5x Mentale trucs

Fietsen is leuker als je de grenzen van je eigen kunnen opzoekt. Voor het eerst 200 km rijden of die afdaling nemen die je nooit aan durfde. Daarvoor moet je niet alleen fysiek goed in orde zijn maar ook mentaal ijzersterk.

5x Mentale trucs

Ga je dit jaar de Marmotte fietsen of waag je je voor het eerst aan een Alpenrit op je mountainbike? Wat jouw doelstelling voor dit jaar ook is, met deze mentale trucs zorg je ervoor dat je jouw doelen behaalt. 

1. Realistische doelen

Stap je dit jaar voor het eerst op een fiets of heb je een paar jaar rustig aan gedaan? Verwacht dan niet dat je in april klaar bent voor een grote tocht. Daar is een goede basis en verantwoorde training voor nodig. Stel realistische doelen. Die ultieme uitdaging kan een jaartje wachten. Jezelf (soms letterlijk) over de kop fietsen is demotiverend en zorgt ervoor dat je fiets weer snel op zolder beland.

Check ook: 10 MTB-tochten die je niet mag missen

Check ook: 10 Tochten voor je bucketlist

2. Vier kleine successen

De weg naar succes is soms lang en kent vele hobbels. Het heet niet voor niets een uitdaging. Je moet er wat voor doen. Wanneer het te lang duurt voordat je succes ziet en geen succesbeleving ervaart, dan kan dat behoorlijk demotiverend werken. Breek jouw uitdaging op in doelstellingen en vier de kleine successen. Je eerste 100 km of een nieuw PR op je trainingsronde zijn ook prachtige resultaten.

3. Deel je doelen

Heb je een mooie uitdaging gevonden? Deel deze dan met je (fiets)vrienden. Dat maakt het moeilijker om op te geven. Je wilt immers geen modderfiguur slaan. Bovendien geven die 'thumps up' op Facebook je een behoorlijke mentale boost. Daardoor wordt het volhouden van je training net iets makkelijker. Misschien motiveer je zelfs enkele vrienden om aan te haken. Samen fietsen maakt de weg naar succes eenvoudiger.

4. Routine

Tijdens je training ontwikkel je bepaalde routine. Je wekker gaat, je leest je krantje, drinkt je koffie, controleert je bandenspanning en dan... gaan! Deze vaste rituelen kunnen je op de grote dag alvast in de stemming brengen. Bovendien verklein je de kans op verrassingen. Niets zo vervelend als je de dag van je tocht of race nog vanalles moet doen en je gestresst op je fiets stapt. 

5. Visualiseer 

Train je voor een uitdaging in Nederland? Dan helpt het om de route vooraf meerdere malen te verkennen. Je weet hoe de route in elkaar zit, waar de pittige stukken zich bevinden en je kunt de tocht daardoor alvast in je hoofd afspelen. Sportpsychologen stellen dat het visualiseren en herhalen van de route in je hoofd net zoveel effect hebben op onze hersenen als het daardwerkelijk rijden van de route.