Test: Merida Mission CX

Fabrikanten interpreteren de gravelbike tamelijk eensgezind: een comfort racer met ruime bandenvrijheid en spatbord-/bagagedrager-oogjes voor vakantieverkeer tot aan winterse ritten over vies wegdek. De Merida Mission CX is hierin een buitenbeentje.

Test: Merida Mission CX

Merida heeft met de Silex een fiets die precies aan dat signalement voldoet. Toch kozen we voor deze test de Mission CX, de nieuwe cyclocrosser van dit merk. Die kreeg alles mee wat je van een gravel racer verwacht, behalve de comfortfocus. Spreekt een multifunctionele racer je aan, maar niet die gemoedelijke stuureigenschappen en rechtophouding, dan is deze Merida helemaal voor jou. 

Toveren

Dit is een scherp sturende, wendbare fiets, waar je in een normale sportieve racehouding op zit. En die je continu uitdaagt en helpt om hard te gaan. Een totaal andere beleving dan de easygoing Silex. Merida heeft multifunctionele inzetbaarheid al bij de ontwikkeling meegenomen. Het frame kan tot 38 mm brede banden herbergen en er zijn spatbordoogjes, die nauwelijks opvallen zo lang je ze niet gebruikt. Hetzelfde geldt voor verwijderbare achtervorkbrug. Zo tover je de racy Mission zomaar om in een all season woon-/ werkfiets. 

Meer kracht

De CX 5000 uitvoering die wij rijden is voorzien van de 1 x 11 Apex groep van Sram. Dat functioneert prima, maar wel met duidelijk meer bedienkracht dan bij de Japanse concurrent. Met het 40 tands crankstel en de reusachtige 11-42 cassette is er een breed bereik aan versnellingen. Zowel in  het lichtste als zwaarste verzet trap je duidelijk lichter dan met de CX 7000, het Ultegra broertje met dubbel 46-36 crankstel en 11-30 achter. 

Thuis in zwaar terrein

Het versnellingsbereik van het 1 x 11-systeem is zelfs iets groter, maar dat wel ten koste van een gemiddeld 30% grotere afstand tussen de versnellingen onderling. Fiets en berijder voelen zich hiermee meer thuis in zwaar en steil terrein, waar de grotere stapjes met schakelen minder storen. Ik rijd er een gravelklim mee op van gemiddeld 24% met uitschieters naar boven. Met het 40-42-verzetje is het hangen en wurgen om niet om te vallen. Met 36-30 had ik daar beter direct mijn wandelschoenen kunnen aantrekken.

"De schijfremmen zijn geheel eigentijds volgens het flatmount principe"

Bij de afdaling blijkt een uitstekende koersstabiliteit en stelen de krachtige schijfremmen de show. Op vlakke asfaltwegen zou de 2 x 11-aandrijving met kleinere stapjes mijn favoriet zijn. Bij cyclocrossen is de 40x11 zwaarste versnelling van het 1x 11-systeem in menig finishstraat te licht om de eindsprint te pakken. Daarvoor zou je moeten switchen naar een 46-voorblad. De fiets kent mooie details. Zo is het hefboompje, waarmee je de 12 mm steekassen kan losdraaien, verzonken in de as zolang je ‘m niet gebruikt.

De schijfremmen zijn geheel eigentijds volgens het flatmount principe. De kabels lopen binnendoor, wat handig is bij avonturen in de modder.Ondanks de standaard 33 mm Kenda vouwbanden en niet zo lichte eigen merk wielen (setgewicht 2002 gram kaal) blijft het totaal gewicht met 8,82 kg voor maat M nog redelijk binnen de perken. De verdere afmontage stammend van Merida’s eigen merk is prima voor elkaar.

Over de weg of door de bossen crossen?

Wat is er nou leuk of handig aan een dergelijke bike? Over asfalt ligt de rijbeleving dichter bij een racer dan bij een mountainbike, terwijl je er op een vaderlands MTB-parcours redelijk goed mee uit de voeten kan. Dat maakt leuke combi’s mogelijk: over de weg naar je favoriete MTB-route toeren en daar een rondje door de bossen crossen.

Bij mijn woon-werkverkeer in de ochtendduisternis hoefde ik me door de brede banden totaal geen zorgen te maken over de dan slecht zichtbare richels, tramrails en slecht liggende kinderkopjes, waarmee mijn route is bezaaid. En als de natte moessontijd aanbreekt, zal ik de spatbordoogjes zeker ook gaan waarderen.

Tot slot

Merida vult de piepjonge gravelcategorie nu dus met twee modellen: de mainstream Silex die zich aan de ongeschreven kenmerken houdt én een rasechte cyclocrosser, die met minimale aanpassingen voor multifunctionaliteit naar een mooie plek in dit kakelverse segment lonkt. Wat mij betreft een verrijking. 

Prijzen Mission CX carbon

•    8000-E (Ultegra Di2, Vision 40DB wielen), € 5.399,-
•    8000 (SRAM Force One, DT Swiss ER1400), € 4.399,-
•    7000 (Ultegra, Fulcrum Racing 700DB), € 3.099,-
•    5000 (SRAM Apex 1, Merida Expert CC), € 2.799,-

Prijzen Mission CX aluminium

•    600 (SRAM Apex 1, Merida Expert CC), € 1.699,-
•    400 (Shimano mix, Merida Comp SL), € 1.399,-