Plusbanden: een maatje meer?

Mountainbikebanden worden steeds breder. Wat levert al dat extra rubber rond de velgen ons, mountainbikers, op? En kleven er nadelen aan het rijden met van die brede sloffen? Wij zochten uit of het tijd is voor een bandenwissel.

Plusbanden: een maatje meer?

De Fatbike, de fiets met zijn extreem brede banden heeft de mountainbikewereld flink door elkaar geschud. En nog steeds zijn er naschokken voelbaar. Onder de naam Plus brengt de een na de andere bandenproducent extra brede modellen op de markt en dreigt er een tsunami aan nieuwe mountainbikebanden. Wat zijn dat eigenlijk, die Plusbanden, en hebben ze ons iets te bieden? Of zijn ze gevuld met gebakken lucht?

Fatbike, 29+ en 650B+

Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we terug naar de vier tot vijf inch brede banden van de Fatbike. Met deze banden rolt de fiets als een tank over alle obstakels heen en lijken de wielen te blijven drijven op sneeuw en mul zand. Maar dat is nog niet alles. De grip is fenomenaal en de rolweerstand laag. Door het enorme volume is het rijden met een lage bandenspanning geen enkel probleem en dat levert een hoog comfort op.

Fatbikebanden hebben ook een keerzijde: er draait flink wat gewicht om de assen, gewicht dat je voelt als je accelereert of klimt. Kan het niet een inch minder? Die vraag stelden de bandenproducenten zich ook en zo werd de Plusband geboren. Een band met een breedte van drie inch met een plus aan grip en comfort bij een nog enigszins acceptabel gewicht. De Plusband is er voor zowel Twentyniners als mountainbikes met een 650B wielmaat en heten dan ook respectievelijk 29 Plus en B Plus.

Plus en min

De Plusband biedt het beste compromis tussen grip, comfort en rolweerstand enerzijds en gewicht anderzijds. Althans, op papier. Maar voordat je overgaat tot een bandenwissel is het verstandig om eerst de kleine lettertjes te lezen. Passen Plusbanden in je fiets? De meeste voorvorken bieden voldoende ruimte, maar frames zijn doorgaans niet op Plusbanden berekend. Zijn je velgen wel breed genoeg? Een Plusband gaat op een te smal velgbed bol staan waardoor het wiel de neiging heeft om over de band te wandelen als je een scherpe bocht neemt. En is de velg geschikt om er tubeless mee te rijden? Zonder binnenband zijn je wielen meteen een stuk lichter.

"De Plusband biedt het beste compromis tussen grip, comfort en rolweerstand enerzijds en gewicht anderzijds."

Maar zelfs tubeless legt een Plusband, in vergelijking met een smaller model, behoorlijk wat extra gewicht in de schaal. Je merkt dat als je de wielen op snelheid brengt of een helling op fietst. Daarnaast zorgt een Plusband voor een minder scherp stuurgedrag van het voorwiel. En pas op als het flink heeft geregend. Het brede rubber biedt weinig grip als je er mee door de modder rijdt.

Grip is ruimschoots voorhanden op een harde ondergrond of mul zand. Comfort ook trouwens. Door het grote volume slaat de band minder snel door en is een bandenspanning van minder dan één bar geen enkel probleem. Alsof je met een luchtbed om je velgen rijdt.

+ Comfort - Gewicht
+ Goede grip op harde ondergrond - Minder grip in de modder
+ Lage rolweerstand  

Wegen de plus aan comfort en grip op tegen het hogere gewicht van de wielen? Niet voor iedereen. De bandenproducenten begrijpen dat maar al te goed en brengen om die reden afgeslankte modellen van de Plusband op de markt. Neem bandenproducent Schwalbe. Het Duitse merk biedt de populaire Rocket Ron naast een Plusuitvoering van 3 inch ook aan in de breedtes 2,8 inch en zelfs 2,6 inch. Een band met een klein Plusje.

Schwalbe biedt de Nobby Nic, Smart Sam en Rocket Ron in 2,6" aan. De NN en RR zijn ook in 2,8" verkrijgbaar. Check SCWALBE.COM voor alle offroad producten.

Even wisselen?

Rijden met Plusbanden behelst meer dan een bandenwissel. Naast de achtervork van het frame moet ook het velgbed van de wielen voldoende ruimte bieden aan de brede sloffen. In de regel betekent dat de aanschaf van een nieuwe fiets: de Plusbike. Staat er niet net een splinternieuwe Twentyniner in de schuur?

De Plusband komt op een moment dat de discussie rond de wielmaten nog maar nauwelijks geluwd is. Producenten zien dat ook wel in. Toch lopen verschillende merken zich alvast warm door het kleine broertje van de Fatbike aan hun assortiment toe te voegen. Wie weet maak jij in de nabije toekomst wel een plekje vrij in jouw schuur.

Moet die ruimte dan worden opgevuld door een fiets met dikke banden? Het is de overweging waard. Vergeet niet dat een strook rubber het enige contact vormt tussen jou en het terrein. Dan kan die strook maar beter breed genoeg zijn. Hoe breed? De bandbreedte met de beste balans tussen grip, comfort en rolweerstand aan de ene kant en gewicht aan de andere kant. Met de vloedgolf aan nieuwe breedtes spoelt die band vast aan.