More bike met Merida Global

M.O.R.E. Bike is de slogan van Merida en die doet het Duits/Taiwanese merk eer aan. Een meer compleet assortiment in alle segmenten vind je niet. Begin juli 2019 presenteerde Merida de 2020 bike, -onderdelen en accessoires line-up.

More bike met Merida Global

In het Beierse Ruhpolding loopt het water me uit de mond bij de aanblik van zo veel moois. Veel modellen zijn voor 2020 afgemonteerd met 1x12 groepsets waarvan ik voor het eerst ook de complete Shimano SLX-versie zag. Ook zo’n leuk detail is het handige toolsetje dat Merida heeft ontwikkeld en op veel modellen en types onder het zadel is terug te vinden.

Toolsetje

Het valt me op dat de nadruk van de MTB testmodellen op de full suspension ligt bij zowel de traditionele MTB als ook de E-versie. Ook bij de zogenaamde ‘Commuter’, de stadsfiets voor forenzen/pendelaars, worden daarvoor diverse uitvoeringen van het Shimano Steps e-bike systeem ingezet. En gezien de geweldige omgeving van Ruhpolding aan de rand van de Oostenrijkse Alpen is dat natuurlijk helemaal niet zo gek om uit te proberen. Voor mij een nieuwe ervaring dus lekker er op uit met de carbon eONE-FORTY en de eSPRESSO over de schotterwegen de bergen in.

De eerste indruk was niet zo best, maar dat lag geheel aan mijn onervarenheid met het Shimano Steps systeem. Deze moet je namelijk om de werking te garanderen onbelast inschakelen anders volgt een foutmelding in je display, zoals dit mij bij een eerste terugkomst alsnog werd geleerd door de behulpvaardige Merida technieker. Maar toen had ik er al een flinke klim (en afdaling) op zitten. 

Eenvoudige ondersteuning

Nog maar een keer de route proberen. Dit keer verliep dezelfde weg letterlijk gladjes! Met drie automatisch of manueel in te stellen standen, Eco – Trail – Boost, kun je de mate van ondersteuning bepalen. En terwijl je de kilometers wegtrapt, heb je helemaal niet meer in de gaten dat de klimmetjes eigenlijk heel steil zijn, mits je op tijd schakelt. 

Natuurlijk geldt wel hoe meer ondersteuning, hoe sneller de accu leeg is. De accu die overigens op de door mij gereden modellen keurig uit het zicht is weggewerkt in de onderste framebuis. Beide type bikes beschikten ook over een Merida dropper. Een met een hendeltje op het stuur verstelbare zadelpen die geen overbodige luxe blijkt. 

Op de MTB kennen velen al de voordelen van de dropper vanwege de mogelijkheid het zadel uit de weg te hebben voor meer bewegingsvrijheid of juist een iets hogere zit in de klim. Op de stadsfietsen is het een uitkomst vanwege de door de motor iets hoger geplaatste bottom-bracket en dus ook trappers. Het op- en afstappen wordt eenvoudiger door het zadel iets te laten zakken, een welkome aanvulling dus!

Zijn er dan geen nadelen aan de ondersteuning? Nauwelijks noemenswaardig wanneer je de fietsen gebruikt waar deze voor bedoeld zijn. Verplaatsen van A naar B en weer terug zonder te baden in het zweet of een rondje meer op je favoriete trail is een genot. Maar ben je meer van de snelheid of technisch rijden dan zijn er wel wat kanttekeningen. 

"Maar een leerzame clinic vooraf van een ervaren instructeur kan daar al veel bij helpen."

De ondersteuning houdt namelijk op bij 26 Km/u. Dus als je op een vlak stuk in een groepje fietst dat de ondersteuning niet heeft en lekker doortrapt dan moet je zelf aan de bak en dan telt het extra gewicht zeker mee. Voor de E-MTB is het in technische secties goed opletten. De ondersteuning is, helemaal wanneer nog in de boost-stand, zo krachtig dat een pedal-kick je zo van je pad trekt. Iets wat ik in het drukke stadsverkeer overigens ook zie gebeuren. Maar een leerzame clinic vooraf van een ervaren instructeur kan daar al veel bij helpen.

Nog meer moois van Merida? Ik ben geen racer, maar wel onder de indruk van de SILEX. Deze zogenaamde Gravel-bike heeft de looks van een racer met het stoere van een XC hardtail. Lekkere, brede banden op 28” velgen of zelfs als 27,5+ met de speciale Shimano GRX groepset. 

Merida Experience Center

Wil je nou zelf ervaren welke bike het beste bij jou past dan heeft Merida in Apeldoorn een Experience center. Ook op zaterdag kun je daar terecht en ontvang je alle info van de ervaren medewerkers. Bestellen kun je ook online, dan krijg je de bike geleverd inclusief alle service bij je dichtstbijzijnde Merida dealer.

Tekst: Marco Barelds