Kettingonderhoud

Deze donkere maanden betekenen automatisch extra onderhoud voor je fiets. Vooral de bescherming van de ketting tegen nattigheid, modder en pekel mag niet worden vergeten.

Kettingonderhoud

Onderhoud is erg afhankelijk van de omstandigheden waarin je fietst. Nattigheid, offroad, stof of modder vereisen frequenter onderhoud, dan rijden op droge en strak geasfalteerde wegen. Een droge rammelende ketting, verminderde schakelfunctie, chain-suck – een ketting die aan het binnenste of middelste blad plakt -, piepgeluiden uit de drive train zijn tekenen waar je op moet letten.

In de winter is het extra belangrijk om de ketting, kettingbladen, tandkransjes en derailleurwieltjes te onderhouden. Als je kiest om een 'winterslaap' voor je tweewieler in te lassen, is het verstandig om vooraf de rollers te smeren om de kans op roest te voorkomen. Als je doorrijdt op de racer of off road gaat, is het belangrijk om na elke rit consequent de ketting schoon te maken. Niet de fiets in de hoek neerzetten, maar een droge doek pakken en de rollertjes een klein beetje smeren voor en na de rit.

Verwaarlozing zorgt voor een steeds grotere aantrekkingskracht op vuil. Hoe vuiler de ketting, hoe sneller de slijtage. Het meest grove vuil kun je met behulp van reinigingsmiddel, een droge doek en een tandenborstel te lijf. De doek, al dan niet gedoopt in reinigingsvloeistof, knijp je stevig om de ketting en je draait vervolgens de crank achteruit. Met de tandenborstel of pijpenrager borstel je de rollertjes en de tandkransjes schoon en je neemt nog een keer met een droge doek de ketting af.

Wat zijn echter de juiste smeermiddelen voor de ketting? Laat de spuitbussen met alleen teflon links liggen. De naam 'smeermiddel' zegt al wat het doel is. Puur teflon is veel te vluchtig. Een goed smeermiddel kun je aan de hand van een handig foefje herkennen. Spuit het middel op een vinger en wacht een minuut. Het vluchtige spul is dan verdwenen. Een goed smeermiddel blijft wel zitten en dat is het effect wat je ook op de ketting wilt bereiken.

Het product Squirt is een generatie kettingsmeermiddel op basis van wax. Dit middel is niet kleverig en trekt geen vuil aan. De wax zorgt voor een filmlaagje op de rollertjes. Met name onder natte omstandigheden biedt dat laagje extra bescherming. Overigens is wax niet altijd dé oplossing. Als het extreem vochtig is, wil wax er nog wel eens voor zorgen dat de ketting gaat piepen. Om dit te voorkomen kun je onder de laag wax het beste op ieder rolletje eerst een klein beetje smeermiddel aanbrengen en het overtollige vet met een droge doek afnemen.

Pas op voor pekel

Als de temperaturen onder het vriespunt dalen, rijden ook de strooiwagens uit om gladheid op de wegen te bestrijden. Pekel vormt een aanslag op ons materiaal. Het is niet alleen schadelijk voor de lak en het chroom, ook de ketting blijft niet bespaard.  Pekel tast de nickel coating op de rollertjes aan. Dit kan zelfs tot kettingbreuk leiden. Het filmlaagje door de wax is niet voldoende. Desalniettemin is het reinigen met een lauw sopje met afwasmiddel na een pekelritje erg belangrijk. En vergeet het opnieuw insmeren van de ketting niet. Een andere oplossing om met een fijn gevoel de winter door te komen, is een anti-roestketting. KMC heeft hiervoor de EcoProTeQ series.


Meer tips?

Wil je meer goede tips lezen? Check dan regelmatig onze website, schrijf je in voor de nieuwsbrief en upgrade naar een PLUS-account. Je ontvangt dan 4x per jaar Fietssport Magazine, het grootste fietsblad van Nederland, boordevol tips en inspiratie.

Upgrade naar PLUS

Deel dit artikel

Dit vind je misschien ook interessant