De juiste bandenspanning

Het wordt nog wel eens vergeten: checken of de banden nog de juiste spanning hebben. Zijn de banden te zacht, dan zijn ze sneller aan vervanging toe, pomp je ze te hard op, lever je in op comfort.

De juiste bandenspanning

Controleer voor iedere tocht of training de bandenspanning. Te weinig lucht in je banden geeft extra rolweerstand, je banden slijten sneller, er ontstaan scheurtjes in de zijwand van de band en je hebt meer kans op lekrijden (‘snakebite’, stootlek). De aanbevolen en maximale bandenspanning staan vaak op de buitenband aangegeven in bar of psi (100 psi = 7 bar). Pomp ze ook weer niet te hard op, want dan rijd je niet comfortabel.

Meten = weten

Gebruik een manometer om de bandenspanning in te stellen. De algemeen bekende controle met je duim is niet erg betrouwbaar, omdat vanaf circa twee bar alle banden relatief hard aanvoelen. Een fietspomp met een geïntegreerde manometer is dan ook een  zinvolle aanschaf voor elke sportieve fietser.

Een standaardregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Weeg je 80 kg? Dan pomp je dus 8 bar in je band. Hoe zwaarder je bent, des te verder wordt je band namelijk ingedrukt door je lichaamsgewicht. Let op! Zorg dat je de maximale bandenspanning niet overschrijdt. Bovenstaande vuistregel is een suggestie. De bandenspanning is ook afhankelijk van het wegoppervlak (kasseien of asfalt), gewenste comfort en weersomstandigheden.

Offroad

In tegenstelling tot racefietsen worden de banden bij mountainbikes niet hard opgepompt. Bij een lagere bandenspanning heb je meer demping, meer grip (door een groter contactoppervlak met de grond) en ga je harder. Te weinig druk in je banden vergroot de kans op lekrijden (‘snakebite’, stootlek).

Op mountainbikebanden wordt – naast de maximale bandendruk – ook vaak een minimale bandendruk opgegeven. De druk in je banden is naast je gewicht ook afhankelijk van de ondergrond (modderig of hard?), rijstijl en velgbreedte. De bandenspanning is dus heel persoonlijk. 

Vittoria heeft de app iTire ontwikkeld om de (ideale) bandenspanning van je mountainbike of racefiets te bepalen. Handig!


Meer tips?

Wil je meer goede tips lezen? Check dan regelmatig onze site, schrijf je in voor de nieuwsbrief en upgrade naar een PLUS-account. Je ontvangt dan 6x per jaar Fietssport Magazine, het grootste fietsblad van Nederland, boordevol tips en inspiratie.

Upgrade naar PLUS

Deel dit artikel

Dit vind je misschien ook interessant