Eerste indruk Specialized Epic

De Specialized Epic is een begrip in de XC-wedstrijdscene. Halverwege de jaren '90 werden al wedstrijden gewonnen op deze bike. Toen nog met velgremmetjes, maar wel al met het FSR-systeem. Een systeem dat je niet langer terugvindt op de 2018 Epic.

Eerste indruk Specialized Epic

Op pad met de Epic Pro. Een XC racemachine met een stijf en vederlicht carbon frame, carbon Roval Control Pro wielen met Fast Track banden (beide uit de Specialized stal), XO1 Eagle groep, Sram Level remmen en een SID Brain vork van Rockshox. Naast ‘kleine’ upgrades, zoals Boost naven voor extra stijfheid en een bredere zadelpen zodat er plaats is voor een dropperpost, is er op belangrijke punten aan de bike gesleuteld.

Krachtige Sram Level remmen.

Bye bye FSR

Halverwege de jaren ’90 introduceerde Specialized het systeem FSR (Future Shock Rear). Sinds die tijd worden alle fully’s hiermee uitgerust met een scharnierpunt in de achterbrug. De 2018 Epic breekt voorlopig als enige bike met dit systeem. De Horst-link – kenmerkend voor het systeem – verdwijnt en is opgevangen door een lichte flex in de achterbrug. De carbon achterbrug veert een beetje door, doordat Specialized de framebuizen onder handen heeft genomen. Merk je daar tijdens het fietsen veel van? Nee. Het verdwijnen van de het FSR-systeem leidt wel tot een enorme gewichtsbesparing.

Op dieet

De Epic was nooit het dikkertje van de klas, maar hij is nu nog lichter geworden. Het frame van de S-Works-variant van de Epic weegt 345 gram minder, de Expert en Comp wegen zelfs 525 gram minder. Een groot deel van de besparing is te danken aan de vernieuwde achterbrug.

Brain 2.0

Het Brain-systeem herkent het verschil tussen input van de rijder (trapbeweging) en input van de ondergrond, zoals stenen, wortels en kuilen. Voor de 2018 Epic heeft Specialized samen met RockShox het systeem doorontwikkeld tot een 2.0 versie. Brain 2.0 is gevoeliger en de timing is verbeterd. Dat komt mede door de positie. Zat de Brain eerst nog op de staande achterbrug, nu zit de demper op de liggende achterbrug vlakbij de achteras. Brain 2.0 heeft vier standen. Zet je ‘m open, dan rijdt de Epic als een fully. Staat de Brain dicht dan voelt de bike als een hardtail.

Moderne XC geometrie

De belangrijkste verandering is misschien wel de geometrie. De Epic is een echte racebak ontwikkeld voor XC-wedstrijden. Omdat deze de laatste jaren meer eisen stellen aan de rijders en fiets, heeft de nieuwe Epic een progressievere geometrie. De reach is 1 cm langer geworden en de stuurpen is verkort van 90 naar 75 mm. Daardoor is de fiets beter in balans op technische secties en stuurt de Epic directer. Geen paniek XC-fanaten..., de houding blijft heel sportief. 

Eerste bevindingen

Tijd voor een testrit. Vanuit het Europese hoofdkwartier van Specialized in ’s-Heerenberg is het maar een klein stukje rijden naar de Montferland-route. Een echt XC-rondje met, voor Nederlandse begrippen, veel hoogtemeters. Op papier ideaal terrein dus voor de Epic. Het eerste stuk besluit ik de Brain ‘dicht’ te zetten. Ik merk dat de wortels moeiteloos worden weggefilterd. Bij elke oneffenheid voel je een klein tikje van onder. In het begin valt dat op, maar went heel snel. De Brain werkt zonder horten en stoten en de tikjes blijven subtiel.

Bij het eerste klimmetje knal ik zo snel mogelijk naar boven. Halverwege ga ik op de pedalen staan. Alsof je op een hardtail omhoog rijdt. Elke trap is raak. Er gaat nauwelijks energie verloren in het veersysteem. Bovenaan de klim test ik de andere instellingen. Je merkt duidelijk verschil. Vol open rijdt de Epic als een fully. Met slechts 100 mm veerweg, dat dan weer wel. Helemaal dicht dus als een hardtail. Standje 3 (van de 4) is mijn favoriet. Je profiteert van het corrigerende vermogen van de achtervering, maar hebt toch nog het gevoel dat je op een hele snelle racebak zit.

Een minpuntje van de Epic is het ontbreken van een dropperpost. Wanneer je een fiets ontwerpt voor technischere XC-parcoursen mag een dergelijke zadelpen wat mij betreft niet ontbreken. Voor Nederland meestal niet nodig, in de Ardennen al heel fijn.

Voor wie?

De Epic is een hele snelle racebak voor wedstrijdrijders of voor mensen die Strava KOM’s verzamelen. De fiets voelt zich in Nederland op elk parcours thuis en kan zich in de Ardennen ook nog prima vermaken. Ga je het hooggebergte in of heb je een meer trail-georiënteerde rijstijl, kies dan voor een andere bike. Daarnaast zul je je vrouw of vriendin lief aan moeten kijken. De Epic Pro kost een slordige € 7.000,-. Hoef je geen verantwoording af te leggen, heb je een dikke portemonnee en houd je van heel snel fietsen? Kopen die hap.

"De Epic is een hele snelle racebak voor wedstrijdrijders of voor mensen die Strava KOM’s verzamelen."

Modellen

S-Works Epic XTR Di2 € 9.999,-
S-Works Epic XX1 Eagle          € 8.999,-
Epic Pro     € 6.999,-
Epic Expert     € 4.999,-
Epic Comp Carbon         € 3.999,-
Epic Comp        € 2.999,-
S-Works frameset (vork + demper)   € 5.299,-

Meer reviews lezen?

Upgrade naar een PLUS-account. Je ontvangt dan 6x per jaar Fietssport Magazine, het grootste fietsblad van Nederland, boordevol tips, inspiratie en reviews.

Maak een account aan

Deel dit artikel

Dit vind je misschien ook interessant