6x Tips vroeg opstaan

Op zaterdag- of zondagochtend vroeg uit de veren voor een toertocht of trainingsrit. Pfff... Dat valt niet altijd mee! Om te zorgen dat jij 's ochtends eenvoudiger op je fiets klimt, hebben we 6 tips voor je.

6x Tips vroeg opstaan

1. Maak je fiets rijklaar 

Kijk de avond voor jouw rit je fiets goed na: breng je banden op spanning en zorg dat je ketting gesmeerd is. 

2. Leg je fietsspullen klaar

Je kunt langer blijven liggen wanneer alle spullen die je nodig hebt al klaar liggen. Check 's de avond voor je rit voor een laatste keer het weerbericht en pas je kleding daarop aan. Leg je kledingset, helm, schoenen en handschoenen vervolgens alvast aan de rand van je bed. Smeer ook alvast je boterhammetje en leg een lunchpakket klaar (bij een lange rit).

3. Maak plannen met een fietsmaatje

Wanneer je alleen fietst, is het makkelijker om je nog een keer op te draaien (en nog een keer, en nog een keer...). We weten allemaal van uitstel komt... Daarom is het goed om afspraken te maken met een fietsmaatje. Deze kun je 's ochtends immers niet in de kou laten staan.

4. Plan je rit

Bepaal waar je wilt fietsen, hoe lang je hierover gaat doen en bekijk het weer voor die ochtend. Je kunt je dan optimaal voorbereiden door de juiste kleding (extra regenjasje of armstukken) en voldoende voeding en drinken mee te nemen.

5. 'Don't hit snooze!'

Je wekker wegdrukken leidt ertoe dat je om half 10 wakker wordt, een leuke rit hebt gemist en dat je een boze fietsmaat rijker bent. Zet je wekker aan de andere kant van de kamer zodat je uit bed moet.

6. Ontwikkel een routine

Houd het vroege opstaan een paar weken vol en maak er een routine van. Je zult zien dan vroeg opstaan met de week eenvoudiger wordt.