Overleef de LBL Ardennen Classic: 5x tips

Luik-Bastenaken-Luik is een echte wielerklassieker. De ronde wordt al 1892 verreden. Eind april racen de profs over de talloze heuvels en kasseienstroken in Wallonië. Ook wordt er al jaren een toerversie georganiseerd.

Op zaterdag 12 augustus organiseert Le Champion de 35e editie van de LBL (Luik-Bastenaken-Luik) Ardennen Classic. Een pittige tocht met steile klimmen en - in de langste route - meer dan 3.500 hoogtemeters. Fiets jij dit jaar de LBL Ardennen Classic en heb je het hele jaar keihard getraind voor deze monstertocht? Dan hebben wij nog een paar last-minute tips voor je.

1. Verdeel je krachten

Deze tocht door de Ardennen is net even wat anders dan dat vlak rondje door de polder. Juist als je denkt dat het lekker gaat duikt er weer een pittige klim op. Het zwaarste deel van de tocht zit in de laatste 80 km. Ga daarom niet te hard van start en spraar je krachten voor dit stuk. Geef je benen tussen de klimmetjes door zoveel mogelijk rust. Trap het melkzuur er rustig uit in de afdalingen en kies voor een licht verzetje op de tussenstukken. Verboden te harken of te stoempen dus! 

Je hoeft helemaal niet te 'stoempen'. Wanneer je op souplesse naar boven peddelt, ben je vaak nog sneller ook. Harry legt je hier uit waarom. 

2. Eet en drink regelmatig

Tijdens Luik-Bastenaken-Luik komen er zoveel indrukken op je af. Zoveel deelnemers, het prachtige Waalse platteland en niet te vergeten de ene spectaculaire klim na het andere. De tijd vliegt en voor je het weet zit je alweer een uur op de fiets… en heb je nog niets gedronken of gegeten. Terwijl het tijdens zo’n lange tocht juist belangrijk is dat je op tijd begint met eten. Wanneer je te laat begint, zul je het aan het eind moeten bezuren. Kijk daarom of je een wekkertje kunt zetten dat je met een vaste frequentie herinnert om te eten en te drinken of spreek met je fietsmaten af dat jullie elkaar eraan herinneren.

Check onze tips over wat en hoeveel je moet drinken en eten tijdens een lange tocht. Zo voorkom je een hongerklop en zorg je dat de man met de hamer je niet velt. 

3. Kies het juiste verzet

Voor deze tocht heb je ijzersterke kuiten en een nog sterker moraal nodig. Toch is het slim om nog eens kritisch naar je verzet te kijken, d.w.z. hoe licht je maximaal kunt schakelen tijdens deze tocht. De klimmetjes zijn niet kilometers lang, maar pittig zijn ze wel. Heb jij bij een Hollandse brug of viaduct al moeite om soepel boven te komen? Dan is het wellicht verstandig om nog eens langs je fietsenmaker te gaan voor een lichter verzet. Het minimaal aanbevolen verzet voor deze klassieker is 39×26/28/30. 

Belangrijk op de Belgische heuvels: kies het juiste verzet.

4. Wees voorbereid op alle weersomstandigheden

Wie wel eens in de Ardennen heeft gefietst, weet het: in de Ardennen kan het flink spoken. Hoewel we natuurlijk hopen op een stralende zomerdag, moet je op alle weersomstandigheden voorbereid zijn. Niets vervelender dan kilometers lang met soppende schoenen te fietsen. Zorg er dus voor dat je – nadat je de weersvoorspellingen hebt gecheckt - waterdichte overschoenen  hebt en stop op z’n minst een compact regenjasje in je achterzakje.

Check het actuele weerbericht in Luik hier.  

5. Herstel

Zitten de 125, 170 of 233 kilometers erop? Gefeliciteerd met je medaille! Het is tijd om te relaxen. Zorg voor voldoende eiwitten en leg de beentjes lekker omhoog. 

De inname van voldoende eiwit via je dagelijkse voeding is essentieel voor een optimaal herstel na inspanning. Lees hier waarom en bekijk ons recept voor een heelijk bakkie sportkwark.

Tekst: Inge Nijenhuis