Test: Cube Attain GTC Pro

Van Cube testen wij het instapmodel carbonracer, zodat we ons een beeld kunnen vormen van de verschillen met de in deze prijsklasse gangbaardere alu fietsen.

De Attain GTC Pro is qua roots een comfort racer. Dat merk je aan allerlei zaken. Allereerst de zitpositie met een stuur dat 4 cm hoger uitkomt dan bij de klassieke race geometrie. Het vrij zachte en brede zadel en een goed dempend stuurlint completeren het plaatje. Deze carbonfiets is met 8,26 kilo voor maat 53 één van de lichtere in het testgezelschap. Bovendien zorgt dit materiaal voor meer flex in de zitbuis, wat de trillingen in het zadel afvlakt. Ze komt in dat opzicht in de buurt van de alu Trek Domane, die van het vermaarde ISO speed systeem is voorzien, maar carbon eigenschappen ontbeert.  

"Hiermee sluit ik net zo makkelijk aan bij snelste groep als bij de gezellige toerders binnen mijn club"

Het maakt de Cube tot een alleskunner. Behoorlijk comfortabel enerzijds, maar ook stijf en licht genoeg voor klimwerk en om vlot te accelereren. Hiermee sluit ik net zo makkelijk aan bij snelste groep van mijn fietsclub als bij de gezellige, wat gezapiger toergroep. Wil je ook af en toe echt snel, dan zit de recht-op-houding enigszins in de weg. Gaat je voorkeur uit naar een voorover “aero” positie, kies dan een framemaat kleiner dan je gewend bent in combinatie met een langere stuurpen.

Afvalkuurtje

De perfect schakelende en remmende 11 speed Shimano 105 groep is vrijwel compleet; geen mix met ander spul op de Jagwire kabels na. Die hebben op de prestaties geen merkbaar nadelige invloed. De Mavic Aksium wielset is ook een beetje aangepast, vermoedelijk voor een vriendelijker prijsplaatje. De standaard platte aero spaken maakten plaats voor ronde exemplaren, behalve -da’s opmerkelijk- aan de aandrijfzijde achter. Die bezuinigingsronde blijkt tevens een afvalkuurtje, want de weegschaal toont 1807 gram tegen een fabrieksopgave van 1880 gram voor de ‘echte’ Aksiums!

Weinig verschil

De 25 mm brede Continental vouwbanden zijn van het type Grand Sport Race, dat niet (meer) in de winkel te koop is. Ze zijn zwaarder dan de bekende Grand Prix’s van hetzelfde merk en hebben een minder geavanceerde loopvlaksamenstelling. In de praktijk kan ik het verschil nauwelijks duiden. Bij de verdere afmontage treffen we uitsluitend Cube’s eigen merk, mooi spul.

De Attain GTC Pro blinkt niet opvallend uit op één punt, maar is over de hele linie gewoon goed. Dat maakt het tot een fijn rijdende fiets, waarmee ik graag onderweg ben.

Prijs: 1.599 euro

Info: Cube