Fietsen in een groep: 8 gouden regels

Fiets je regelmatig samen met vrienden, clubmaten of collega's, dan is het goed om eens stil te staan bij een aantal eenvoudige regels.

Zes op de tien sportieve fietsers fietst graag in groepsverband (Wielersportmonitor 2016). Om het fietsen in een groep veilig en vooral leuk te laten verlopen is het goed om stil te staan bij een aantal eenvoudige afspraken. Hoe ritsen jullie bijvoorbeeld wanneer je wordt ingehaald, en wat zijn de afspraken over snelheid?

Deze regels zijn gebaseerd op de standpunten van wielersportbond NTFU op het gebied van veiligheid. Lees meer

1. Sociaal

Fietsen is een sociale sport. Het is niet alleen leuk om bij te kletsen tijdens de warming up, je fietst ook efficiënter en sneller door de samenwerking binnen de groep. Samen uit, samen thuis is het motto. Want als een ander jou uit de wind houdt betekent dat ook dat je op elkaar wacht als dat nodig is.

2. Materiaal op orde

Zorg dat je met een betrouwbare fiets aan de start verschijnt en neem reservemateriaal mee zodat je na pech snel weer op de fiets zit. Denk daarbij aan een reserveband, bandenlichters, een multitool en een fietspompje.

Zit er trouwens al een fietsbel op je fiets?

Check je fiets en helm voor vertrek

3. Gebruik je kop, helm op

Hoofdletsel is niet de meest voorkomende sportblessure maar wel een blessure die vaak ernstige gevolgen kan hebben. Wanneer je gaat fietsen draag je een helm. Veel meer woorden gaan we er niet aan vuil maken.

Waar let je op bij de aanschaf van een nieuwe helm?

4. Follow the rules

Het lijken open deuren:

  • houd je aan de verkeersregels;
  • houd rekening met anderen in het verkeer;
  • pas je snelheid aan binnen de bebouwde kom;
  • blijf beleefd naar andere weggebruikers en
  • rijd altijd op het aangegeven fietspad.

Zolang het parcours niet voor je is afgezet moet je je gewoon aan de verkeersregels houden, óók tijdens toertochten.

5. Follow the leader

Net als bij een voetvalteam functioneert een groep beter onder begeleiding van een aanvoerder. Bij wielrenners wordt dit de wegkapitein genoemd. Wie wil deze rol op zich nemen? Wijs een wegkapitein aan en maak afspraken over signalen en tekens in de groep.

Via de NTFU kun je een eendaagse cursus Wegkapitein volgen.


De maximale groepsgrootte voor fietsgroepen is trouwens 14 personen. Fiets twee aan twee en splits je groep op wanneer je met meer mensen op pad gaat.

6. Route bekend

Bepaal voor vertrek de route die je gaat rijden. Onderweg twijfelen of je nu links of rechtsaf moet levert irritatie op en is niet bepaald veilig. Op Fietssport vind je meer dan 600 routes die je kunt downloaden met een Fietssport PLUS-account.

Wist je trouwens dat een rondje rechtsom veiliger is dan linksom? Bij een afslag naar links kruis je namelijk het andere verkeer wat voor conflicten kan zorgen.

7. Energie op peil

Zorg dat je fit aan de start staat en eet en drink voldoende.

Bij inspanningen die maximaal een uur duren, kun je prima uit de voeten met een maaltijd tot twee uur voor de inspanning en goed drinken vooraf. Op die manier kom je met voldoende reserves aan de start en hoef je alleen in warme omstandigheden wat extra water te drinken. Zodra je langer dan een uur op de fiets zit is het belangrijk vocht, suikers en zout op peil te houden tijdens de rit.

Voeding tijdens lange ritten

Ben je verkouden of ben je recent ziek geweest? Dan heeft dit invloed op je prestaties. Misschien is het verstandig om dit keer een ritje alleen te doen zodat je zelf het tempo en het aantal kilometers kunt bepalen?

Kun je blijven fietsen bij griep en/of verkoudheid?

8. Sportief

Het is goed om sportieve ambities te hebben en uit te spreken. Welke gemiddelde snelheid houden jullie aan? Wordt er getraind voor een bepaald doel? Is er ruimte voor een korte tussensprint? Wees sportief, maar daag elkaar af en toe een beetje uit.

Dus: stem het programma en de snelheid af op het niveau van de groep en spreek elkaar aan op het nakomen van afspraken.

Have fun!