Pijnvrij op de fiets

Wist je dat maar liefst 92% van de fietsers kampt met fietspijn(tjes)? En dat terwijl het verschil tussen fietsongemak en fietsplezier een kwestie is van passend materiaal.

Pijnvrij op de fiets

Je kiest een fiets die je mooi vindt, neemt een reepje asfalt onder je wielen en trapt jezelf zorgeloos naar een fit en vitaal leven. Waar? Helaas, uit onderzoek blijkt dat maar liefst 92% van de fietsers kampt met pijn(tjes) tijdens het rijden. En dat terwijl er voor die zeurende knie, steken in de onderrug of ‘slaapzak’ vaak een simpele oplossing is.

“Een slaapzak ja. En dan bedoel ik niet zo’n ding waar je op de camping een dutje in doet’’, verklapt Maichel Lemmens, professioneel mountainbiker en trainer bij Mikey's Bike Adventures. In de dertig jaar dat hij nu fietst, wordt Maichel net als zovelen af en toe belemmerd door een gevoelloze voorkant.

Het kwetsbare kruisgebied

“Ik had alles al geprobeerd: de punt van mijn zadel lager, verschillende merken en types, maar niks hielp bij mijn lange ritten bergop.’’ Tot de mountainbiker zich een ergonomisch zadel liet aanmeten bij SQlab. Deze producent biedt de grootste keus in onder andere zadelmodellen, vrijwel allemaal uitgevoerd in vijf verschillende breedtematen om het kwetsbare kruisgebied van iedere man- en de dieper gelegen schaambeenboog van de dames te ontlasten.

“Het verschil tussen fietsplezier en fietsongemak”

Passend materiaal maakt tenslotte het verschil tussen fietsplezier en fietsongemak, verzekert de ervaringsdeskundige. “Dat een goed zadel een kostbaar product is weten we allemaal, maar dat een goed zadel zó waardevol kan zijn, blijkt als je er één hebt die bij jouw lichaam en fietshouding past.’’

Zadelpassysteem

Meten is weten. Daar begint het mee, zegt ook Peter de Vries van SQlab; expert in ergonomische fietscomponenten. “Veel mensen denken dat pijntjes bij het rijden horen. Dat is echt onzin!’’ Zelfs een slapend gevoel en onaangename tintelingen zijn niet nodig volgens hem. Sterker nog, dit is een waarschuwing van het lichaam dat de zenuwbanen worden samengedrukt en/of de doorbloeding van de schaamstreek niet optimaal is. Elke SQlab dealer zal daarom eerst een noodzakelijke ‘sit & fit meting’ afnemen, waarbij ze afstand tussen jouw zitbotjes nauwkeurig meten.

"Een zadel moet aansluiten als een paar maatschoenen”

Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat als je fors bent, je ook een breed zadel nodig hebt’’, legt Peter uit. “Grote kans dat je met die achterhaalde theorie te veel druk legt op de zenuwuiteinden van de zitbotjes en je die lange rit moet skippen, omdat je kont weigert.’’ Een zadel moet aansluiten als een paar maatschoenen. Want pas als je de botjes volledig ondersteunt, zonder dat het zadel drukt op plekken waar het niet moet drukken, creëer je meer comfort en een effectievere fietsrit.

Oplossingen in ontwikkeling

Oké, met die zitbotjes zit het nu wel goed. Dan is het tijd om te kijken naar de vele soorten waar je uit kunt kiezen. Met een typisch zacht vrouwenzadel of één met een prostaat-sparende gleuf voor mannen ben je per slot van rekening niet meer up-to-date, lacht Peter.

"Natuurlijk is een uitsparing functioneel - dat hebben onze modellen ook - maar dat hoeft geen gat meer te zijn. Met zo’n doorkijkje verlies je alle stijfheid en gaat de optimale drukverdeling juíst weer verloren.’’ Oplossingen moeten dus in ontwikkeling zijn, zeggen ze bij SQlab. En zo is het hun gelukt zichzelf van andere zadelfabrikanten te onderscheiden met het nieuwe Active-systeem. Een innovatieve uitvinding die zorgt dat de repetitieve beweging van je lichaam natuurlijk is.

Natuurlijk bewegen

Peter: “Een speciale constructie maakt dat het zadel meebeweegt met het bekken van de fietser, waardoor je een natuurlijke beweging creëert. Zoals bij het lopen. Je wordt dan minder snel moe en je ondervangt de pijn die je anders in je onderrug krijgt.’’ 

Uiteraard is ergonomie veel meer dan een nieuw zadel monteren en druk verlichten. Wie één wil zijn met zijn materiaal moet ervoor zorgen dat alle contactpunten van de fiets ook daadwerkelijk goed contact maken met de berijder. “Denk aan pedalen, zooltjes, sturen,’’ somt Peter het assortiment op.

Een lange route

Zelfs iedere hand heeft zijn eigen pasvorm en dus ergonomische ‘grips’ nodig om te voorkomen dat je grip verliest of dit contactpunt ongewenst prikkelt. De zenuwen van de hand lopen immers door de arm over de schouder en de nek via de wervelkolom naar de hersenen. Een lange route waar veel mis kan gaan. “Bij de kleinste belasting kan je hand al slapend aanvoelen. Heel naar’’, weet de kenner. Drukmetingen van de hand behoren daarom ook tot de expertise van SQlab dealers.

"En dan, als je één bent met je passende fiets, rest jou nog één ding: een reepje asfalt onder je wielen nemen en jezelf naar een fit en vitaal leven trappen" 

Met de zoekfunctie op SQ-Lab vind je snel de beste SQlab-dealers. Deze ergonomiespecialisten hebben trainingen en opleidingen gevolgd en zijn daarom als beste in staat diagnoses te stellen, metingen uit te voeren en adviezen te geven ter oplossing van problemen en ongemakken bij het fietsen.