigen merk Bontrager, alleen niet het allerlichtste.

Comfortabel toeren

Samen met de extra massa van de brede banden en de schijfremset telt het op tot een lome 9,89 kg voor maat 54. Je voelt dat je daardoor minder makkelijk op gang komt. Voor comfortabel toeren is dat geen beletsel. En dat is precies waar deze racer in uitblinkt. 

Prijs: 1.599 euro

Prijs: Trek