5x MTB-skills tijdens trailrunning

Ga je in de wintermaanden liever hardlopen dan fietsen? Met deze 5 tips adopteer je je mountainbike skills bij het rennen.

5x MTB-skills tijdens trailrunning

Zoals in dit artikel al naar voren kwam, is hardlopen prima te combineren met trainingen op de fiets. En zeker in de wintermaanden spaar je hiermee veel poetswerk. Als mountainbiker kun je bovendien een aantal technieken en handigheden toepassen bij het trailrunnen.

Tip 1: “Lees” het terrein

Als mountainbiker zie je geen zand, stenen, modder en wortels op het pad; je ziet mogelijkheden en beperkingen. Sommige elementen kun je gebruiken (bijvoorbeeld voor grip om te remmen, of als schans voor een sprong), en sommige elementen vormen een obstakel of risico.

Op dezelfde manier kun je ook als hardloper naar het terrein kijken. Welke elementen biedt het pad, en hoe kun je er je voordeel mee doen? Zoek vooral naar plekken met grip, een stabiele ondergrond en een veilige plek om je voet te laten landen en weer af te zetten. Het loont voor elke stap die je zet, want bij elke stap kun je snelheid maken, houden, vertragen of zelfs geblesseerd raken.

Tip 2: Zoek geschikte landingsplekken

Waar moet je bij het plaatsen van je voeten dan op letten? Een paar punten om naar te kijken:

  • Zoek het laagste punt op het pad op; hier kun je niet vanaf glijden of vallen
  • Stap bovenop stenen en niet ertegenaan
  • Gras is een groene oase van grip en stevigheid in een glibberige, zompige woestijn van modder
  • Een dunne laag grind of kiezel is meestal een veilige, betrouwbare én comfortabele ondergrond
  • Zoek in bochten naar een opstaande rand of een komvorm. Net als op een BMX-racetrack heb je hier veel grip en hoef je niet af te remmen

Tip 3: Stippel je lijn uit

Als je eenmaal je radar voor obstakels en hulpmiddelen hebt geactiveerd, kun je – net als op de mountainbike – een lijn gaan uitstippelen over de ondergrond. Natuurlijk ben je te voet niet beperkt tot een lijn, en kun je je voeten plaatsen waar je wil. Maar door een lijn aan te houden ga je je voeten automatisch meer recht onder je bovenlijf plaatsen (en niet ernaast) en ga je het meest efficiënt met je energie om.

Tip 4: Blijf overeind

Fietsen heeft alles te maken met balans en om balans te houden bevindt je lichaamszwaartepunt zich bij voorkeur recht boven het contactpunt van de banden met de ondergrond.

Hetzelfde geldt voor hardlopen: om efficiënt en in een vloeiende lijn te lopen, moeten je voeten recht onder je bovenlijf landen. Of beter gezegd: recht onder je lichaamszwaartepunt. Niet ernaast, en niet ervoor of erachter. In het terrein is dit essentieel om bij elke stap grip te hebben, je evenwicht te bewaren en vaart te behouden.

Tip 5: Schakelen

Op de mountainbike heb je een ruime keuze aan versnellingen tot je beschikking, waardoor je voor een klim een lichter verzet kunt nemen. Zo kun je bergop dezelfde trapfrequentie en dezelfde pedaalkracht aanhouden.

Je lijf heeft een vergelijkbare oplossing. Door bergop je pasgrootte te verkleinen, kun je met dezelfde intensiteit blijven rennen als op een vlak stuk. Je snelheid neemt af, maar je raakt niet buiten adem en hoeft bovenaan de klim nauwelijks te herstellen.

Foto: mihtiander / 123RF Stock Photo