Fietsen op de weg: 6x alternatieven

Ben jij één van die supersportieve bikkels die ook in de wintermaanden stug doorfietst op de weg? Iemand die zich niet laat tegenhouden door de elementen? Klik dan vooral weg. Fiets je 's winters liever niet op de weg, lees dan onze 6x alternatieven.

Fietsen op de weg: 6x alternatieven

1. Indoor fietstrainer

Maar waarom zou je eigenlijk binnen gaan trainen? Die vraag is simpel te beantwoorden. Nooit meer wind tegen, nooit meer verrast worden door een regenbui en nooit koude voeten en witte, koude vingers! De fiets blijft schoon en je glijdt niet uit over gladde herfstblaadjes. In de winter geen pekel tussen de oh zo gevoelige ketting en cassette. Genoeg redenen om in herfst en winter binnen te trainen.

Is binnen trainen dan echt alleen maar rozengeur en maneschijn? Nee, aan elk voordeel zit ook hier weer een nadeel. Buiten geniet je van de natuur en je maakt een praatje met je fietsvrienden. Op de fietstrainer blijven het toch vaak eenzame uren.

Maar wat is er zoal te koop aan fietstrainers? Wij bespreken de verschillende modellen.

2. Het bos in

170.000 Wielrenners fietsen ook op de mountainbike blijkt uit de Wielersportmonitor. De meeste van hen verruilen de wegfiets vanaf oktober voor de mountainbike. Op een mountainbike beweeg je actiever omdat je continue omhoog en omlaag fiets, anticipeert op obstakels en over bochtige singletracks stuurt. Daardoor heb je het minder koud. Bovendien profiteer je van de beschutting van de bomen. De elementen hebben daardoor geen vrij spel.

Is mountainbiken dan een wintersport? Nee, natuurlijk niet. Mountainbiken doe je het hele jaar door. Elk jaargetij heeft zijn eigen plus- en minpunten.

Leave no trace! Regent het al dagen? Sla dan een weekje over. Lees de column hier.

3. Sportschool

Heb je geen Tacx op zolder? Sluit dan een winterabonnement bij de sportschool af en stap op de spinningfiets. Spinning (ook wel RPM genoemd) is een prima manier om je conditie op te pijl te houden. Bovendien is een spinningklasje veel gezelliger dan alleen op zolder fietsen.  

Daarnaast kun je in wintermaanden je spieren goed trainen. Wielrenspecifieke krachtoefeningen zoals squats, lunges en bankdrukken zijn een mooi alternatief voor het buiten fietsen. Onderzoek laat namelijk zien dat je hiermee je duurprestaties kunt verbeteren. Wanneer je jezelf toch naar de sportschool hebt gesleept kun je net zo goed een aantal core stability oefeningen doen. Een sterke romp zorgt voor een effinciënte controle en overbrenging van kracht; van de extremiteiten naar de romp en andersom. Bovendien verklein je de kans op lage rugklachten. Een veelgehoorde blessure bij wielrenners.

Lees meer over wielerspecifieke krachttraining en core-stability oefeningen.

4. Hardlopen

Hardlopen kan een prima aanvulling zijn op je training of als alternatief voor het fietsen in de wintermaanden. Bij hardlopen wordt net als bij het fietsen een groot beroep gedaan op spiergroepen in het lagere deel van het lichaam, zoals de lage rugspieren en de beenspieren. De specifieke inzet van de spieren verschilt wel iets van de fietsbeweging, maar de spieren in het bovenste deel van het lichaam, zoals schouders, bovenarmen en hoge rug worden ook aangesproken. Dit alles maakt dat hardlopen een completere workout is dan fietsen. Het verbetert de stabiliteit van het lichaam en maakt je in zijn totaliteit sterker. Wist je dat een training van minder dan een uur al een positief effect heeft op de conditie? Op de fiets ben je twee keer langer onderweg.

Lees meer over hardlopen als alternatieve training.

5. Wielerbaan

Vroeg donker, koud en slecht weer. De indoor wielerbaan biedt uitkomst. Baanwielrennen is erg geschikt voor het verbeteren van je traptechniek en de stuurvaardigheid. Ook leer je anticiperen op allerlei mogelijke situaties. Bovendien verhoog je je trapfrequentie. Daarmee verhoog je dus ook je snelheid op de weg.

Lees onze 4x tips voor beginnende baanwielrenners.

6. Overdekt mountainbikeparadijs

Pumptracks, een dirtlijn en XC mountainbikeroutes. Je vindt het in Wood15, een overdekt mountainbikeparadijs in Sittard. In een oude fabriekshal hebben initiatiefnemers Jaap en Marc verschillende lijnen gebouwd. Leuk detail: 99% van het gebruikte materiaal voor het indoor bikepark is hout.

Michel bracht een bezoek aan Wood15. Lees zijn verslag hier.

Fiets je toch liever buiten? Houd je lichaam dan warm én bereid je voor op regen en wind.


Meer tips & tricks?

Fietssport Magazine is hét tijdschrift voor sportieve wielrenners en mountainbikers. Elke 2 maanden ontvang je inspiratie, persoonlijke verhalen, nieuws uit de branche, reisverhalen en tips over training, voeding en gezondheid, zo op je deurmat.

Meer info

Deel dit artikel

Dit vind je misschien ook interessant