Met juiste voeding minder spierpijn

Met de juiste voeding heb je minder snel last van spierverzuring, zoals kramp en spierpijn. Welke voeding kun je het beste tot je nemen en welke kun je beter vermijden?

Als je zo basisch mogelijk eet, dat wil zeggen veel groente en fruit (tot wel 70 procent van wat je per dag naar binnen werkt) en sterk verzurende producten vermijdt, heb je minder kans op verzuring tijdens je fietstocht. Een overzicht van basisch en verzurend voedsel.

Zeer sterk verzurend

Koffie, alcohol, zwarte thee, frisdranken, kunstmatige zoetstoffen, varkensvlees, alles wat suiker of witte bloem bevat.                    

Sterk verzurend

Vlees, vis, kaas, dierlijk vet, melkproducten, vooral de whey poeders.

Licht verzurend

Noten, zaden, pitten, volkoren granen, peulvruchten, koolzuurhoudend water, honing en eieren.

Basisch voedsel

Groente (sap), banaan, fruit (met mate, niet alle fruitsoorten zijn basisch), gedroogd fruit, maïs, kokos, kruiden, kruidenthee, aardappelen (ook zoete) gekiemd graan, peulvruchten, amandelen, paranoten, zwarte olijven in olie, olie van koude persing, kastanjes, amandelpasta en amandelmelk.

Meer over spierverzuring lees je hier

Meer interessante tips & tricks lezen?

Upgrade naar een PLUS-account. Je ontvangt dan 6x per jaar Fietssport Magazine, het grootste fietsblad van Nederland, boordevol tips, inspiratie en reviews.

Upgrade naar PLUS

Deel dit artikel

Dit vind je misschien ook interessant